Jag är kluven, vet inte vilken sorts IP kamera som jag bör skaffa.

Skall jag spara i moln-tjänst(o vad kostar detta?) spara direkt på minneskort i kameran, på en NAS?
Jag har en Synology-nas som har stöd för övervakningskameror MEN då kommer inte Nasén gå i sleep-mode utan snurre 24/7 vilket jag helst inte vill. Minnskort är bra så länge tjuven inte snor kameran, likaså kan nasen också bli stulen, om jag inte gömmer den o låser fast den väl.

Molntjänst verkar bästa lösning kanske, mrn är det lätt att logga in o kolla på inspelade filmer osv? Är det prisvärt? Kan man styra så att man bara för notiser om nya "rörelser"/insleplningar mellan en vis tid på dygnet? t ex nattetid, så man slipper se dagens inspelningar.

Hur långt kan man se i mörker(IR) med en standard-kamera? 10 meter?

(Jag har hittat ett märke som verkar kanonbra, HK-Vision, mkt bra på pappret o de filmer jag sett på nätet, dessa kan också drivas via nätverkets ström, dvs POI )

alla tips mottages.
 
D09
Kolla in "withings home"
 
peternicklas skrev:
Jag kör med dessa och laddar alla filmer och bilder direkt till NAS.
[länk]
Kan även se live via dator, mobil mm. Mycket bra bild.
Det står "Inter Power、consumption DC12V 2A 、24W " i specen, men inte drar den väl 24W? Vet du hur mycket den drar?
 
peternicklas
svartöra skrev:
Det står "Inter Power、consumption DC12V 2A 、24W " i specen, men inte drar den väl 24W? Vet du hur mycket den drar?
Ingen aning.
 
Jag har hikvision kameror och är väldigt nöjd, det här är efterföljaren till modellen som jag har.
http://m.aliexpress.com/item/32448862030.html

Modellerna som stödjer minneskort är väl vettigt att börja med, det hindrar ju dig inte om du vill koppla dom till en nas eller nvr senare.
 
tack så länge för feedback. Någon som kan mer om själva Molntjänsten som sådan? Vilken tjänst är bäst? Fungerar det smidigt att ha molntjänst kopplat till en IP-kamera?
 
peternicklas
Dracula skrev:
tack så länge för feedback. Någon som kan mer om själva Molntjänsten som sådan? Vilken tjänst är bäst? Fungerar det smidigt att ha molntjänst kopplat till en IP-kamera?
Jag skulle inte lägga ut detta på molnet. Skapar dessutom väldigt mycket data. En kamera genererar runt 3 GB/dag.
Mina har Sony 2.0 mp så det blir en del.
 
D09
Dracula skrev:
tack så länge för feedback. Någon som kan mer om själva Molntjänsten som sådan? Vilken tjänst är bäst? Fungerar det smidigt att ha molntjänst kopplat till en IP-kamera?
Jag bandar till molnet. Hur nöjd som helst :)
 
peternicklas skrev:
Jag skulle inte lägga ut detta på molnet. Skapar dessutom väldigt mycket data. En kamera genererar runt 3 GB/dag.
Mina har Sony 2.0 mp så det blir en del.
Borde man inte ha mjukvara som bara sparar en snutt efter att rörelse detekteras. Att spara 24/7 låter jobbigt och ännu jobbigare att hitta intressanta händelser i efterhand.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Borde man inte ha mjukvara som bara sparar en snutt efter att rörelse detekteras. Att spara 24/7 låter jobbigt och ännu jobbigare att hitta intressanta händelser i efterhand.
Det finns i mjukvaran. 3 bilder samt 15 sekunders film vid händelse. Jag tar dock 3 bilder extra/minut. Sedan är motion detektion rätt svår att ställa. Jag lagrar allt på en NAS speciellt avsedd för detta.
 
Kolla in http://www.homemonitor.me .

Den har 7 dagars gratis cloud storage (dvs alltid 7 senaste dagarnas rörelsetriggade events tillgängliga online) vilket är ovanligt då flesta vill binda och mjölka en på den kostnaden.

Inte always-on utan baserat på rörelse så man kan schemalägga att all rörelse t.ex mellan 01:00-06:00 spelas in, vilket är att föredra såvida man inte har fett internet då den annars konstant streamar online vilket äter bandbredd.

Verkar även ha extra bra mängd med IR lampor så 15m i mörker ska den klara enligt deras utsago, vanligaste i den prisklassen är runt 10 så helt OK.

Jag suktade en tid efter deras kameror men gav upp det projektet med allt strul att inte få filma sin egen gård och inomhus har jag ingen användning känns det som, vill fånga dem när de rekar ute på gården före och inte sitta och se återuppleva inbrottet efteråt på film då inspelningen ändå aldrig får användas som bevis.
 
Redigerat:
"Jag suktade en tid efter deras kameror men gav upp det projektet med allt strul att inte få filma sin egen gård och inomhus har jag ingen användning känns det som, vill fånga dem när de rekar ute på gården före och inte sitta och se återuppleva inbrottet efteråt på film då inspelningen ändå aldrig får användas som bevis."

Varifrån har du fått ide'n att det inte skulle gå att använda som bevis?
Vi har fri bevisprövning i Sverige.
 
peternicklas
Du får filma obegränsat på egen tomt så länge du bara filmar just din tomt. Du ska dessutom ha skyltar uppsatta som varnar för kameror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.