Hejsan har en liten fråga.. (som jag försökt googla fram svar på, men inte lyckats så bra som jag önskat..)

Hur är ett golv uppbyggt i ett hus från andra halvan av 1800-talet?

..och hur gör man idag när man renoverar det/bygger upp det igen - efter att man blottat golvreglarna? (vilka material används normalt, t ex isolering osv)

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
S
ja beror ju på hur mycket du plockat bort. och så är ju inte alltid det gamla sättet det bästa.

trossbotte( brukar vara virke oftast utan spont) tjärpapp. spån fyllt till cirka en tum under golvet. golvet större plank beroende på var och när så kan den vara bräder som inte är med bredd hela vägen.
(inte 120mm bredd utan ena änden 90mm och 150 i andra ändan s:x)
 
Tja, går att göra på många sätt. Men byggnadsvårdsalternativet bör vara att efterlikna/återskapa den äldre konstruktionen så mycket som möjligt men med kanske vissa förbättringar. Använd organiska isoleringsmaterial, ev fyller du bara på med mer spån. Se till att det är vindtät. För att undvika att det blir en springa under golvet där det kan dra kan man toppa med en tunn linisoleringsmatta. Ovanpå lägger du ett ordentligt trägolv (återanvänd gärna det gamla) .

Finns rätt många inlägg om hur man kan fixa till gamla golv på forumet om du söker lite.
 
S
Macarus skrev:
Tja, går att göra på många sätt. Men byggnadsvårdsalternativet bör vara att efterlikna/återskapa den äldre konstruktionen så mycket som möjligt men med kanske vissa förbättringar. Använd organiska isoleringsmaterial, ev fyller du bara på med mer spån. Se till att det är vindtät. För att undvika att det blir en springa under golvet där det kan dra kan man toppa med en tunn linisoleringsmatta. Ovanpå lägger du ett ordentligt trägolv (återanvänd gärna det gamla) .

Finns rätt många inlägg om hur man kan fixa till gamla golv på forumet om du söker lite.
ska det var på gammalt sätt. så skall det inte vara vindtät ;)
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
SBH skrev:
ja beror ju på hur mycket du plockat bort. och så är ju inte alltid det gamla sättet det bästa.

trossbotte( brukar vara virke oftast utan spont) tjärpapp. spån fyllt till cirka en tum under golvet. golvet större plank beroende på var och när så kan den vara bräder som inte är med bredd hela vägen.
(inte 120mm bredd utan ena änden 90mm och 150 i andra ändan s:x)
Blottade golvreglar som sagt :) Fin avvägning när man renoverar, både för vår skull (komfort), ekonomins förutsättningar och för husets känsla.. men iaf så är det som så att vi ska riva upp allt befintligt golv i ett par delar av huset för att stödregla då vi har lite långt avstånd mellan de ursprungliga golvreglarna...som fått golvet att svacka en hel del med tiden.

Det är i dagsläget inte trägolv uppe där vi ska riva, utan de tidigare ägarna har lagt ner golvvärme och sedan lagt klinker på det (så jag antar att det är både skivor plast och flytspackel under klinkret - och den extra vikten är nog skälet till att golvet svackar/lutar så mycket idag).. och riva ut saker är ju inga problem, frågan är hur man gör det "mest bäst" när man bygger upp det igen :)

Vi gjorde om sovrumsgolvet när vi flyttade in (snickarna gjorde) och jag är jättenöjd med det golvet idag även om jag inte hann diskutera vissa val som hamnade därnere.. (när de gjorde det)

Tror att det blev nått liknande (kanske inte nämns i helt rätt ordning dock):
En slags board under mot grunden, träreglar/kortlingar, isolering (en gul isoleringsmatta, vet inte riktigt vilken typ..), åldersbeständig plast, golvspån och massivt trägolv..

Så min undran är mest om man kunnat göra det på nått annat sätt, använt nått annat material osv. Man läser/hör ofta om att man inte ska stoppa in "plast" i gamla konstruktioner, vissa avskyr golvspån osv.. (alla gör ju som de vill och tycker som de vill, jag vill bara ha lite perspektiv på saker och möjligheten att kolla de olika alternativen - även om jag i slutänden väljer nått "kasst")

MVH Sandra
 
Macarus skrev:
Tja, går att göra på många sätt. Men byggnadsvårdsalternativet bör vara att efterlikna/återskapa den äldre konstruktionen så mycket som möjligt men med kanske vissa förbättringar. Använd organiska isoleringsmaterial, ev fyller du bara på med mer spån. Se till att det är vindtät. För att undvika att det blir en springa under golvet där det kan dra kan man toppa med en tunn linisoleringsmatta. Ovanpå lägger du ett ordentligt trägolv (återanvänd gärna det gamla) .

Finns rätt många inlägg om hur man kan fixa till gamla golv på forumet om du söker lite.
De tidigare ägarna har lagt på klinker (med allt vad det innebär) i halva huset och jag tror att de i samband med det isolerade alla golv med nån gult isoleringsmaterial.. dvs finns inget spån eller liknande så vitt vi hittat. När vi kommer ner är det bara de ursprunglia golvreglarna kvar (vilket vi är ute efter, eftersom vi måste regla om då de har lite lång spännvidd mellan sig och vikten och klinkret/underarbetet till det.. har tyngt ner golvet under många år). Så vi börjar lite från "scratch" så att säga.. och vill då gärna ha lite insikt i hur det gjordes då, vad man kan göra idag.. vad man kanske ska undvika osv.

MVH Sandra
 
S
är väl ganska grovt virke?
frågan är hur du ska eller vill du åtgärda lutning på golvet?
hur stor skillnad är det på golvet
 
SBH skrev:
är väl ganska grovt virke?
frågan är hur du ska eller vill du åtgärda lutning på golvet?
hur stor skillnad är det på golvet
Vi avlastade reglarna i sovrummet och tanken var nog att göra nått liknande nu också.

Vi vet ju inte hur det ser ut under här än (har inte rivit upp än). Men vi hoppas allt ser ut som det ska (förutom nersjunkna golvbjälkar då) och då blir det antagligen några rejäla nya reglar på sidan av de gamla som får bära nya golvet.. Sen kortlar vi lite och sätter ut en ny bjälke mellan de gamla..för att minska spännvidden..och så får det bli några nya "stöttor" till det hela under golvet (källare/varm på just den delen)

Jag fullkomligt avskyr ostabila golv (hade innan med) så därför blev det både golvspån och massivt trägolv i sovrummet..(alltså att det lutar lite eller knakar gör inget..men om kylskåpet flyttar sig och klinket släpper där man går mycket då är det mycket irriterande..)

De här bjälklagen var inte gjorda för klinker har jag en känsla av..

Med vänlig hälsning, Sandra

PS - vet faktiskt inte hur stor lutning det är.. Det syns med blotta ögat väldigt tydligt iaf.
 
Gamla hus brukar ju ha brutalt tilltagna bjälklag jämfört med nya, men på grund av att man inte verkade vara så noga med att torka virke innan man byggde, och att grunden kan ha satt sig så lutar ju golven mer eller mindre idag. I mitt hus från 1920 så är golvbjälkarna 3"10 på c/c ca 55cm. De är ju krokiga och har följt husets övriga rörelser, men de sviktar inte märkbart på 4,5m spännvidd, utom där jag dumt nog tagit bort kryssklåvningen för att få plats med rör.

Jag har gjort så att jag i rum med mindre skador i golvet helt enkelt kompletterat med nytt spån där det saknats och sedan spikat i återanvända golvplankor eller så har jag fräst till nya golvplank i samma dimension som de gamla. Några enstaka plankor går att göra själv med handöverfräs, om man hittar råmaterial i rätt tjocklek. Avslutningsvis har jag slipat hela golvet och lackat. Mina orginalgolv har varit fernissade.

I de rum där jag behövt byta hela golvet så har jag burit ut allt gammalt spån, bytt eventuella dåliga blindbottenbrädor, lagt ny vindpapp mot blindbotten och isolerat med mineralull. Sedan har jag riktat upp reglarna genom att hyvla av höga punkter och såga till kilar att lägga i de låga områdena. Slutligen har jag som man gjorde tidigare spikat golvet direkt i bjälkarna. I det första rummet jag gjorde så la jag ett 28mm tjockt golv direkt från byggvaruhuset. Tyvärr är de brädorna för breda för sin tjocklek och hur de är tagna ur stocken, så de slår sig. I följande rum har jag bett en bondsåg i närheten att hyvla 35mm tjocka, spontade furuplank. De har också lite omsorg när de väljer virke, så det blir både snyggare färger, snyggare ådring och mindre rörelser i golvet. Enda fördelen med byggvaruhusets golv före det bondsågade är att det inte behöver slipas efter läggning, men å andra sidan blir det snyggare med slipat, så det är värt jobbet.

Vad gäller papp, plast, isolering osv, så gillar jag egentligen inte spån och annan brännbar isolering då jag som brandman sett alltför många gamla hus gå åt på grund av konstruktionsbränder. Så där jag öppnat hela golven så byter jag till mineraull. Erfarenheten säger mig att de fungerar bra så länge det inte kombineras med plast. I byn där jag bor låg det tidigare en stenullsfabrik, så alla gamla hus här är tilläggsisolerade med brutala mängder Rockwool sedan sådär 40 år, men vad jag sett både när jag själv renoverat och när jag besökt vänner som renoverar så har det inte skadat husen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.