Hej,

Jag är i färd med att lägga klinkers på ett 28m2 stort golv i källaren. Detta blir första klinkers läggningen jag gör helt på egen hand och skulle behöva lite råd.

Detta är gjort

  1. Dra upp plastmattan från betonggolvet
  2. Slipa med stor HTC maskin
  3. Slipat lite till med handslip då jag även kommit in till väggarna
  4. Hackat bort lim i hörner
  5. Dammsugat och torkat av golvet ett antal gånger
  6. Köpt klinkers som är 15x60 cm av frosttålig och hård variant(strax under garage kvalité). Samt fix och fästmassa med rätt kulör.

Det finns fortfarande lite lim kvar men det tror jag inte är någon fara. Kan även se att det finns någon form av vit massa kvar på sina ställen, troligen någon typ av spackel sen tidigare till plastgolvet. Det finns vissa ojämnheter i golvet på par millimeter där jag fått slipa lite mer med handslipen. Efter att ha läst en instruktion på dinbyggare så verkar det som att jag MÅSTE spackla golvet trotts att det inte är något jag hade räknat med? Kan man inte kompensera lite med fästmassan?

Plattorna som ska läggas ser ut på följande vis

Kakel- och parkettgolvsexempel i en butik med priser och installationssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har valt en mörkgrå fog men jag funderar på om den kanske borde vara mörkare, nästan svart?

Sår här ser mitt tänkta schema ut framöver :

  1. Lägga ut klinkers på golvet utan massa för att se hur det ska läggas och även kontrollera så vi valt rätt färg på fogen. Men framförallt måste det kontrolleras så att en fog på 4 mm är rimlig utan att få tunna skivor kakel vid ena sidan.
  2. Hyra vattenkap över helgen utan tänder för att få fina snitt. Enligt försäljarna så biter inte vanlig kakelskärare på golvplattor som dessa?
  3. Skaffa fram någon typ av distans för att hålla koll på avståndet mellan klinkers, troligen någon form av bricka eller liknande.
  4. Skaffa fram tandad spade med 8x8mm tänder samt fix skrapa(Biltema).
  5. Skaffa fram blandningsredskap som går att sätta på en gammal borrmaskin(Biltema).
  6. Sätta upp laser eller en tråd(om det är enklare) till höger om där den första klinkers som kommer läggas längst in i hörnet.
  7. Blanda fästmassa och låt dra i någon minut.
  8. Lägg första klinkersbiten några mm från hörnet mer än tänkt och bytta den sedan rätt
  9. Lägg nästa klinkers till höger på samma vis men kontrollera nu även med vattenpass att de ligger jämnt
  10. Flytta laser/lina efterhand som det behövs.
  11. Låt fixen torka par dagar
  12. Kontrollera varje platta så att de inte låter ihåliga, om de gör det så måste dessa plattor läggas om
  13. Lägg på fixen och torka av.

Har jag med allt? Behöver jag verkligen spackla golvet? Finns det något tipps som kan snabba upp läggningen? Klinker som jag valt imiterar trägolv(som man annars inte kan ha i källare), hur lägger jag den för att finast illustrera ett parkettgolv utan att det blir konstigt med fogarna?
 
Spackla golvet kan jag inte säga utan att sett det med egna ögon men kan ge lite andra tips.

Mät upp golvet, lägg upp en fyrkant med 4*6 plattor med vad du tycker är lämpligt fogavstånd. Sen ritar du ut fyrkanter på golvet som är lika stora som originalet så blir det lätt att se om det smiter någonstans.

Tänk på att när du drar med fixkammen håll den i samma vinkel hela tiden annars blir det skillnader i höjd.

OBS, klinkra inte in dig i ett hörn.
 
  • Gilla
Triton242 och 1 till
  • Laddar…
Tack för värdefull info, så jag ska se till att hålla fickkammen i samma vinkel alltid, finns det någon given vinkel? Bra idé med att märka på golvet var plattorna kommer hamna!

Jag kommer börja lägga klinkers längst bort i hörnet och sen finns det flera utgångar ifrån rummet så det blir inget problem. Lägger man en rad i taget?

Ang ojämnheter så är jag säker på att spackel hade fyllt igen en del men det är svårare att svara på om fixen räcker för att jämna nut. Ska försöka ta lite foto på golvet men det blir nog ändå svårt att förmedla ojämnheter på foto.
 
Nej det är nog mest vad du tycker är skönt men ju mer du vinklar desto lägre blir fixet, vinkla inte mer än 45 grader iallafall.

När du lägger så drar du ut fix i en fyrkant och lägger ett L i ytterkanten, sedan fyller du ut rektangeln och börjar om igen på nästa.

Är stora är ojämnheterna? Ryms det under en platta? Isåfall klarar du av det med en 8 mm kam om det bara är några mm.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack,

Det finns par ställen där jag fått slipa lite mer vilket gjort att det blivit en fördjupning, man ser detta på de bilder där jag använder vattenpasset. Dock är detta fåtalet ställe(2-3), främst är plattan fin slipad och skulle kunna vara färdig där om man inte skulle lagt klinkers på den.

Sen finns det tråkigt nog kvar lite brun lim som man kan se men jag hoppas på att ett stämjärn kan rå på det.
 
Först måste jag säga att det är mycket svårare att få en bra uppfattning av bilder än att titta med egna ögon.

Jag tycker det ser helt ok ut, det enda som kan vara problematiskt är där golvet har spruckit om det fortfarande är rörelser, då kan klinkersen spricka.

Sen måste du ta bort katten innan du börjar :)
 
Köp en extra säck med fix och spackla i de värsta svackorna

Problemet med en slipad platta är att den blir för tät, man täpper igen porerna i betongen och fixen får svårt att bita fast..

Rita upp stöd linjer i rummet där plattorna kommer så blir det enklare
 
nino skrev:
Köp en extra säck med fix och spackla i de värsta svackorna

Problemet med en slipad platta är att den blir för tät, man täpper igen porerna i betongen och fixen får svårt att bita fast..

Rita upp stöd linjer i rummet där plattorna kommer så blir det enklare
Hjälper inte primer till att ge en bättre fästyta? TS har inte noterat något om att det ska utföras.
 
Ja golvet måste primas. Dels ger det bättre fästyta, se förhindrar det att betongen suger fukten ur fixet.
 
Säker på att golvet behöver primer? Generellt verkar primer användas om golvet inte är helt rent? När vi köpte fix, fästbruk och klinkers så sa säljarna att det inte behövdes någon primer till vårt golv?
 
snowjim skrev:
Säker på att golvet behöver primer? Generellt verkar primer användas om golvet inte är helt rent? När vi köpte fix, fästbruk och klinkers så sa säljarna att det inte behövdes någon primer till vårt golv?
Det tillverkare jag använt material från har primer som grundläggande.
 
AndersS skrev:
Det tillverkare jag använt material från har primer som grundläggande.
Att en tillverkare av fästmassa skriver att det alltid behövs primer är nog inte så konstigt, dåligt golv gör att fästmassan fungerar dåligt. Frågan är dock om mitt golv verkligen klassas som dåligt? Av de jag pratat med så säger man istället att om golvet är hyfsat jämt och rent så behöver man ingen primer?

Det lär vara en del jobb att prima 28m2 så allt jag egentligen säger är att jag vill inte göra det i onödan men är det ingen snack om saken att det kommer rädda mig från lösa klinkers så är det såklart värt det.
 
Att rolla ut primern tar 15 minuter max så gör så.
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
huggan skrev:
Att rolla ut primern tar 15 minuter max så gör så.
Vad ska det vara för primer då? Hur hur var det, behöver jag spackla golvet först eller är det okay som det är?
 
Du ska ha primern som tillhör det fixet du har. När du märkt upp rutorna och ska börja kakla så kan du som en sa innan bara fylla upp svackorna med fix när du ändå håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.