Krilleman
Monterat en fönsterdörr och ett fönster för första gången i mitt liv. Riktigt roligt, och bra blev det också!

Elitfönster blev det. (y)
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Gjort mig redo för vintern!

20150828_182126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Burit in mina blocket-fynd från bilen (med lite hjälp)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
D09
Köpt lite skruv till plåttaket samt lite annat krafs på Hornbach :)
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Också gjort dig redo för vintern mao . ;)

[bild]
[bild]
Detta är bara prydnad. Eller ja, inte radiatorn men kaminen :). En Husqvarna Mikado Nr 81 som behöver lite kärlek (sprickor i godset) och radiatorn är ett helt nytt Lenhovda Triplex som skall bli mattsvart ;)
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Började kl 8 och blev klar ganska precis 20. Har rivit precis alla vattenrör från inkommande till tills de försvinner upp från källartaket till förbrukarna (2 badrum och kök). Tidigare var det ett fullkomligt kaos av koppar och järnrör, här är några före och efter-bilder från förra tvättstugan samt pannrum

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt går nu via en fördelarcentral, ska dra alupex-rören lite snyggare senare, blev lite fokus på att få allt att fungera idag ;) De ej anslutna pex-rören som sticker upp är vatten till kommande relax/bastu (det som tidigare var tvättstuga)…men det är ett senare projekt

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
DSC_2053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

#äntligen
Alla 4 skåpen har fått nya gångjärn med inbyggd dämpare.
Skönt att få bort en kartong som flyttats runt och en grej på att göra listan. :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
FredrikR skrev:
#äntligen
Alla 4 skåpen har fått nya gångjärn med inbyggd dämpare.
Skönt att få bort en kartong som flyttats runt och en grej på att göra listan. :)
Är det IKEA-skåp? Det ser inte ut som att de behöver fällas upp helt för att stanna uppe, som mina Metodskåp. Gångjärnen liknar dem du har men jag har inte listat ut om de kan justeras.
 
Kjell_G skrev:
Är det IKEA-skåp? Det ser inte ut som att de behöver fällas upp helt för att stanna uppe, som mina Metodskåp. Gångjärnen liknar dem du har men jag har inte listat ut om de kan justeras.
¨
Jaja, 7-8år gamla Ikea Metod.
Hade först de usla Ferraridämparna och gångjärn upptill i skåpen.. ramlade ner gång på gång, o gängpaj i dämparna...

Längst bak, nertill på metallklumpen (innan för vita täckkåpan) kan du stoppa in en sjärnmejsel och sen skruva medsols för att göra dom 'trögare'.
Du ser en orange liten grej i ett spår bredvid som åker ner. (y)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
tommib
Idag började jag bila lite på ett hörn i köksgolvet. Det ska bort om ca en månad men jag tänkte förbereda lite i just detta hörn och borra ner lite kabelrör till krypgrunden/blivande källaren. Tyvärr visade det sig att golvet är konstruerat i två etapper. I resten av köket är det reglar, spårskiva med golvvärmerör, gips och därefter klinkers. I denna del var det visst ingjutet. Naturligtvis har man också varit ordentlig och dragit golvvärme även under städskåpet (som är borta nu).

Det blev några stressiga minuter där jag bl.a. hällde ut en låda med små handdukar på hålet innan jag sprang upp för att hämta polygrip och skiftnyckel för att öppna värmesystemets avtappningsventil. Hade jag varit ännu smartare hade jag stängt kulventilerna mellan golvvärmeshunten och resten av värmesystemet, men riktigt så listig var jag inte. Det är dock gjort nu och resten av värmesystemet är fyllt igen. Tur att man gör sånt här på sommaren....

20150829_153124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150829_153133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MTech skrev:
Gjort mig redo för vintern!
Påminner mig om när farsan sprang på några kubikmeter hasselnötter för ett trettiotal år sen. Vår gamla CTC matades med hasselnötter och granved i flera år :D


Idag har jag börjat på nåt som jag inte har en aning om hur jag ska avsluta. Förslag?
 
  • Dsc_1341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggaren som bytte tak för ett år sen gjorde inte klart, så i dag åkte jag till den lokala bygghandeln och skulle köpa tegelpanna med avluftningsstos, men det fanns inte till lertegel, ist var det en plåt man fick köpa för sviniga 1.300:-

Ångar grymt att jag valde lertegel, det Vittinge jag fick lagt verkar riktigt dåligt, det är redan efter ett år solblekt, och ytan formligen suger till sig skit, dessutom har det redan börjat vittra sönder, det ligger en massa små tegelbitar i hängrännan. Anledningen till att jag valde lertegel var vikten, på vinden har tidigare ägare inrett halva som ett sovloft, och sågat bort stöttorna på 2 takstolar, takbytet var akut och vinden fullsmockad med prylar då vi just flyttat från 2 till ett hus, så jag kom inte åt att riva den inredda delen och förstärka takstolarna.

Sen har jag efterdragit alla 1100 skruvar på altangolvet, nu när brädorna torkat låg dom och hoppade på reglarna, jag drog medvetet inte skruvarna ner i brädorna när jag byggde den förra sommaren.

WP_20150829_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20150829_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20150829_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fortsatt bygga på föräldrarnas altan. De sålde även diskmaskinen idag inför köksrenoveringen som börjar på måndag. Kranen till diskmaskinen var paj, ballofixen till kranen var paj och huvudkranen till vattnet var med paj. Det sprutade som en fontän ett bra tag innan vi fick stopp på det. Nu droppar det bara ;). Tur att det ska rivas :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Y
Jag har städat, klippt gräsmattorna och lagt många timmar i garaget där jag sorterat skruv i olika fack samt hängt upp verktyg på mina tomma verktygstavlor.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.