Hej!

mitt första inlägg här på forumet då.

Detta verkar vara ett forum med mycket kunnigt folk, så därför vänder jag mig hit för lite råd och tips.

Jag går i funderingarna på att köpa mig en robotklippare och har fastnat för följande.

robomow ms18000 , pris 12500:-
robomow rs 622 pris 15500:-
viking 632 pris runt 17000:-

dessa priser är vad jag hittat med hjälp av prisjakt och blocket.

min tomt är på runt 1500 kvadrat och ganska öppen, inte mycket buskar och träd, inte heller någon smal passage, smalaste är runt 3 meter.


jag har fastnat för robomow, just för bredden på klipparen, jag har en thuja häck som sticker ut en bit i gräsmattan, vilken jag tror robomow klarar av att fixa utan problem, viking klipparen tror jag inte kommer ända ut i kanterna som den andra gör.

Sedan så har ju robomow en app till telefonen där man ska kunna konfigurera klipparen med.
viken inte viking har.

Jag jag läst att viking klipparen fungerar mycket bra överlag.

så vilken ska man välja?
Hur är det med supporten på dessa maskiner och reservdelar?
och kort och gott vilken håller bäst?

hoppas ni har lust att hjälpa mig.

mvh/sonny
 
Hej.
Jag har ingen erfarenhet utav de klippare du tittatpå. Däremot har jag haft en Landroid M som jag för en månad sen bytte mot en Automower 315.
Jag är grymt imponerad av AM, den har inte krånglat nånting, spiralklippningen är kanonbra och den klipper väldigt bra.
Det blir några cm oklippt mot mitt trädäck, men mindre än med Landroiden. Häcken kan du finjustera så det blir bra.
Man kan ställa in hur långtöver tråden den ska köra innan den vänder.
 
Det ända jag ångrar med mitt köp av en Husqvarna Automower är att jag inte köpte en tidigare. Går klockrent och känns genomtänkt. Vikingen är väl fortfarande relativt ny och det verkar finnas lite kvar att finslipa, robomow är beprövade men känns lite omoderna.
 
HQ eller Robomow, stay away från Stiga och skräpet. Tänk på att angivna max yta gäller om klipparen får klippa när den vill dag, natt och helg. Robomow är snabba då bklippbredden är oslagbar, jag är nöjd.
 
Det blev en robomow, jag är mycket nöjd med resultaten, den klipper jämt och fint, och den har aldrig stoppat, inte än iaf.
Den klipper dock inte länge innan den ska in på laddning igen, men den klipper brett, så den hinner riktigt mycket på varje klippning,
 
finns det föresten någon någon admin kod för att komma in i service menyn, varje gång så måste man ringa kundsupport för att få koden, men tydligen så finns det en speciell admin kod.
 
Vad menar du, ändras koden varje gång?
 
Japp, koden ändras varje dag.
man ser en sifra inom parantes, denna sifra säger du till supporten, då får du en kod som fungerar, det ska tydligen finnas en tabell över koderna samt en master kod, jag har letat på nätet men ej hittat nått.
 
kod 897 verkar fungera oavsett siffra inom parantes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.