Hej

Jag tänkte anlägga en liten ishockeyrink i trädgården. Typ en sådan här:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den blir cirka 10 m lång och 5-6 m bred. Tanken är att ha den som fotbollsplan på sommaren och hockeyrink på vintern. Jag har fyllt ut med 10 lass utfyllnadsmassor än så länge. Här kommer den placeras:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sargen görs av 19 mm plywood.
1. Har ni några tips på hur jag bygger ett sargstöd som håller sargen på plats?
2. Jag behöver fästa en duk ("liner") runt sargen som sedan täcker hela rinkytan (som jag sedan kan spola vatten på). Några tips på lämpligt material? (stor presenning?)
3. Hur bör jag behandla plywooden (som står ute året runt)?
4. Jag tänkte ha grus som underlag på planen, är det olämpligt? Vilken grovhet på grus är lämplig i så fall?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Sådan plywood man har på släp borde klara det utan behandling? Liner behövs inte, börja spola bara där är ju fruset i backen så vattnet rinner inte ner.
Jag har spolat åtskilliga grusplaner och det fungerar bra direkt på gruset, se till att det är plant bara.
 
gusvo085 skrev:
Sådan plywood man har på släp borde klara det utan behandling? Liner behövs inte, börja spola bara där är ju fruset i backen så vattnet rinner inte ner.
Jag har spolat åtskilliga grusplaner och det fungerar bra direkt på gruset, se till att det är plant bara.
Ok jag kan testa utan liner - onödigt om det inte behövs.

Vilka lager bör jag ha ovanför fyllnadsmassorna om jag vill ha en grusplan för fotboll på sommaren och hockeyrink på vintern och hur bör jag göra anläggningen? (T ex 2 dm makadam 8-16 som dränering, platta med markvibb på 120 kg, fiberduk, 2 dm stenmjöl, jämna ut, platta med markvibb, vattna och vibba omväxlande 8 gånger)
 
I
10x5, som ett garage då? Betongplatta med kanter, behandlad för att hålla vatten, ingjutna kylslingor för att förlänga säsongen, hoppas på många varma kompisar, ger billig värme till huset via därtill trimmad värmepump.:)

Glömde, plattan funkar bra även till handboll/basket och med konstgräs utrullad kan man trixa lite med fötterna.:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Hur det ska byggas med lager har jag ingen koll på. Det bästa med att inte ha liner eller kanter är att den är självdränerande på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.