cpalm skrev:
Du kör halva regelavståndet förstås = dubbelt så många reglar. varannan ytter, varannan inner.
Aha, jag tänkte snåla och köra vanligt regelavstånd :)
Men med dubbelt så många reglar blir det ju inga problem inser jag nu, tack för tips!
 
C
Funderar dock på hur du skall lösa isoleringen när du har 55 mellan skivorna. De saxade konstruktioner jag sett har 90 ytterreglar och 70 reglar. Sen har man isolerat med dubbla 45-skivor omlott. Att isoleringen ligger omlott bidrar säkert ytterliggare till ljuddämpningen då det eliminerar alla små springor. Men det blir ju alldeles för tajt i ditt fall. Och med enkla 45-skivor får du en spalt. Du kan kanske pressa i enkla 70-skivor, men då får du ju skära till dem på längden också.

P.s. en liten bild kanske gör det tydligare. Blått och grönt är alltså vanliga standard 45 isoleringsskivor.

vägg.png
 
Redigerat:
cpalm skrev:
Funderar dock på hur du skall lösa isoleringen när du har 55 mellan skivorna. De saxade konstruktioner jag sett har 90 ytterreglar och 70 reglar. Sen har man isolerat med dubbla 45-skivor omlott. Att isoleringen ligger omlott bidrar säkert ytterliggare till ljuddämpningen då det eliminerar alla små springor. Men det blir ju alldeles för tajt i ditt fall. Och med enkla 45-skivor får du en spalt. Du kan kanske pressa i enkla 70-skivor, men då får du ju skära till dem på längden också.

P.s. en liten bild kanske gör det tydligare. Blått och grönt är alltså vanliga standard 45 isoleringsskivor.

[bild]
Det räcker med att fylla facken mellan reglarna med löst packad isolering. I detta fall 45 mm.
 
Redigerat:
Kanonfin bild, cpalm!
Jag modifierade den lite så nu tror jag den är ganska skalenlig hur det borde bli för mig.
Jag har gjort 2 alternativ, den ena enligt Björns alternativ med 45 mm isolering och luft i övrigt.

Det andra alternativet med 1 cm isolering extra för att fylla ut hela utrymmet. Kanske overkill, jag vet inte?

vägg3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
1 cm extra anser jag vara overkill - ett slöseri med tid att hålla på och pillra med. :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
För ljudisolering är stenullen bättre än glasullen. Stenullen har bla. en högre volymvikt vs. glasullen vid jämförelse vid samma flödesresistivitet. Flödesresistiviteten är det som avgör materialets absoptionsegenskaper av ljud.

Isover, är ju av naturliga skäl bunden till glasullsprpdukter. När det gäller andra sammanhang kan glasullen vara att föredra. Det handlar om vilken konstruktion som avses och vilken funktion isoleringen ska fylla.
 
@ pelig;

Du behöver inte fylla ut facket på djupet. Kör bara med 45 mm.
 
Björn Melander skrev:
Du behöver inte fylla ut facket på djupet. Kör bara med 45 mm.
OK, alternativ 1 med andra ord. Blir ju lite enklare...
Igen, stort tack för engagemanget! :)
 
Följdfråga, hur blir det när man bygger skjutdörrskarmar? Det blir ju ett hål i väggen när skjutdörren är stängd. Kan man isolera på något smart sätt, eller det kanske inte spelar nån roll?
 
Passar på med en relaterat fråga (hoppas det inte är för OT).
Hur stor betydelse har golv och tak och vad kan man göra där, om det nu är så att ljud överförs även den vägen? Jag menar alltså inte mellan våningar men mellan rum via golv och tak ("under/över väggen" så att säga).
 
Vi gjorde ett sådan bygge nu i somras där vi delade av ett rum för lillkillen som om ett par år kommer in i tonåren, krav på bygget = ljuddämpande (spelar redan idag PS4 på sitt rum, har parabol m.m och har gärna redan lite volym. Utmaningen vi hade var att det var i ett hus med många roliga vinklar mellan golv och tak samt mellan lång och kortvägg (gammalt hus). Vi använde stålreglar, jättesmidigt att kapa/fästa och dubbelgips med OSB som vi fyllde med isolering (45mm).

Men glöm inte, allt jobb du lägger på att göra väggarna dämpade förkastas helt om ni sätter en billig dörr som inte dämpar speciellt mycket eller inte är så noggan runt karmen. En hel vägg som ska göras ljuddämpande är lätt men när den "förstörs" med en dörr kommer ytterligare utmaning så titta noggrant efter dörr med karm som är ljuddämpande och var noggrann med isolering runt denna. Som tidigare skrivits så var noggrann överallt i skarvar och hålgenomföringar om ljudet är det viktiga i projektet, lägg hellre ett par timmar extra än att i efterhand känna "va fan la jag inte den extra stunden?"

Lycka till med bygget!
 
Tack för tips Musto!
Faktum är att det inte ska vara nån dörr i denna vägg :)
Däremot ska den ha två räta vinklar (tänk ett 'S' med skarpa kanter). Det blir en utmaning att montera reglarna i hörnen så att de inte blir genomgående... Men det ska nog gå! Om jag gör en bra ritning kan jag slänga upp den här.
 
AskeHolst skrev:
Passar på med en relaterat fråga (hoppas det inte är för OT).
Hur stor betydelse har golv och tak och vad kan man göra där, om det nu är så att ljud överförs även den vägen? Jag menar alltså inte mellan våningar men mellan rum via golv och tak ("under/över väggen" så att säga).
Ljud tar alla möjliga vägar. För att minska flanktransmission genom väggar, golv och tak får man spåra gipsskivorna och täta med mjukfog så att delarna inte har direktkontakt. Om man t.ex. sätter upp en skiljevägg på ett parkettgolv så kommer ljudet flanka via golvet. Normalt sett är det kanske inga större problem i bostäder, men det beror på vilka krav man har.

luftljud_hb.gif
Ljudisolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Om väggen ska gå i vinkel (vilket den ska i mitt fall) borde man kunna göra såhär för att undvika att reglarna blir genomgående.
vinkel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej nej, det här blir inte det minsta överarbetat! :D
 
  • Gilla
Musto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.