Vi bor i ett hus med en gammal kass värmepump från 1986. Det finns två hål a 45m borrade. Vi funderar nu på att köpa en ny värmepump och då vill vi ju helst om möjligt kunna dra nytta av de hålen vi redan har. Förstår att de är alldeles för grundaför att använda som de är. En av säljarna vi haft här har gett oss ett förslga:
Installera ett sk öppet system. Om jag förstår rätt så pumpar man upp vatten ur ett hål till en värmeväxlare och sedan släpper ner det kalla vattnet i nästa hål. Värmepumpen är alltså kopplad till värmeväxlaren istället för till hålen.

Vad säger experterna på forumet är det en bra ide?

Enligt säljaren skule det ge minst lika bra verkningsgrad som att borra nytt hål, förutsatt att flödet i de gamla hålen är tillräckligt. Flödet kommer vi att kontrollera innan eventuell installation.
 
Gissar på att det är direktförångar system.
vet du vad det har varit för vätska i borrhålena, eller har det varit gas?
vet du hur grova rörena är som går mot borr hålen om du inte räknar med issoleringen
 
Allt jag vet om det gamla systemet är att det är kopparrör ner i hålet, 13 mm ytterdiameter. Jag vet att dom tidigare ägarna bytt vätska under resans gång sedan 86. 1993 var det något som kallas R22 i rören om detta är före eller efter bytet vågar jag inte säga.

Ingen av säljarna vi har haft här verkar tycka det är en bra ide att använda det som finns i hålen idag. Tre har föreslagit an helt ny anläggning. Den fjärde föreslår alltså ett "öppet system" med en värmeväxlare. Det skulle spara 15-20 tusen mot att borra nytt.
 
Pippi skrev:
Allt jag vet om det gamla systemet är att det är kopparrör ner i hålet, 13 mm ytterdiameter. Jag vet att dom tidigare ägarna bytt vätska under resans gång sedan 86. 1993 var det något som kallas R22 i rören om detta är före eller efter bytet vågar jag inte säga.

Ingen av säljarna vi har haft här verkar tycka det är en bra ide att använda det som finns i hålen idag. Tre har föreslagit an helt ny anläggning. Den fjärde föreslår alltså ett "öppet system" med en värmeväxlare. Det skulle spara 15-20 tusen mot att borra nytt.

du har ett gamalt system med direktförångare. Du kan bara andvända pumpar som kör med den teckniken, vilket inte är mnga, då alla har gått ifrån det, fuka inte så bra.

troligtvis är det kanske till omed lekage på slingan & då är det helt obrukbart.

bästa alternativert är att inte andvända dom där hålen alls, men om du promt vill det så ska du kolla med dom här: http://www.husvarme.se/arcticindex.htm

 
Vi har nog aldrig trott att vi kan använda de gamla rören ner i hålet. Vad vi hoppades på var att vi kunde dra nytta av hålen i sig. Dvs dra upp de gamla kopparrören och i med nytt.
Förslaget vi fått är alltså att pumpa upp 'varmt' vatten ur ena hålet in med det i en värmeväxlare som kopplas till VP sedan tillbaka med kallt vatten i andra hålet.

Ursäkta om jag upprepar mig men det känns som vi pratar förbi varandra. :)
 
Pippi skrev:
Vi har nog aldrig trott att vi kan använda de gamla rören ner i hålet. Vad vi hoppades på var att vi kunde dra nytta av hålen i sig. Dvs dra upp de gamla kopparrören och i med nytt.
Förslaget vi fått är alltså att pumpa upp 'varmt' vatten ur ena hålet in med det i en värmeväxlare som kopplas till VP sedan tillbaka med kallt vatten i andra hålet.

Ursäkta om jag upprepar mig men det känns som vi pratar förbi varandra.  :)

har du kunnt kolla ner i hålen?
dom här dierktförångar hålena brukar vara igenfylda med borrkax = du kan aldrig få bort rörena.
försök att ta reda på om dom är igen fyllda eller ej & vilken diameter dom har, troligtvis har man borrat med en förliten diameter.

ska du köra slutet system så brukar man borra 110 eller 150 (slangen är 40 mm & den ska ju ligga dubbelt + att u-böjen tar lite extra plats.

kör du grundvatten system så ska ju bara en 40mm slagn ner, men det kräver att hålet har mycket bra flöde & att du kan göra en brunn som kan sluck allt vatten du pumpar upp
 
Det finns direktförångare att köpa. Se www.saveitnaturvarme.se t.ex.
Du kan även bli av med borrkaxet i hålet genom att spola ur det med vatten.
En 3 kW direktförångare har 32 meter kopparslinga.
 
Tack för infon.
Har varit ute och grävt lite i trädgården ... Som tur är så var det bara 30 cm ner till berg. Det verkade lovande till att börja med eftersom plaströren som gick ner i berget en bit var 110 mm. Tyvärr så blev hålet mindre bara någon meter ner i berget. Jag skulle gissa på 70-90 mm.
Ett hål finns det helt klart borrkax i, jag kan loda ner till 8 m innan det tar stopp. I nästa hål var det fritt till åtminstonne 12m, hade inte mer VP-rör hemma :)
 
Hoppas du kommer riktigt långt.
Kollektorn på direktförångaren är 32 meter. Det betyder att vägen från väggen till borrhålet inkluderas i dessa 32 meter. Du får lite jordvärme på köpet :) .
 
BAS skrev:
Hoppas du kommer riktigt långt.
Kollektorn på direktförångaren är 32 meter. Det betyder att vägen från väggen till borrhålet inkluderas i dessa 32 meter. Du får lite jordvärme på köpet :) .

nu är jag inte med? vems kolektor är 32 futtiga meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.