20150809_144712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det läcker från vår nya radiator. Går det enkelt att dra åt eller behöver man göra något annat? Det är hantverkare som monterat så jag har inte kunskapen själv.
 
Prova dra åt du
 
Krilleman
Prova med att dra åt muttern lite.

Ett vanligt problem på kopplen är att man inte smörjer gängan lätt med locherpasta. Vilket resulterar i att gängan "skriker" när man drar åt den. Vilket ofta kan resultera i läck.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Stickan56
krilleman_215 skrev:
Prova med att dra åt muttern lite.

Ett vanligt problem på kopplen är att man inte smörjer gängan lätt med locherpasta. Vilket resulterar i att gängan "skriker" när man drar åt den. Vilket ofta kan resultera i läck.
Jag har samma problem fast på en äldre radiator som förre ägaren lossat och återmonterat (det är alltid förra ägaren som är problemet (y)). Jag vågar inte dra muttern hårdare.

Kan det hjälpa att tömma systemet, lossa kopplingen, smörja med pasta och återmontera?
Skall jag även putsa av de koniska ytorna?

MVH Stickan
 
Redigerat:
Krilleman
Stickan56 skrev:
Jag har samma problem fast på en äldre radiator som förre ägaren lossat och återmonterat (det är alltid förra ägaren som är problemet (y)). Jag vågar inte dra muttern hårdare.

Kan det hjälpa att tömma systemet, lossa kopplingen, smörja med pasta och återmontera?
Skall jag även putsa av de koniska ytorna?

MVH Stickan
Japp, har du möjlighet så prova smörja lite först. Kolla så det inte ligger skräp mellan dom koniskt tätande ytorna samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.