harry73
TS: Hur gick mötet idag?
 
Hej Alla nyfikna
Mötet löpte relativt smidigt. Dock var köparen på semester och närvarade inte, vilket jag tyckte var lite konstigt.
Vi var överens om att jobbets kvalité var helt ok. Dock var vi inte överens om hur mkt som skulle ha packats upp.
Vi var rätt så överens om att kostnaden för en extern entreprenör att göra resterande var max 30.000 kronor inkl moms.
De ansåg att jag måste ha begripet att man skall packa upp utanför huset också. Jag kontrade med att jag packade upp innanför pinnarna som var utsatta och ingen har nämnt för mig att det skulle packas upp utanför dom.
Jag gjorde klart att jag inte har för avsikt att packa upp mer på tomten.
Hustillverkaren hotade då lite lätt med att "då får det bli rättssak", "haft liknande fall innan och då har köparen ALLTID fått rätt" etc.
Jag å min sida hävdade att köparen har löpande sett jobbet utföras på min tomt, han har godkänt tomten, i och med att han faktum köpte och betalade tomten. Han har klart brustit i sin undersökningsplikt då han köpte fastigheten (tomten).
Då jag nämnde att jag tycker att även KA har brustit i sitt arbete, blev han lite putt och lät mig veta att jag skulle akta mig för han hade vittnat i flera fall och köparen/konsumenten har alltid även där fått rätt.

Jag öppnade lite att jag kan gärna fysiskt bidra till det arbete som är kvar, men att jag absolut INTE på några villkor vill ha något ansvar i det som utförs, utan jag är enbart en resurs. Hustillverkaren ringde några (3st) samtal för att se om de kunde få tag i någon som kunde packa upp resten nu i veckan, men hittade ingen direkt.

Hustillverkarens lokale chef ringde en advokatkompis, men vad denne sa om ansvaret/skulden framkom aldrig. Behövde nog mer mtrl och tid för att ge ett korrekt svar tror jag.

Då läget var låst, så beslutade vi att de skulle leta reda på någon som kunde göra jobbet och så skulle vi höras per telefon senare under dagen.

En timme senare ringde hustillverkaren och frågade om jag kunde ta alla kostnader över 10.000 kr ?
Absolut inte sa jag, kanske kan jag ta 10.000 kr och ni får ta allt över, men det vill jag allt fundera på innan jag lovar det. Frågade om de hade fått tag i någon och fått något pris ännu. -Nej, det hade de inte
- Ok, återkom till mig då ni har det.

Vid kvart i fyra fick jag följande sms
"Vi måste få ditt svar idag. Svar ja betyder att du betalar det som överstiger de 10 000 som Stefan lovat att ta. Vi bedömer att kostnaden totalt blir ca 30 000. Du är också fullt ansvarig för utförandet.
Svar nej betyder att kunden får beställa och betala. Sen är det upp till kunden om han vill processa."

Jag svarade då
"Jag kan inte ta ansvaret = Nej"

Så nu får vi se vad som händer.
Kunden har ju köpt huset med totalentreprenad (tror jag), så egentligen borde väl inte han heller betala?
Jag tror att det är hustillverkaren som sitter med "Svarte Petter" i så fall, annars skulle de nog inte ligga på så mycket och även ta del av kostnaden.
.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grra och 3 till
  • Laddar…
harry73
Då fick han säkert höra av advokatkompisen att de hade ingenting att hämta hos dig.
Då är frågan bara om köparen också tycker det är inte värd besväret och risken att processa.

Vi får hoppas att allt löser sig.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ha, säger jag :)

Så dom hotar med rättssak och det gäller 20.000:-.??

Då kommer deras advokatkostnader att äta upp vad dom kan få ut i skadestånd om dom vinner !!! :wow:

Summan är så liten att det blir en förenklad rättsprocess där var och en står för sina kostnader.
 
Bra att det gått bra, men att du har en dialog direkt med hustillverkaren är ju helt tokigt. Släpp den diskussionen helt.
 
  • Gilla
Thomas59 och 5 till
  • Laddar…
D09
Märkligt att köparen inte dyker upp...

Kanske inte är så noga när allt kommer omkring ändå..

Jag hade gått om mötet inte varit komplett med alla deltagare.

Finns ju ingen anledning att sitta där med en entreprenör som ska bygga hus åt en som köpt en fastighet av dig.

Dessutom spela "Den tuffe företagaren" som ringer en kompis.. Gott då var den livlinan använd ;)

Då har entreprenören bara publiken kvar att fråga..
 
  • Gilla
Pytt och 6 till
  • Laddar…
Det bli förenklad rättsprocess och då strävar domstolen mot att ni skall komma överens. Var och en bär sina kostnader så det värsta som kan hända är att du får betala 30'. Låt det gå till domstol.
 
Tack för den detaljerade redogörelsen. Det skall bli intressant att följa. Verkligen konstigt att köparen inte fanns där eller ens var representerad. Frågan är vad som står i husavtalet avseende markentreprenaden. Bli sedan inte sen med att hitta en duktig avtalsjurist om någon annan part viftar med juridik.
 
Eller skicka ett sms till köparen att "Efter diskussion med hustillverkaren ser jag mig tvungen att låta köpet gå tillbaka"
Låt hustillverkaren och hans advokatkompis få lite problem!
Nu har jag ingen aning om var tomten ligger men i värsta fall så köper jag den av dig så att du slipper ha det problemet hängande som ett osäkert kort!
Kan behöva en sommarstuga var nu den kan hamna!
Ligger den nära Elmia så är det bara ett plus!
Lycka till men jag förstår inte varför du ens funderar på att stå för de 10 000:-, synd att du hade diskussionen med hustillverkaren utan köparen!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pagno skrev:
Eller skicka ett sms till köparen att "Efter diskussion med hustillverkaren ser jag mig tvungen att låta köpet gå tillbaka"
Seriöst förslag?
 
C
Glad_Amatör2 skrev:
Vid kvart i fyra fick jag följande sms
"Vi måste få ditt svar idag. Svar ja betyder att du betalar det som överstiger de 10 000 som Stefan lovat att ta. Vi bedömer att kostnaden totalt blir ca 30 000. Du är också fullt ansvarig för utförandet.
Svar nej betyder att kunden får beställa och betala. Sen är det upp till kunden om han vill processa."
WTF? Vilken j-kla attityd! Inte nog att de tycker att du skall betala en ospecificerad summa, du skall också ta fullt ansvar för utförandet av något du inte har någon kontroll över??

Instämmer med övriga, det här är en sak mellan dig och köparen. Acceptera inte inblandning från hustillverkaren, särskilt inte om de inte har en fullmakt att företräda köparen i saken.

P.s. glöm inte bort att du skriver i ett publikt forum...
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Benägen att hålla med - ingen mer kontakt med någon annan än säljaren eller av denne med fullmakt utsett ombud. Och inte gå med på några 10'. 30 000 är ju ingenting i sammanhanget för köparen(eller hustillverkaren). Vad bråkar de om? Om hela skiten går på t ex 3 miljoner(vilket inte känns orimligt för hus+tomt+garage) pratar vi 1 procent av totalbudgeten.
 
Henri skrev:
Seriöst förslag?
Ja jag är helt seriös i detta fall!
Gillar inte husfabrikanter som hotar med det ena eller det andra!
Så svaret är utan tvekan ja!
 
Det kan eventuellt ha varit lite dumt att ens nämna att du ev. Kunde tänka dig att betala 10' av markarbetet.
Någon kan ha fått för sig att du lovade att göra det...
 
Nej, jag mycket tydlig och sa tom med att jag har nu inte lovat det, utan jag skall enbart ta det i övervägande.

Jag vet också att detta är ett publikt forum, och jag har varit noga med att verkligen vara objektiv och att inte "hänga ut" någon eller ge tillräckligt med ledtrådar för att kunna lista ut vem som är vem om man inte känner till denna historien på annat sätt.
Och de som känner till den från "verkligheten" vet ju redan vem alla är, så det är inget nytt för de heller.

Brukar ägna en del timmar här själv med att läsa om olika öden och händelser och finner ett visst intresse i det, ett slags reality doku såpa...
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.