Är det någon där ute som har lagt klicklaminat i en trappa? :-?Kanske ingen ens har tänkt den tanken?Har själv långt framskridna planer på att försöka :p.Har en svängd trappa i fura som är limmad heltäckningsmatta på.Stegen måste ju limmas,vad kan passa till det?Tänkt skruva en trälist i framkant på varje steg.HJÄLP :'(!
 
Jag har gjort ungefär det.
Jag använde "riktig" askparkett. Det finns speciella profiler för framkanten i trappor "trappnos".

Jag limmade med PL400 (ett otroligt bra lim). Och lade stora stenbumlingar på trappsteget över natten.

Det var allt annat än enkelt att få till vinklarna på trappstegen. Efterssom min parktett inte vara av click typ. Så limmade jag först ihop lämpligt antal stumpar. Nästa kväll var det sågning och montering. Jag gjorde ca 3 trappsteg i veckan. För ihoplimninmgen av parketbitarna använde jag vanligt trälim, Pl400 användes för att limma fast stegen i trappan.
 
Hempularen har du ingen bild?? Lät som en läcker lösning som man kan prova när trappen blivit ful. :)
 
Jag är tveksam till att täcka vår trappa med laminat eftersom jag inte kan se framför mig hur man gör trappnosarna snygga. Någon som har nån bra idé på det?
Vi har en U-trappa i furu med limmad brun filt på.....bluäsch!
 
Funkar inte de färdiga trappnosar som man bara klickar i då?

Jag går i samma tankebanor nämligen?

/Johan
 
krambulle skrev:
Funkar inte de färdiga trappnosar som man bara klickar i då?
Eh....va? Vad menar du?
Jag hade tänkt fortsätta nedför trappan med samma laminat som ligger i hallen på ovanvåningen, valnöt från Bauhaus. Tvivlar på att det finns färdiga trappnosar till det golvet, men jag kanske har fel?
 
Är på väg att börja lägga ekparkett i trappan, har köpt material men inte börjat såga ännu.  Räknar med att jag får fräsa trappnosen själv, av ekplankor.
Minns att jag frågade på någon golvfirma vad de skulle ha för färdiga trappnosar av ek, men minns bara att priset var så absurt högt, att jag inte ens lade det på minnet  :surprised: (400 kr metern?? kanske)
Ett problem jag sett på min trappa, är att stegnosen idag är spetsig, så första steget blir förmodligen att såga av varje befintligt trappsteg så vinkeln blir 90 grader. Inget jobb jag ser fram emot (sågdamm i hela huset :'()
 
Snigel skrev:
Eh....va? Vad menar du?
Jag hade tänkt fortsätta nedför trappan med samma laminat som ligger i hallen på ovanvåningen, valnöt från Bauhaus. Tvivlar på att det finns färdiga trappnosar till det golvet, men jag kanske har fel?
...det finns färdiga trappnosar! Om man väljer rätt märke på golvet! T.ex. om man köper golv från Kährs! Kostar kanske lite mer men då har man ju en lösning på problemet! Däremot kanske deras trappnosar funkar till andra golv också, vad vet jag! Jag har inte provat själv än, men som sagt, jag har forskat i ämnet!

/Johan
 
Ah....problemet är väl i mitt fall då att jag redan lagt golvet på ovanvåningen och vill ju fortsätta med samma golv ner i trappan....blir kanske inte så snyggt med ett annat golv i trappan och ett tredje i hallen nere... :-/
 
Ja, som vanligt gäller det ju tyvärr oftast att tänka efter före! :-/

Me det finns säkert någon annan lösning...

/Johan
 
Tja!!!
Något jag sett i en tråd här på forumet men ej kunnat hitta, är något som kallas trappkompass. Verkar hur smidigt som hälst!!! Sedan hade han satt en snygg trappnos i mässing eller något. Skall göra detta oxå så lite irriterad att jag inte kan hitta tråden >:(
 
__OJ__ skrev:
Tja!!!
Något jag sett i en tråd här på forumet men ej kunnat hitta, är något som kallas trappkompass. Verkar hur smidigt som hälst!!! Sedan hade han satt en snygg trappnos i mässing eller något. Skall göra detta oxå så lite irriterad att jag inte kan hitta tråden >:(
Ja, sökfunktionen är verkligen helt värdelös!

Men trappkompassen verkar väldigt smidig och något jag funderar på att införskaffa inför min egen renovering! Tidigare kunde denna trappkompass veställas från stepkit, som även säljer det material som användes av TV4 i inlägget som nämndes ovan!

Kolla:

www.stepkit.com

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.