Värst enligt mig - måla om huset. Motivering:
- Man gör det så pass sällan att man glömt hur det var sist och tror att det är kul och gjort på några dagar.
- Det hamnar alltid färg på ställen där man inte vill ha den trots att man tror sig själv vara en mästare på att hantera en pensel.
- Det medför alltid merjobb, typ något fönster som visar sig vara i sämre skick än man tror.
- Man prickar alltid in den regnigaste sommaren på tio år.
- Även dom varma och fina dagarna innehåller minst en oväntad regnskur.
- Texten på burken med färg som du ska använda på några plåtdetaljer på ett tak åt söder lyder ungefär "måla ej i direkt solsken eller vid risk för dagg eller regn inom tio timmar". Så allt som behövs för att måla grundfärg och två strykningar är tre mulna dagar utan regn... (När du tror att du hittat rätt tillfälle och börjat måla så börjar det antingen regna eller så spricker molntäcket upp.)
- Dom få dagar det inte regnar och resten av familjen vill göra något kul så får man alltid lägga in ett "pappa måste stanna hemma och måla".
- Dom få dagar det inte regnar kommer att vara stekheta.
- Behöver man resa en stege någonstan så står det alltid en buske i vägen som "inte alls var så stor förra gången jag målade".
- När man står på en stege och håller i sig med en hand och har en pensel i den andra så kommer det med automatik en blodtörstig broms eller annan insekt och surrar runt en. (Lyckas man lägga ifrån sig penseln någonstans för att slå ihjäl bromsen så kommer insekten i fråga att teleporteras till ett alternativt universum. När man fortsätter måla så teleporteras den tillbaka.
- Det finns dock ett sätt att bli av med nämnda insekt. Måla en dörr med högblank vit färg. Insekten kommer genast att använda den som landningsbana och vandra över den nymålade ytan medan den långsamt dör.
- När det är klart så vet man att det bara är i år det är nymålat, nästa år så börjar alger och liknande långsamt ta revansch.

(Bubblare: allt som innefattar kombinationen "vind", "het sommardag" & "isolering")
 
  • Gilla
mg765 och 34 till
  • Laddar…
Riva ut gammal isolering full med råttskit. Blä.
 
  • Gilla
perl och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Spot on, Bigfoot :D (y)

Ja de värsta jobben är för mig egentligen all slags spackling, slipning, målning.
Byggde jag hus igen så var det ev endast målare och grävarekille jag skulle leja.

Sen ligger isoleringsarbete högt på min lista.

Jag är inte höjdrädd, men jobb uppe på tak osv är inte heller riktigt kul


Jag vet inte hur jag ska "värdera" betongjobb, gjuta platta är vad jag gjort i den vägen.
Egentligen ganska kul och spännande, men samtidigt en klump i magen av oro, som rent gör ont, att något ska gå snett. Jäkligt skönt när det är klart, helt enkelt.


Sen är väl allt annat bara roligt, typ. ;)
 
tommib
Bredspackling. Gjorde det i vårt sovrum på övre plan i ett hus med pulpettak. 3,5 m hög vägg på höga sidan. Ranglig gammal trästege att stå på. Underlaget var juteväv eller något liknande som sedan var målat med plastfärg eller nåt.
Två lager med slipning mellan.

Nästa gång blir det en målare som får göra det....
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
S
Bygga upp två våningar med byggställning som man sen ställer en skranglig byggstege på, därefter klättrar man upp på högsta steget och sträcker sig så högt man kan med slagborren och försöker borra 20 hål för att fästa upp gjutjärnssifror på gaveln.

I övrigt så är det störigaste att man aldrig hittar rätt grejer eftersom de ligger utspridda över allt i huset, ladorna och på tomten efter alla olika projekt som är påbörjade och avslutade. Slutar med att man försöker skruva en gipsskruv med en spårmejsel. Eller så använder man skruvdragaren som hammare.

Man klättrar upp på en stege med skruvdragare, träregel, mutter och bricka. Sen tappar man muttern i ett tafatt försök att få den på gängorna ner i djupt gräs. När man kommer ner så letar man på stället som man sett den trilla ner, men den finns icke.

Man klämmer ihop en snabbtving för kung och fosterland tills den ger vicka i mekanismen, vilket resulterar i att man klämmer 2-3 fingrar så hårt i pistolgreppet att man nästan vill gråta. Man tittar på sin hand som bara skakar av smärta samtidigt som man hör sig säga "Aaaaaaaaah..." lite dovt.

Slinta med en skiftnyckel så knogarna skavs upp och sen gör det en gång till direkt efteråt.

Att gå under en takstol och slå i huvudet med 1 centimeters marginal så det känns som man blivit skalperad.

Borra i en gammal vägg... man måttar och ritar, sen börjar man så nätt borra och när man gått genom putsen så drar borrhelvete sig åt sidan pga någon j-vla sten i väggen.

Inget är lätt... det är alltid dubbelt så mycket som måste göras och dubbelt så dyrt. Ska bara finns inte...
 
  • Gilla
Kire_78 och 7 till
  • Laddar…
Att byta till en sprillans ny bottenventil i handfatet utan vridtrasa och handskar. När man tagit i för att vrida åt det där sista varvet känner man plötsligt en varm och fuktig känsla i handen och ett adrenalinpåslag från helvetet varpå handen ser ut som en tonårings arm som lyssnat för mycket på My Bloody Valentine. 35 små långa sår i hela näven, självfallet fulla med smuts från avloppet.

Att bygga husets enda vinkelräta vägg för att ett halvår senare inse att det medför att den ser ut som husets mest sneda vägg.
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
När jag läser era kommentarer ovan får jag det till att:
Det värsta måste vara alla de jobb man påbörjar utan att ha rätt verktyg/utrustning i tron att "det är bara"
Och jag måste hålla med mig själv :)
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Trossbottenrenovering och syllbyte på gammalt timmerhus, man står på ett fuktigt jordgolv och sågar bort gammal rutten syll med motorsåg så att dammet yr, allra helst ska man bo i huset samtidigt 😯
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Spackla o slipa är de värsta, alla kategorier, imponerad av målare som står ut med de, borde få medalj
 
Ni som gnäller på slipning och spackel har bara inte rätt grejer. Giraff och dammsugare och lite bra teknik i armarna så skrattar man sig igenom dom jobben.
Mitt värsta jobb är att riva innertak. Jobba med händerna över huvudet är inge bra för min rygg (fyra diskbrock) samt att det bara rasar skit i ansikte och innanför tröjan.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
tommib
Det var ju just det, bra teknik och bra grejer. Tekniken är svår att hinna öva upp som hemmapulare och prylarna kan man visserligen hyra men även det är lite trixigt som privatperson. Samma gäller ju för nästan alla jobb.
 
Kapa av ett överfullt avloppsrör uppe i innertaket med sticksåg så att vattnet börjar rinna längs maskinen händer armar och fortsätter förbi armhålor och ned i brallan...Inte bra.

Efter det kommer rördragning i krypgrund med 40-45 cm "takhöjd". Tur man är smal och positivt lagd :)
 
  • Gilla
miafors och 1 till
  • Laddar…
Måste hålla med om att allt som har med målning att göra är ett jäkla trist arbeta att göra.
Det tar även tid att öva upp hur man ska göra, ungefär lagom när man är färdig har man fått hyfsad teknik.
Så himla snabbt tycker jag inte det går eller så maskade proffsen som gjort allt det där invändigt hos mig.

Nästa hus jag bygger så kommer jag snickra själv och leja bort målning osv istället för tvärt om.
 
  • Gilla
Kalle B
  • Laddar…
1. Dra el på vind från 50-tal. Trångt och dammigt.
2. Krypgrundsjobb
3. Jobb stående på stege.
4. Jobb uppe på taket.
5. Gamla avlopp.
6. Sätta lister.
7. Riva (jag vet att många tycker detta är roligt, men jag förstår ej tjusningen)
 
Måla är det värsta jag vet, hatar när det klabbar överallt..
Jag har ett projekt i garaget som har snigelfart pga detta... det hjälper inte att det blir lite snickerier efter målningen, det suger fett som det så modernt heter ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.