hsd skrev:
Ts kör en fuling
max 15 tim
fixar jobbet på en eftermiddag
skickar faktura på 15 tim +moms
:thumbdown:
....och där kom sanningen, tjohoo :x
 
Byggis1976 skrev:
Att ett bygglov skall ta 15 timmar för ett proffs låter mycket. Om det inte innefattade att designa själva bygget också. Själv ritade jag vårt takkupe projekt utan tidigare ritninga i visio som jag knappt kunde i skala 1:100 på max två tim. Att fylla i blanketten tar väl en tio minuter. Eller är det någon aspekt av detta jag missar?
Enligt min erfarenhet så är 770 ingen överdrivet högt timpris för en arkitekt.
Du betalar inte bara för att göra ritningen utan även erfarenheten och arkitektens "utbildning". Nu tog ni bilmekanikern som exempel så vi fortsätter med det: betalar du mindre timpris om däcken ska "lagas"(efter punktering) eller om den ska göra något mer avancerat?
 
kanonkula skrev:
Enligt min erfarenhet så är 770 ingen överdrivet högt timpris för en arkitekt.
Du betalar inte bara för att göra ritningen utan även erfarenheten och arkitektens "utbildning". Nu tog ni bilmekanikern som exempel så vi fortsätter med det: betalar du mindre timpris om däcken ska "lagas"(efter punktering) eller om den ska göra något mer avancerat?
Svarade du på fel inlägg? Byggis1976 skrev inte ett ord om timpriset i det inlägget, bara antalet timmar. :)
 
jimih skrev:
Svarade du på fel inlägg? Byggis1976 skrev inte ett ord om timpriset i det inlägget, bara antalet timmar. :)
Oj då det gick lite fort där :)
 
kanonkula skrev:
Enligt min erfarenhet så är 770 ingen överdrivet högt timpris för en arkitekt.
Du betalar inte bara för att göra ritningen utan även erfarenheten och arkitektens "utbildning". Nu tog ni bilmekanikern som exempel så vi fortsätter med det: betalar du mindre timpris om däcken ska "lagas"(efter punktering) eller om den ska göra något mer avancerat?
Hej, Nej 770kr/h är nog inte att anse oskäligt. Men det är ju inte så lågt att kunden skulle ha fattat att det var ex moms....eller att det skulle kosya 15000, enligt mig.
 
klonk skrev:
Det låter på TS första inlägg som att allt jobb gjordes på en torsdag, dvs. på mindre än 15 timmar. Det kanske inte stämmer, men man behöver knappast vara ett troll för att uppfatta det så.
Jag tolkade TS som att han blev färdig med arbetet på torsdagen, och på måndagen hörde kunden av sig. Dvs enligt mig går det inte att utläsa från hans inlägg hur lång tid hans arbete tog, mer än att man kan räkna ut att det var ungefär 15 timmar.

Och frågan "troll?" tycker jag inte alls var speciellt omotiverad, dels med tanke på att hsd var så kategoriskt anklagande i sitt inlägg, och dels med tanke på att troll var det tredje och sista alternativet som F_man lade fram.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
hsd
F_man skrev:
Ironisk eller visar du hur man kan se saken från ett annat perspektiv? Eller troll?
Vad vet jag, men det låter som en saltad räkning
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
A
Ett företags timpris är inte direkt kopplad till lönen utan till beläggningen, dvs hur många timmar man kan ta betalt för på tex en dag eller ett år. Det försvinner en jäkla massa tid på annat som man naturligtvis måste ta in av kunderna om man inte vill jobba gratis.
För löntagare tickar ju lönen på från att man kommer på morgonen tills man går hem medans en tjänstesäljande firma bara får betalt för det jobb de gör, 100% ackord alltså. Då måste ju timpriset vara högre än timlönen.

Men det hör inte hit.

Det är ändå bra att diskussion mellan kunder och företagare kan tas i forumet, vi är ju alla bara människor :cool:
 
På mitt bolag är lönen definitiv kopplat till arvodet, min lön som är rörlig kan diffa 10-15 000 per månad beroende på hur mycket jag fakturerar
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
A
Ja att du kan ta ut olika mycket i lön beroende på hur mycket du fakturerar är väl inte konstigt, men har du olika timpris beroende på vilken lön du tar ut? Alltså om du har 20000kr/mån så fakturerar du x kr i timmen och om du har 50000kr/mån så fakturerar du y kr i timmen för samma jobb.
Det är väl det som diskuterades tidigare.
 
I min bransch så har inte timarvodet någon korrelation till din kompetens (oftast), vilket är riktigt synd
 
Redigerat:
Vasara skrev:
Ja att du kan ta ut olika mycket i lön beroende på hur mycket du fakturerar är väl inte konstigt, men har du olika timpris beroende på vilken lön du tar ut? Alltså om du har 20000kr/mån så fakturerar du x kr i timmen och om du har 50000kr/mån så fakturerar du y kr i timmen för samma jobb.
Det är väl det som diskuterades tidigare.
Vad?

Det är klart diskussionen handlade om hur mycket man kan ta ut. Som konsult kan man oftast inte börja med att "bestämma" sin lön och sen fakturera. Det är ju knasigt. Timpris beror ju på branchen och vad som anses normalt. Många, även tex städare, vill väl ha en lön på över 60,000kr per mån, men de kan ju inte fakturera detta, troligtvis. Medans en stjärnadvokat lätt kan ta ut en län på 65,000kr/mån baserat på timpriserna de lever med.

Jag misstänker att även egenföretagare vill ha någon typ av löneutveckling så ung och novis tar man väl lite mindre timpris och lägre lön för att sedan sucessivt höja båda. Så gjorde jag när jag var konsult i alla fall.....
 
Redigerat:
A
Ja men då är jag med, måste ha läst nåt baklänges eller nåt, inte undra på att jag inte tyckte att det fanns nån logik i det hela :D

500kr i tim kan ju ge mer i lön än 700kr/tim, det vet man ju som kund ingenting om eftersom man inte känner till omkostnader. Men jag har ju läst fel nånstans så jag får krypa tillbaka till stenen jag gömt mig bakom...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
harry73
Jag skulle hävda attlön och timarvode inte nödvändigvis har en koppling med varandra, eftersom de sätts på olika marknader. Lön bestäms baserad på tillgång och efterfrågan på arbetsmarknaden och timarvode baserad på tillgång och efterfrågan vid upphandling av projekt.
vist vill ett företag gå med vinst, så de försöker att sätta en timarvode som gör det möjligt. Går det inte, då blir de massa med trixandet.ÄTA som inte borda vara ÄTA, överfakturering, kräva obetald övertid, dålig kvalitet, osv.
o andra sidan ha företag inget problem med att ta ut så hög timpeng som möjligt utan att lönen anpassas därefter.
Sen finns det prestigeprojekt, bra referensprojekt, utvecklingsprojekt, där man är beredd att ta en förlust för att man bara vill ha jobbet
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag skulle hävda attlön och timarvode inte nödvändigvis har en koppling med varandra, eftersom de sätts på olika marknader. Lön bestäms baserad på tillgång och efterfrågan på arbetsmarknaden och timarvode baserad på tillgång och efterfrågan vid upphandling av projekt.
vist vill ett företag gå med vinst, så de försöker att sätta en timarvode som gör det möjligt. Går det inte, då blir de massa med trixandet.ÄTA som inte borda vara ÄTA, överfakturering, kräva obetald övertid, dålig kvalitet, osv.
o andra sidan ha företag inget problem med att ta ut så hög timpeng som möjligt utan att lönen anpassas därefter.
Sen finns det prestigeprojekt, bra referensprojekt, utvecklingsprojekt, där man är beredd att ta en förlust för att man bara vill ha jobbet
Om man är egenföretagare skulle jag påstå att uttag av pengar på nått sätt, lön, utdelning, avyttring etc på något sätt avspeglas i timpriset. En Advokat, generellt, har högre timpris än en stadare och högre uttag av pengar. Sen kan kanske Advokaten välja att ta ut samma lön som städaren och jobba 10%, men då sker uttag i ftitid viljet också har ett värde.

Det skulle förvåna mig om en Advokat tyckte det var ok att jobba 160h per månad och precis gå runt med ett löneuttag på 17,000kr/mån.......men vad vet jag. Det kanske finns. Så, ja i de mest extrema fallen har väl inte timpris och lön med varandra att göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.