Hej,

Såg detta räcke på Pinterest häromdan och skulle vilja bygga ett sådant själv. Nu har jag inte möjlighet att skära och svetsa, så konstruktionen får isf bli i trä.
047f9dc27c6e5f0ac4852bccfe441798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad tror ni om en sådan smal, hög konstruktion i trä? Den skall fungera som ett trappräcke. Jag hade tänkt mig typ 22mm MDF.
Finns det andra skivmaterial eller träslag som är hårdare och skulle tåla att vara räcke?
Vad är det starkaste sättet att få ihop hörn på? Girade hörn, skruv och lim? Plugg?

Jag hade tänkt att spackla och måla vitt efteråt.

Ni får gärna komma med andra idéer kring material och konstruktion som går att utföra i ett normalt hemmasnickeri:)

Tack!

Vh,
Fabian
 
Som räcke känns det för ostabilt med mdf. Även 22mm asklimfog skulle jag vara tveksam till i det där utförandet. Utan en överliggare så skulle jag förkasta den designen i trä. Tyvärr
 
22 mm MDF kommer att trasa sönder vid belastning runt fästpunkterna, direkt vansinnig konstruktion att göra i MDF.
Att bygga liknande i PLYFA, limmade skivor i hög kvalité kan vara ett alternativ.
Största problemet kommer att bli OM någon faller mot räcket, risken för att limningen/skruvar i fästpunkten ner i trappan ger med sig......
Vill verkligen avråda dig från alternativet att göra det själv med en normal hemsnickeriverkstad!
Annars kan du basa plyfan, böja den, skarva ihop den på mitten, alltså mitten av höjden på staketet så att under och överdel är oskarvade.
Förstärka underdelen med en kloss som sedan fästes i trappsteget!
Viktigt att det inte finns några skarvar längst ner, det kommer att brista.
Det finns kompositlim, hybridlim som ger en limning som är starkare än träet i sig men svagheten blir ändock vid skarven och inte i limmet!
Fundera gärna ännu en gång riktigt förnuftigt innan du ger dig på ett projekt likt detta!
Det blir förvisso snyggt men svårt att genomföra.
 
katos skrev:
Som räcke känns det för ostabilt med mdf. Även 22mm asklimfog skulle jag vara tveksam till i det där utförandet. Utan en överliggare så skulle jag förkasta den designen i trä. Tyvärr
Håller fullständigt med dig!
Förutom att det går att "fälla in" en mellanliggare som stabiliserar upp hela konstruktionen.
Alltså en tunnare fyrkantsstav eller rundstav som borras igenom på samma nivå.
Går att göra ganska enkelt om det inte är en svängd trappa.
Men annars så är vi på samma spår.... Bygg inte!
För din säkerhet är viktigare än en snygg konstruktion.
 
Varför inte göra den i stålplåt som på bilden? Då blir det betydligt säkrare än någon ranglig träkonstruktion, och dessutom mycket smäckrare.
Om det är göra-själv-biten som är viktig, hyr in dig på en plåtverkstad någon dag.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vill du ha nederänden precis som på bilden också? Annars borde det gå att göra "upp-och-ned-vända U:n" som fästs i en kraftigare träkonstruktion i nederkant.
 
Tack för svar!

Som räcke känns det för ostabilt med mdf. Även 22mm asklimfog skulle jag vara tveksam till i det där utförandet. Utan en överliggare så skulle jag förkasta den designen i trä. Tyvärr
Jag anade att det skulle bli lite rangligt, men det är alltid bra med en second opinion.


Varför inte göra den i stålplåt som på bilden? Då blir det betydligt säkrare än någon ranglig träkonstruktion, och dessutom mycket smäckrare.
Om det är göra-själv-biten som är viktig, hyr in dig på en plåtverkstad någon dag.
Absolut, det är en idé.


Vill du ha nederänden precis som på bilden också? Annars borde det gå att göra "upp-och-ned-vända U:n" som fästs i en kraftigare träkonstruktion i nederkant.
Det hade ju funkat. Får fundera lite på hur jag vill ha känslan i staketet också eftersom en regel i nederkant tar bort lite av luftigheten i helheten.


Varianter kan ju då va att ha en överliggare, alt en regel i mitten som liksom borrar sig vågrätt genom de olika rektanglarna.

Ska fundera ett varv till.

Tack!
 
Klart att den går att tillverka i trä. Men då förlorar man hela designen med den tunna snygga plåten.
 
  • Gilla
Fazet
  • Laddar…
Man skulle nog kunna utföra konstruktionen i basad och böjlimmad björkfaner, men det är ett vansinnigt komplicerat projekt. Man skall nog upp i minst fem lager tre-mm faner för att det skall finnas en chans att det håller. Jag tror att det skulle bli snyggare med de runda formar man måste använda i böjträ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.