Jag har lagt ett bud på ett hus i ett normalt sett populärt område, men nu låg utropet rätt högt på det här huset och det är bara jag som lagt bud, för en vecka sedan (7 familjer som har tittat på huset). Jag lade ett bud som ligger 50 000 under utropspriset. Sedan har jag inte hört något från mäklaren och inga nya visningar verkar vara inplanerade.

Jag är ju intresserad av huset och vill förstås ha någon form av besked. Men jag är inte särskilt intresserad av att buda mot mig själv och lägga ett mycket högre bud för att säljarna ska bli nöjda.

Så vad har jag nu för alternativ? Det känns som om jag vill ringa mäklaren men vad ska jag då säga? Bör jag överväga att sätta ett bästföredatum på mitt bud och sen dra tillbaka det? Eller ska jag ha is i magen och bara låta tiden gå? Vore ju bra att veta säljarens inställning och hur pass intresserad hen är av att sälja. Jag tycker dessuotm att jag borde få en respons på mitt bud. Eller tänker jag fel?
 
Låter som att säljare och mäklare försöker få till en budgivning. Försök stressa på affären. Jag hade ringt mäklaren och sagt att jag också är intresserad av ett annat hus och att jag vill ha ett besked snarast.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju ringa mäklaren och säga att du sänker budet med 50 000:- pga brist på respons.
Då kanske det händer något.:)
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Thomas59
b_hasse skrev:
Du kan ju ringa mäklaren och säga att du sänker budet med 50 000:- pga brist på respons.
Då kanske det händer något.:)
Det hotade jag med då mäklaren inte responderade på mitt bud. Sen blev det fart på både mäklare och säljare.

För varje gång dom "trilskades" sa jag: "OK, gör som ni vill men varje gång ni återkommer med negativa besked sänker jag mitt bud med x kr." Det handlade om allt möjligt som tjafs om tillträdesdag tex. Visst sa jag. Vi kan sätta tidigare tillträde (huset stod tomt) men då sänker jag mitt bud med x kr. Till slut gav säljare/mäklaren upp och vi skrev kontrakt, på våra villkor.

Till saken hör att vi kände grannen och fick "rapporter" om säljares problem med en bångstyrig köpare, och att vi var enda intressent, trots mäklares snack om "stort intresse".
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 6 till
  • Laddar…
Jo, samma hände oss när vi gav ett skambud på huset vi nu bor i. Vi fick inte någon respons på över två veckor och mäklaren hävdade att hon jagade säljaren men i själva verket fick vi veta efteråt att mäklaren hade ringt runt till andra som lämnat intresse tidigare och meddelat att de hade fått ett bud och om andra ville ge ett bud.
Lite fult kan man tycka då vissa hade varit på visning mer än 6 månader tidigare.

De försöker antagligen avgöra om de kan få något bättre och vill hålla dig på halster. De kan också komma med motbud förstås om de inte lyckas få någon annan som ger bud.
Be att få ut information om den som budar mot dig efter försäljningen är klar om det kommer motbud!
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi hade också en liknande situation som anders07. Visningen var ca 6 månader tidigare, vi la ett bud lite drygt 20% under utgångspriset...Efter en vecka och tystnad ringde vi mäklaren och förklarade att om inget hände de närmaste dagarna skulle vi gå vidare till andra objekt. Det tog några timmar och lite mer kostnadsförhandlingar...Vi fick huset för 18% under utgångspriset.

Om ni är enda budgivare och objektet legat ute länge (= förlorad hype) , ställ tidskrav men ha även i tankarna att ni kan förlora affären så lämna hjärtat utanför tills kontraktet är skrivet :)
 
  • Gilla
Dorita Dahle'n och 2 till
  • Laddar…
Som så många andra sagt, ring mäklaren, säg att ni vill ha besked, annars kommer ni börja leta efter andra objekt.

Det brukar få ordentligt fart på mäklarna.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Beteendet från säljare och mäklare är väl iofs. rätt naturligt. De har gått ut med ett "acceptpris", men har kanske förhoppning om ännu lite mer.

Kommer det då in ett bud under det oficiella acceptpriset, så är det naturligt att de ex. vill göra fler visningar. Även om de kanske till slut ger upp och säljer under acceptpris.
 
hempularen skrev:
Beteendet från säljare och mäklare är väl iofs. rätt naturligt. De har gått ut med ett "acceptpris", men har kanske förhoppning om ännu lite mer.

Kommer det då in ett bud under det oficiella acceptpriset, så är det naturligt att de ex. vill göra fler visningar. Även om de kanske till slut ger upp och säljer under acceptpris.
Att de vill ha ut mer har jag förståelse för, men inte att de drar ut på att ge mig ett besked, det uppfattar jag lite som ett fintande på min bekostnad.

50 000 under utrop är ju inget skambud utan ett seriöst bud, dessutom är inte budet i sig för lågt för objektet/området.
 
Mikael_L
Dom håller helt klart fast dig medan de försöker få upp priset eller igång budgivningen i bakgrunden.

Det är helt rätt läge att du tar kommandot nu och börjar driva på.

Hur tuff du kan vara beror på hur gärna ni vill ha huset.

Men låt inte säljare/mäklare bestämma takten nu, utan ta på dig ledartröjan själv.
 
nikasp
Jag skulle ha sagt att ni är nära avslut i annan budgivning och se vad som händer. Förstår ju att säljaren troligen hoppats på utgångspris plus en del till och väntar in att det rör på sig. Jobbigt läge för alla parter. Håller med om att lämna hjärtat utanför. Jag brukar förhålla mig skeptisk tills det är signat och klart så blir man inte så ledsen om det går åt skogen.
 
Jag hade tidigare lagt ett bud som jag fick noll respons från mäklaren. Efter en vecka fick jag nog och skrev ett argt mail till mäklaren och passade samtidigt på att skicka en kopia till distriktchefen. Oj vilken fart det blev på mäklarbyrån :)
 
Kom ihåg att inget bud är bindande. Om du är ensam att ge bud kan du utan vidare pressa ner ditt bud lite mer.
 
Om du vill stå fast med ditt givna bud, så bör du istället tidsbestämma budet, och tala om för mäklaren att du önskar ett besked före xxxxx då du drar tillbaka ditt bud.

Låt gärna mäklaren få den uppfattningen att du har flera objekt på gång.

Som sagst tidigare här så tror även jag att försäljare/mäklare försöker dra igång en budgivning.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Har under längre tid tittat på hus, det ända som gör att det blir ordning på fastighetsbranschen är att alla bud måste registreras och att stickprov gör på mäklare exempelvis 10 affärer bakåt titta vilka budgivarna är. Alla som budar skulle behöva uppge personnr ,är det så att mäklaren helatiden har personer som lägger bud åt mäklaren så ska mäklaren kontrolleras ofta och varningar delas ut.
Jag vet att dom flesta mäklarna inte vill visa bud under utgångspriset gärna vänta tills typ 2 till 3 bud överutgångspriset sedan är rullningen i gång.
Hur kan man tillåta att denna bransch kan få fortsätta som den gör och mäklare som förlorar sin licens hör man aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.