Skulle också råda att vara försiktig med "roligheten". 20-talets nyklassiciscm kännetecknades av enkelhet och stram elegans och var ju en reaktion på pråligheten under sekelskiftet. Folk som kan arkitektur kommer tycka det ser helt galet ut om du väljer en rosett med för mycket utsmyckning till en lägenhet i en 20-tals fastighet. Satsa på så nära orginalet som möjligt tycker jag!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Ett litet förtydligande: mitt 20-talshus var från början ett litet tvåfamiljshus där mitt sovrun varit det övre köket. Jag kollade hela marknaden för att finna stuckatur liknande de befintliga till detta rum och kunde bara konstatera att dessa inte fanns (för ca 15 år sedan). Det är möjligt att utbudet är bättre idag men jag håller med kalluns inlägg: nygjorda är oftast alltför pråliga.
 
20150622_160850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20-tal och 20-tal. Allt från klassicism till nästan tidig funkis kan vara rätt. I mitt hus byggt -25 ser rosetten ut såhär tillsammans med enkla taklister i fyrkantsprofil. Hur ser det ut i dina övriga rum?
Om man vill forma fritt är väl den traditionella metoden att forma en plugg på valfritt vis som sen gjuts av i gips. En modern variant kanske blir att modellera en i sketchup och lämna för 3d-print i cellplast? Finns en printfirma i hornstull tror jag. Men antagligen dyrare än det är värt.
 
Alla ser ut som i inlägg #10 men i lite varierande storlek, den på bilden är den största i vardagsrummet
 
AndersMalmgren skrev:
Gipsstuckaturer som cpalm länka till har några enklare tex

[länk]
Den där kan funka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.