Hej alla på detta förträffliga forum. Spenderar mycket tid här för att läsa på mig om olika saker kring mina husrenoveringar! Men nu kommer mitt första inlägg!

Jag köpte ett gammalt fint men litet hus från ca 1910-1920 och har lagt om tak samt nu senast så grävde vi upp och bytte avloppet från huset till gatan (gamla stenrör från 1940).
När vi ändå hade grävmaskin på plats så passade jag på att gräva för en tilltänkt byggnad som jag ska sätta igång med snart.

Byggnaden eller "Ladan" som jag kallar den ska bli ca 5x10 meter.
5x5 meter gästhus och förråd, samt 5x5 meter carport/garage.

Vi grävde en yta på ca 6 x 17 meter (uppfart och 0,5 kring bygget). Vi kom ner ca 40 cm innan vi var nere på berget. Tomten och huset står på en bergsknall och man kommer inte längre ner här utan att spränga.

Vi fyllde på med bergskross 0-32 som vi sen paddar.

På detta tänkte jag nu börja med att bygga en mur på lecablock på vilket jag sen sätter syll och bärlina till gästbodsdelen medan garagedelen skall ha bärlagret som golv tänkte jag. Reglar upp sen och bygger väggar av trä och ett pulpet-tak.

Jag funderar nu på grunden till gästbodsdelen. Hur högt måste/bör jag bygga med lecablock? Räcker det med 1 rad, dvs ca 19 cm högt?
Jag har tänkt lägga block runt hela, och eventuellt putsa utsidan så det ser lite snyggare ut. Bör jag ventilera lecagrunden? Alltså lämna några hål och sätta galler eller nått?
Golvet sen isolerar jag ju i "sylen/bärlinorna" men bör jag även lägga något mellan bergskrosset och trägolvet? Eller ska jag låta det vara luftig?

Tacksam för svar!
 
Jag har tänkt bygga något liknande fast antagligen några kvadrat mindre. Jag hade nöjt med med ett lager lecablock! Men bara för att jag hade gjort det så betyder det inte att det är rätt hehe.
Lycka till med bygget och posta gärna lite bilder i tråden.
 
Anledningen till att jag inte vill bygga för många rader leca är att jag inte vill komma för högt upp i takhöjd. Vill få plats med så mycket höjd som möjligt för ett loft.

Enligt detaljplan så får jag förutom huvudhuset bygga en komplementbyggnad på 6m takhöjd.
Skulle jag av någon anledning inte få bygglov för detta så får det bli ett attefallshus och då är det 4 m.
Då vill jag inte att grunden ska bygga för mycket!

Här kommer lite bilder från grävning. Har beställt lite material så förhoppningsvis kan jag börja skissa lite yta till helgen! Tänkte lägga ut lite lecablock och reglar för att "bygga" rummen så man får en ide om ytan innan jag börjar med ritningar till bygglov.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävningen börjar, skrapar av all matjord ner till berg.

image-1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vita är berget som skrapats fram. Vi la sen geoduk och 0-32 bergskross.

image-3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Packat med grävmaskinen, inte paddat än. Regnade så jävligt när vi skulle padda så paddan grävde bara ner sig i gropar.

/ j
 
Anledningen till att bygga mer än ett lager block skulle väl vara möjligheten att kunna inspektera grunden. Vill du kunna inspektera så borde du mura upp 2 eller helst 3 block (minst 60cm enl. svensk standard tror jag). Men ventilationen under byggnaden borde fungera lika bra med bara ett lager. Vent-galler på varannan meter har jag hört från en snickare.
Jag hade tänkt bygga som dig först men av kostnadsskäl så blir det nog en carport på plintar istället.
 
Nu är bygget igång!
För några veckor sedan fick vi ok på bygglovet så nu kör vi! Blir totalt 10x5 meter med 4x5 meter isolerat förråd och 6x5 meter oisolerad carport/garage. Pulpettak med 4,20 som den högre väggen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rad lecablock med 45x195 syll och på det 45x170 bjälklag för golvet. Bjälklaget sitter även med fastgjutna plintar i mitten på varje regel. Vi skruvade dit den nedre regeln av väggreglarna för att ordentligt kunna måtta dit golvreglarna. Detta mest för att vi sen skulle få en tillräckligt stor och plan yta att bygga väggarna liggande på.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre av fyra väggar klara. Kör med 45x145 regel. Tunga blir de!
 
Redigerat:
Dålig på att uppdatera, men det går framåt!

Skärmavbild 2015-07-27 kl. 10.21.19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag och brorsan reste första, minsta väggen själv, men vi håll på att gå sönder på kuppen, 3m x 4m 145x45 blir tungt. Så vi tog in sex polare och resten av väggarna åkte upp på en kvart.

Skärmavbild 2015-07-27 kl. 10.23.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp med takbjälkarna, rejäla limträbalkar. Och på detta råspont.

Skärmavbild 2015-07-27 kl. 10.33.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över råsponten satte jag underlagspapp/asfaltspapp, senare när carporten även är klar så ska det upp ett plåttak på hela taket.

Skärmavbild 2015-07-27 kl. 10.33.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man måste även ta det lite lugnt ibland. en liten siesta i bygget, här har vi även börjat med att få upp lite vindpapp.

Skärmavbild 2015-07-27 kl. 10.41.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ j

(Ps, om tråden nu ligger fel så får admin gärna hjälpa till och flytta den rätt!)
 
jkemikal skrev:
Dålig på att uppdatera, men det går framåt!

[bild]

/j
Blev det inte lite krångligt att resa nästa vägg när ni satt strävan för första väggen rakt genom den? : )
 
Haha ja Fred ;) Det var för att det var två dagar mellan att jag och brorsan ställde första väggen och att vi fick hjälp att resa resten.

Nu är golvet lagt och vindpapp uppe på hela bygget. Tog även upp hål för fönster för att kunna känna in rummet!

Skärmavbild 2015-08-03 kl. 11.37.36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.