MrPlow
Jag tycker det ser ut som att det finns tillräckligt med träd i närheten. Såga ner och anlägg gräsmatta istället.
 
En riktigt hamlad ask ska ha en stor avrundning högst upp som skapats av alla års hamling, påminner lite om hamlade pilar. Om man försöker kapa ned en gammal ask's grova grenar för att få till formen går det med största sannolikhet in röta i trädet. Vi har hamlade askar på huvudfastigheten vid fritidshuset och de har den formen jag beskriver ovan.
Skulle nog fundera på om man inte skulle förnya dessa träd, kanske med nya askar som man låter få sin naturliga form.
Utifrån bilden ser inte dina så roliga ut då de varken har hamlade askars form eller en normalväxande ask.
 
Ok, askarna är också sena. De håller på att slå ut här nu (Skåne, zon 3).

Misstänker dock att på dessa nybeskurna askar kommer att ta klart längre tid innan ni ser några nya skott på g. Det finns ju inte ett enda naturligt förberett bladfäste, el ens gren, för blad att komma på.

Är stammarna ihåliga, och inte bara i ett gammalt grenfäste, så är det kanske läge att förnya. Askar blir inte jättegamla. Dock är det snabbväxande träd. Och det tunga, kompakta stenhårda träet, och inte minst knastarna, är suverän ved.

Gamla högstubbar av ädellövträd är en bristvara som mängder med insekter och fåglar behöver, så om ni inte absolut måste ta ner dem så är det bra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag skulle definitivt låta dom stå kvar, gamla träd ger lite karaktär på tomten. Dom verkar ju inte utgöra någon risk för huset heller.
 
JAhl skrev:
Jag skulle definitivt låta dom stå kvar, gamla träd ger lite karaktär på tomten. Dom verkar ju inte utgöra någon risk för huset heller.
Tyvärr är det inte mycket kvar av dem om du tittar på bilden, en stam och sedan några få stympade grenar.
I mina ögon är det inte träd längre utan resterna va det. Men skönhet är i betraktarens ögon ;)
 
Fin tomt, ser ut att ligga perfekt vid vattnet. :)
 
AndersS skrev:
Tyvärr är det inte mycket kvar av dem om du tittar på bilden, en stam och sedan några få stympade grenar.
I mina ögon är det inte träd längre utan resterna va det. Men skönhet är i betraktarens ögon ;)
Precis, det där är inte hamling, det är stympning. Den som har gjort det jobbet visste inte vad han gjorde. Nu är det lika bra att ta bort träden, de kommer aldrig att bli fina igen i alla fall.
 
Gruvanna
Hur gick det?

Jo de blev fällda. Och det var bra beslut.

Tack alla för hjälpen :)
 
Blir det något/ra nya vårdträd istället? Man kan alltid plantera för det tar tid att växa och blir de sedan inte bra är det enklare att bara ta ned dem.
Har själv tagit hand om t.ex. frösådd ask som flyttades "rätt" plats nu blivit ett stort vackert träd efter ca 20 år.
En lönn gjordes samma sak med men tyvärr blev placeringen inte så bra när den blev större och i kombination med uteplats, så den togs ned och där står idag ett näsduksträd under tillväxt, lite mindre och mera långsamväxande.
 
  • Gilla
Gruvanna och 1 till
  • Laddar…
Gruvanna
Nej inga nya träd. Tänkte plantera syrenhäck och göra staket där de stod.
Frugan ska plantera andra träd på tomten. Tror det blir äppelträd.

Hela tomten var igenväxt med träd och sly för några år sedan. Har tagit ner många granar och rensat området rätt rejält. Helt annat nu. Ljuset kommer in och mindre fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.