Köpte ett nybyggd hus, och upptäckte massor svartmyror inom hus nu. Vad ska vi göra? Huset har två års garanti, gäller det för myror problem? Tack på förhand!
 
Krilleman
Nästan alla försäkringsbolag har avtal med lokala sanerare som sanerar, ofta är det gratis också.

För om du har köpt huset så har du väl tecknat en hemförsäkring?

Myror tar sig in överallt om dom vill så. Svårt att "bygga bort"
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Svartmyror är ofarliga och har du gott om dem i husets närhet är det nästan omöjligt att hålla dem utanför huset på våren/sommaren. Det viktiga är att de inte hittar något att äta inne, se till att hålla rent från smulor mm.

De år jag tyckt att det varit allt för irriterande har en myrdosa hjälpt: http://www.bayergarden.se/Produkter/m/Myrr-myrdosa
 
Det skulle ju kunna finnas ngt konstruktionsfel, men svartmyror brukar kunna ta sig in även i rätt byggda hus.
Kortsiktigt får du köra med bekämpning och hålla rent.
Kolal med ditt försäkringsbolag också vad dom kan hjälpa med - dom kanske kan kolla upp ev byggfel också inom försäkringen, och/eller få dit anticimex för bekämpning...

/K
 
O
klaskarlsson skrev:
Det skulle ju kunna finnas ngt konstruktionsfel, men svartmyror brukar kunna ta sig in även i rätt byggda hus.
Kortsiktigt får du köra med bekämpning och hålla rent.
Kolal med ditt försäkringsbolag också vad dom kan hjälpa med - dom kanske kan kolla upp ev byggfel också inom försäkringen, och/eller få dit anticimex för bekämpning...

/K
Frågan är väl vad byggfelet beror på? De är inte direkt de största insekterna.... Dessutom väldigt vanligt...
 
Gå runt huset och strö Myrr eller något liknande på de ställen du ser myror längs väggen. Att hävda konstruktionsfel för att myror tagit sig in tror jag inte lyckas. Enda effekten lär vara att den på byggfirman du anmäler det till får något roligt att berätta på kafferasten.
 
Odjuret skrev:
Frågan är väl vad byggfelet beror på? De är inte direkt de största insekterna.... Dessutom väldigt vanligt...
Iofs, men ett modernt hus skall ju i princip vara lufttätt sånär som på ventilationen... :)

/K
 
Det gäller at få bort dem för de kan göra bo i frifolit håll rent runt huset och klipp gräset kort. Inget gammalt virke nära huset.
 
Jag tycker inte man ska ta för lätt på myror i ett hus, antingen trivs de för det finns fukt någonstans eller så roar de sig med att bygga gångar i friggoliten.
 
O
flygrc skrev:
Jag tycker inte man ska ta för lätt på myror i ett hus, antingen trivs de för det finns fukt någonstans eller så roar de sig med att bygga gångar i friggoliten.
Tja eller så kommer det in av andra anledningar... Myrproblemet på vårar är inget nytt problem.....
 
O
klaskarlsson skrev:
Iofs, men ett modernt hus skall ju i princip vara lufttätt sånär som på ventilationen... :)

/K
Tja... tydligen har myrorna hittat en miss i "tätskiktet" :) Bäst att vi inte säger det högt för då kommer det bli ännu högre krav på täta hus... Då blir det väl riktiga tätskikt som i badrummen.... :p
 
O
En kompis till mig har problem med myror i sitt hus... det är bara 3år gammalt...
 
Av en händelse tittade jag på nio år gamla myrbilder i morse.
Då fick vi en invasion av svartmyror i sommarstugan på Hallandskusten.
De små krypen byggde helt enkelt bo i krypgrunden, och tog sig sedan upp i huset för att hämta mat.
DSCN2558.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN2560.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN2557.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var en rätt enkel match för saneringsföretaget att "eliminera" de små men många krypen.
Killen sprutade något där nere, sedan fick vi hålla oss utomhus ett par timmar, och sedan var problemet över.

Nu håller de sig under betongplattorna på uteplatsen igen, liksom de hade gjort i 50 år innan :)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.