nikasp
Vi har köpt ett gammalt torp och dasset är i för dåligt skick för att sparas så jag drar igång en byggprojekttråd. För mig blir det första mer riktiga grejen även om jag är uppväxt i villa men jag hängde mest i garaget med svets och bil och blev uppskickad på taket när det var dags att måla plåttaket då farsan var höjdrädd :)

Det är fortfarande helt öppet vad det blir men planen är ett enkelt dass med pulpettak. Jag vill bli klar någon gång och har begränsat med tid innan vi måste ta tag i flytt till villa i sommar.

Har samlat inspiration från: http://www.byggbeskrivningar.se/pdf...d=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0

  • Latrinlösningen i är 23 liters plastkärl. Tänkte ha plats för en plus två reservhinkar i dassholken. Åtkomst bakifrån medelst lucka med gångjärn.
  • Handfat eller liten hylla med något kärl man kan tvätta händer i
  • Vill ha ett eller två fönster enligt Skogsindustriernas PDF
  • Pulpettak med underlagspapp och sedan enkelkupigt tegel som svågern har. Hade ju varit roligt att försöka replikera torpet och göra sadeltak men jag har lite begränsat med tid och nybörjare så jag hoppar över det
  • Kör nog inte någon avluftning eller ränna på baksidan

Första frågan är hur plintarna ska göras:
1) Gräva hål, singel i botten, köpa färdiga 38 kg plintar med balksko. Bör man gjuta i botten för att få ännu stabilare?
2) Gräva hål, i med singel och sedan gjuta en kaka i botten, sedan 150 mm papprör och gjuta plint.

Vad blir enklast och bäst anser ni, andra idéer? Jordankare har jag uteslutet.
I byggbeskrivningen använder de 4 st 1200 mm 150 diameters rör och 180 kg betong, 45 kg per plint (!). Klarar jag mig med att gräva ner 600 mm och gjuta 800 (200 mm ovan mark) eller blir det snett med åren då? Platsen är Katrineholm.

Jag tror att marken är enkel att gräva i. Nuvarande dass står i kanten av en åker och det blir nog på ungefär samma ställe. Hade gärna renoerat och återanvänt fönstret men då blir det mismatch om jag ska ha två st fönster på dasset.

Det är baksidan på ladan som är bakom dasset.
017d6bb4bb8b2e3850a73e4551722c864fcfb0b4ee.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Verkligen ett stor projekt. ;)

Bara skojar. Har du inte funderat att fuska lite?
Gräva 4 hål, lite grus med cement och sänka ner billigaste plintarna. 4 styck 95x95 stolpar och väggar av plyfa. Eller målat OSB (tydligen håller den om den målas) . 45x95 reglar till mellan stolparna. 45x120 till taket.
Släng masonite på taket. 28x45 (eller liknande) på taket längst 45x120 och nytt oljehärdat masonite. 45x70 på tvären och tegelpannor.
Saken är att du får det tät fort. Sen kan du isolera, fälla in fönster m.m.
 
nikasp
Nästa år blir det nog att lägga om taket på torpet så jag får börja i det lilla och är nybörjarbyggare så det blir lagom. Det blir lite "fusk" men vill att det ska stå rakt länge och se hyfsat OK så inge board på fasaden. Kanske blir en kombo med singel, betong och köpeplintar.

Atom skrev:
Verkligen ett stor projekt. ;) Bara skojar. Har du inte funderat att fuska lite?
 
nikasp
Tack. Jag har letat byggsatser också och begagnat på Blocket. Just knuttimrat känns helt fel I kombo med lada och torpet dock. Tror nog inte att det blir mycket billigare att handla ihop eget.
 
nikasp
Ska lyssna sen :) Nästa fråga: någon som har länk till hur man bygger litet sadeltak så man inte blir utskrattad sen för att man snickrat ihop regelverk och minitakstolarna fult. Tacksam för bilder eller länkar (har googlat). Vill åt den här formen:
dass.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik skrev:
Satte in en liten insats med urinseparering och det gör verkligen stor skillnad! :D
Har man ingen sån är ett bra tips att instruera dassgäster att pissa gör man i ogrässnåren. Så får man dem dödade på ett miljövänligt sätt. Ovanstående instruktion funkar dock med något undantag endast på halva mänskligheten ;-).
 
nikasp
Yes, det där med pinka i skogen/åkern bakom är taget men jag kommer troligen inte att göra urinseparering i dasset. Kanske ändras och blir miljöfuling beroende på lukt och hur fort man måste byta kärlen. De var minimala, att de inte kör på 37 liters-varianten istället i kommunen. Vi bor inte nära vattendrag men 5 km bort är de tuffa pga övergödning och nr 1 är värst (kväve).
 
Det finns ju vissa legala regler för urinseparering, men de är lätta att uppfylla !
De STORA fördelarna jag ser är :
1. Det luktar nästan inget.
2. Byte av tunna/plastsäck sker sällan.
3. Vid byte kan tunnan LÄTT bäras i en hand d.v.s. den väger bara litet.
4. Vid byte av plastsäcken, lägger man i 1 spade med vanlig jord och sedan får det stå c:a 6 mån. Därefter är det bara att gräva ner någonstans (lämpligen i komposthög för jord till träd och buskar).
5. Om man vill kan urinen användas (efter spädning) till gödsel för buskar och träd. Om inte så kan den ju användas för att döda ogräs som sagts här tidigare, men då får man hjälp av HELA befolkningen :p.
 
nikasp
Hur har ni gjort med slang ni som kör separering. Gräver man en grop och i med lite singel och slang bara?
 
Ungefär så ja. :surprised: Lite slöseri med gödningsämnen, men bekvämt.
 
nikasp
På vilket avstånd ska man spika panel och lockläkt egentligen? Improvisera eller blir fyra rader spik OK på ca 240 cm (underkant syll till hammarband)?

IMG_7867.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.