Johan_A_M
Drar igång och renoverar och bygger om hela huset snart och ska köpa på mig lite verktyg innan, en jäkligt kul uppvärmning! Har ingen vinkelslip och vill vara blå Bosch trogen så det är dem jag tittar på. Just nu lutar det mot 12-125 CIEX eller 15-125 CIEX. Gillar att bägge har det mesta av säkerhetstänk etc som kickbackskydd, nollspänningsutlösare, vibrationsdämpat handtag och varvtalsreglering.
Kan inte bestämma mig för Watt bara och skulle vilja ha lite råd. I sommar blir det nog mest kapande av Vittingetegelpannor men genom hela bygget blir det säkert mängder av användningsområden. Finns det något skäl att välja 1200 Watt isf 1500? Är inte någon jätte i händerna men kan inte se någon skillnad i handtaget på bilderna. Är 1500 overkill för en glad amatör som jag?
Oerhört tacksam för alla råd!
Johan
 
Johan_A_M
Oj, det var ju onekligen en olustig tråd, den hade jag missat! Vilket oerhört märkligt handläggande från åtminstone ÅF. Ska nog maila Bosch innan och beskriva mina potentiella användningsområden och höra om de kan rekommendera endera av dem. På så sätt skulle jag ju verkligen ha svart på vitt i händelse av strul.
 
Redigerat:
Jag var själv på väg att köpa en Bosch vinkelslip för ett tag sedan, men det blev en Hitatchi istället, Hornbach hade kampanj på Hitachi.

Glad för det nu.
 
Mikael_L
Ja det är helt klart lite olustigt hanterande av reklamation där.
Tråkigt, då blå Bosch annars har fått ganska bra beröm för sina vinkelslipar under åren.


Men vad gäller W så gick jag ut och kikade på min Hitachi (125mm), den är på 800W, och jag har aldrig upplevt den som för svag.
Men jag använder den ju bara hobbymässigt.
För hård (yrkesmässig) användning och man då vill att det ska arbetas snabbt så kanske den skulle krokna - det vet jag ju inte.


Watt och watt, det som anges är väl ineffekten, mer intressant är ju den mekaniska axeleffekten.
Vågar man anta att alla kända märken, som väl både Hitachi och blå bosch kan räknas till, har ungefär samma verkningsgrad i sina maskiner?
 
Redigerat:
Johan_A_M
Ja, mycket udda, men jag undrar vad som kulisserna visar sig vara ÅF respektive Bosch.

Jag tackar verkligen för tipset om Hitachi, frågan är bara om jag inte är alldeles för märkestrångsynt :)

Mikael_L: Det finns nog få härinne som mer definierar hobbyanvändning bättre än jag så duger den styrkan åt dig så gör den definitivt åt mig. Ska nog snarare kika på ergonomin i handtagets storlek snarare än effekt...
 
  • Gilla
frdd
  • Laddar…
Jag kan annars tipsa om Makitas. Den är väldigt smidig att jobba med (ligger bra i handen och har bra balans).

Har en Makita, en Hitachi och en Dewalt i garaget, och Makitan är klart favoriten. Dom andra två har iof några år på nacken, men Dewalten tycker jag är hopplöst klumpig i jämförelse.
 
Johan_A_M
Larsa skrev:
Jag kan annars tipsa om Makitas. Den är väldigt smidig att jobba med (ligger bra i handen och har bra balans).

Har en Makita, en Hitachi och en Dewalt i garaget, och Makitan är klart favoriten. Dom andra två har iof några år på nacken, men Dewalten tycker jag är hopplöst klumpig i jämförelse.
Jag tackar för tipset, ska nog anstränga mig lite och kika utanför det blå :)
 
Johan_A_M skrev:
Drar igång och renoverar och bygger om hela huset snart och ska köpa på mig lite verktyg innan, en jäkligt kul uppvärmning! Har ingen vinkelslip och vill vara blå Bosch trogen så det är dem jag tittar på. Just nu lutar det mot 12-125 CIEX eller 15-125 CIEX. Gillar att bägge har det mesta av säkerhetstänk etc som kickbackskydd, nollspänningsutlösare, vibrationsdämpat handtag och varvtalsreglering.
Kan inte bestämma mig för Watt bara och skulle vilja ha lite råd. I sommar blir det nog mest kapande av Vittingetegelpannor men genom hela bygget blir det säkert mängder av användningsområden. Finns det något skäl att välja 1200 Watt isf 1500? Är inte någon jätte i händerna men kan inte se någon skillnad i handtaget på bilderna. Är 1500 overkill för en glad amatör som jag?
Oerhört tacksam för alla råd!
Johan
Jag kapar tråden lite eftersom jag också är ute efter ny vinkelslip. Jag har tre "billig skit" idag, en 115mm en 125mm och en 230mm. 230mm (är det väl?) fungerar tillfredsställande, och blir inte använd så mycket, men de andra sjunger på sista versen och jag tänkte ersätta dem med en ny "riktig". Är det 125mm eller 115mm man i så fall skall ha? Jag lutar åt att man inte förlorar något direkt på att skippa 115mm.

(Vad jag gör med dem? Tja, allt möjligt man typiskt har en vinkeslip till. Kapar metall och klinker/trädgårdsplattor. Slipar spadar, tar bort färg från källargolv osv. Till det mesta mao, och inget som direkt dominerar)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag kapar tråden lite eftersom jag också är ute efter ny vinkelslip. Jag har tre "billig skit" idag, en 115mm en 125mm och en 230mm. 230mm (är det väl?) fungerar tillfredsställande, och blir inte använd så mycket, men de andra sjunger på sista versen och jag tänkte ersätta dem med en ny "riktig". Är det 125mm eller 115mm man i så fall skall ha? Jag lutar åt att man inte förlorar något direkt på att skippa 115mm.

(Vad jag gör med dem? Tja, allt möjligt man typiskt har en vinkeslip till. Kapar metall och klinker/trädgårdsplattor. Slipar spadar, tar bort färg från källargolv osv. Till det mesta mao, och inget som direkt dominerar)
Du skall välja en 125, då det är en vanliga storlek så finns det större utbud av kapskivor, slipskivor, navrondeller och liknande.

I övrigt känns det som att Metabo borde nämnas i denna tråd, för omd et är något de är bra på så är det Vinkelslipar.
 
Jag har en GWS 15 CIE, den är ett monster, ett av mina klart bästa köp. Den är dessutom billigare än 12an av någon anledning.
 
Johan_A_M
scim skrev:
Jag har en GWS 15 CIE, den är ett monster, ett av mina klart bästa köp.
I ordets bästa betydelse antar jag :)
 
Jag har och har haft många blå bosch vinkelslipar. Tyvärr har jag blivit bestulen på flera stycken i 2 omgångar. Den äldsta var från 70 talet, sen har det 7-125, 9-125, 10-125, 11-125, 15-125 i olika årsmodeller. Både 11-125 och 15-125 var splitternya. Favoriten är defintivt 11-125. Massor av kraft och samtidigt mkt smidigare att hålla om än 15-125. Varvtalsreglering hade jag aldrig köpt utan idag, framförallt som vikten i princip ej förändras och det är samma motorkropp.
 
oobum skrev:
Du skall välja en 125, då det är en vanliga storlek så finns det större utbud av kapskivor, slipskivor, navrondeller och liknande.

I övrigt känns det som att Metabo borde nämnas i denna tråd, för omd et är något de är bra på så är det Vinkelslipar.
Skulle tro att detta är Metabos motsvarighet till den dyrare av trådskaparens alternativ: http://www.rubart.de/METABO-WEVA-15...m_medium=cpc&refID=113&utm_source=billiger_de

Vad jag kan se så har den i princip exakt samma funktioner och spec som 15-125 CIEX, och samma prislapp.
 
Redigerat:
Såg att min tråd länkades ovan och så som Bosch hanterar mig som kund skulle jag verkligen avråda samtliga från att köpa på sig fler produkter från Bosch, även de blå maskinerna.

Det finns andra märken som snurrar och snurrar, och hade Bosch gett mig pengarna tillbaks hade jag nog siktat in mig på en Hitachi, Makita eller Milwaukee. Dessa maskiner förväntar åtminstone jag mig kunna slita på under många år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.