Testa med Baythion. ;)
 
Ett gammalt beprövat och miljövänligt sätt är kokande vatten.
Koka vatten ös på, upprepa vid behov.

Det tar ett tag men funkar.
Lycka till.
 
För många år sen flyttade vi in i ett hus på landet där det var mycket myror runt huset, de till och med kom in i köket och man kunde hitta myror i diskmaskinen och runt diskbänken >:(

Vi fick då tips från hälsovårdsmyndigheten i kommunen att man skulle ta vatten och blanda i ammoniak och hälla ut runt hela huset. Efter nån vecka var det slut med myror inomhus.

 
Cymex-puder är också effektivt. ;)
 
Jag testade hetvattentipset idag, fast det var inte varmare än vad vi får ut ur varmvattenberedaren (tog vattenslangen).

Gissa om det vällde ut döende flygmyror!!! :surprised:
TACK för det tipset, vi har myrbon på ett antal ställen mellan/under stenplattorna på uteplatsen, men några spolningar till och jag tror vi är av med dem! Jätteskönt att slippa kemikalier!!!

// Kristina
 
Om det är myror i huset så går det under skadedjur på hemförsäkringen.

Då kommer anti cimex och utrotar dom... å inget kostar det heller..

Så för vår del är det myrfritt numera.

Nu kanske det inte var det i ert fall, men det är bra att känna till.
 
Ett gammalt beprövat sätt att få bort myror är kaffesump...
Har testat det några ggr och det har funkat...
Men kokade/hett vatten funkar nog lika bra :)
 
myrstackar kan man ta på ett fult sätt.

Slå något bränbart typ besnin runt stacken först och sedan i. Tillsätt tänd tändsticka.

 
Ta inte bort myror/myrstackar annat än när de verkligen är till besvär (dvs i syltburken, diskmaskinen eller då man snubblar på myrorna när man går in i huset). Myror i plattgångar gör inte heller någon direkt skada; sopa igen spåren bör vara tillräckligt.
 
Håller med om att man inte ska utrota myror i onödan. De är ju till exempel effektiva mot andra skadeinsekter. Men myror som bygger på höjden i gräsmattan är lite besvärliga. I vår kompakta lerjord så kan man inte kratta eller sparka bort högarna, så där brukar jag använda gift (fy på mig!). Får väl döva samvetet med att vi har några tusen kvadratmeter som inte är gräs och där får de härja fritt.
 
Hjälp det kryllar i trädgår'n. Har nyss köpt ett hus vars gräsmatta vuxit fritt i två år!!! Nu när jag klippt ner den och krattat ihopp allt gräs (Mycket gräs) har jag mellan 15-25 rödmyrebon i gräsmattan. Har nån några tips? Tänkte testa sump och hetvatten i helgen. Några andra tips?
 
För att citera trolltyg i tomteskogen... "Brän brän brän"... ;D
 
Trämasken skrev:
Hjälp det kryllar i trädgår'n. Har nyss köpt ett hus vars gräsmatta vuxit fritt i två år!!! Nu när jag klippt ner den och krattat ihopp allt gräs (Mycket gräs) har jag mellan 15-25 rödmyrebon i gräsmattan. Har nån några tips? Tänkte testa sump och hetvatten i helgen. Några andra tips?
Ja, borax, finns på ODAL (?). Det blandar du ut med socker och lägger på ett ställe där du INTE bryr dig om att det samlas myror. Inte för långt ifrån boet heller. Där du lägger blandningen så kan det finnas risk att det blir väldigt mycket myror efter ett tag men dessa dör också.

Du måste lägga något under och ovanpå blandningen. Så att inte resten av traktens insekter ockå kolavippar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.