Hej

Jag håller på att bygga en konstruktion i uterummet där en vanlig gipsad vägg möter en stående limträbalk och jag vill ha allt vitmålat och enhetligt

Jag bifogar en bild hur det ser ut ovanifrån:
uterum, konstruktion gips.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om man kan spackla och måla över skarven mellan gips/limträ och att man kan förlita sig på att resultatet där blir bra.

Jag ser två aspekter:
- Att färgytan kommer se någorlunda lika ut
- Att skarven håller sig snygg (kanske enkelt med mjukfog?)

Alternativet är att flytta in gipslagret mot rummet så att det inte möter limträbalken, utan att det går ut över balken och det blir en hel gipsyta i hela rummet. Jag inser att denna lösning blir jättebra, då det är som vilken vägg som helst däremot blir det väldigt mycket gips i onödan då det är en 10 meter lång sträcka med pelare och ovanliggande limträbalk som påverkas.

Tror ni att det kommer bli snyggt ändå, eller är det troligt att det spricker i skarven?
Limträbalken och den anslutande regeln som gipsskivan skruvas i sitter rätt ihopskruvade, vilket borde göra att limträbalken rör sig minimalt.

Tack för input!

edit: Gjorde bilden tydligare. :)
Men av någon anledning visas bilden två gånger... Äh
 
  • uterum, konstruktion gips.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det kommer nog spricka. Men limma så kanske det håller bättre.
 
Kan du inte dra dit lite latex i skarven så blir det mer elastiskt? Eller en vitmålad kvartsstav?

Beror ju på hur estetisk man är och vilken stil man vill ha...

Edit: Missförstod bilden :x Trodde att det bildades ett litet innerhörn!
 
Latex enda fördel är att det är billigt, inte så flexibelt och torkar och spricker med tiden.

Jag har fogat liknande skarvar med sikaflex 291i, i mitt tycke en riktigt bra lim/fogmassa.
Går bra att spackla, slipa och måla över.
 
Skulle någon säga att det är korkat att INTE flytta ut gipsskivorna en nivå - så att de går över hela sträckan?

Detta rum är husets hjärta och det är viktigt att det finns goda förutsättningar för att det ska hålla sig fint i tid och evighet, så jag tänker inte vara dumsnål.

Samtidigt känns det som att det är fel på världen :) om man ska behöva gipsa 10 meter limträbalk ovanför uterumsglasen bara för att kompensera för saker som rör sig olika.

Tack ska ni ha!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Gjorde en liknande historia för ett tag sen. Vet tyvärr inte om det går att få en bra skarv då jag i slutändan valde att lägga dekorgips eller vad det nu hete (tunnaste skivan) över hela väggen.
 
Mitt förra hus var det byggt så att under alla fönster fanns det en spånskiva för att enklare kunna fästa element, men resten av väggarna gipsade. Denna skarv försökte jag spackla över med skarvremsa och tapet, men efter ett tag sprack det! Slutade med att jag spikade dit en tunn skarvlist för att dölja det och därmed slippa flytta element och byta ut spånskivorna..
 
Har skarvat gips med tretex och satt pappremsa över, sen tapet. Än syns inget, efter ett år :)
 
Jag ser ingen anledning att inte låta gipsskivan gå utanför. Visst, det går kanske åt någon skiva extra och du sparar 200 kronor på att låta bli, men det kommer ju bli mycket enklare att gipsa om du låter gipsen ligga utanpå, även målning och spackling kommer gå enklare och snabbare. Var inte dumsnål nu.
 
GustavN
En go vän som hjälpte mig att fixa till en vägg där tretex möter murstock.
Tretexen slutade ca 5mm från mustocken, va spacklad med vävremsa sen innan. Då spacklade han in en pappremsa/vävremsa ovanpå denna skarven som va bra slipad så de gick inåt en liten aning. Sedan bredspackalade han hela väggen och tapetserade över, än idag ser man ingenting av va skarven är trots mycket ljus från olika håll.
 
Men vad ni krånglar. Sätt gips mot limträt, mjukfoga, måla. Klart.
 
Har du satt osb:n än? Om så; plocka ner, såga gips- eller osb-remsor i reglarnas bredd och skruva fast på desamma, skruva dit osb-skivorna och sedan gipsen som nu borde gå att lägga på utsidan limträbalken. Har du inte satt osb:n än behöver du inte skruva ner den igen. :)
 
Trä rör sig alltid (ALLTID!!!!) och gips är helt stumt. Om du ska spackal och måla på normalt sett så kommer det GARANTERAT att spricka när träet rör sig.
Gips utanpå allt är det enda rätta. Eller att framhäva limträet och göra från början en synlig skarv mot gipset.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Trä rör sig alltid (ALLTID!!!!) och gips är helt stumt. Om du ska spackal och måla på normalt sett så kommer det GARANTERAT att spricka när träet rör sig.
Gips utanpå allt är det enda rätta. Eller att framhäva limträet och göra från början en synlig skarv mot gipset.
Ja, materialen rör sig mot varandra, det är därför man lägger en mjukfog mellan.
Latexfog eller spackel spricker garanterat.
 
Tack för fortsatta bra svar!

Jag har inte satt dit OSB än, utan det är bara en uppreglad vägg, men som är panelad på utsidan (så reglarna sitter där de sitter).

Jag pratade med vår målare, som gjort jobb åt oss tidigare och hans spontana reaktion var att det är mycket tveksamt att det skulle bli bra att sätta gipsen kant i kant med pelaren. "Trä är ett levande material och gips är dött osv".

Men efter en stund så ändrade han sig. Han menade då att en limträbalk (140x140mm) också är ganska död.

Han var dessutom inne på att en mjukfog inte ger det bästa utseendet då den inte riktigt går att slipa bort, så även om skarven skulle vara hel så skulle den bli synlig.

Hans teori är att det blir bäst att sätta remsor och spackla, även om han absolut inte är övertygad om att det kommer bli perfekt.

Min egen orsak till att inte använda gips är inte för att spara ett par hundringar, utan det är främst för att träet är ju så rejält och tåligt då det är ett ganska trångt område där man kommer att vidröra ytorna när man rör sig förbi. De fyra limträpelarna som håller den liggande balken på plats skapar således 6 ytterhörn som alla kommer ta en del stryk. Gipsytterhörn blir alltid ganska sårbara, även om man sätter metallvinklar och sånt i hörnen.

Så, visst tror jag att man kan gipsa bort skarven och vara taktisk, men man skapar några andra svaga länkar.

Jag bifogar två bilder så att ni kan se hur det ser ut.
Den lilla snutten vägg (ca 70 cm, blir en sådan bit på var sin sida om glasväggen.
http://www.deserveit.se/dump/barken/uterum_vagg.jpg
Och ja - jag inser att reglarna måste byggas på en bit innan skivorna ligger kant i kant med balken. :)

10m glas med pelare och bärande limträbalk:
http://www.deserveit.se/dump/barken/uterum_glas.jpg

Jag ser fram emot att bolla det här en stund till, så fattar vi beslutet om någon vecka. :)

Tack alla kloka!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.