Jag och min fru har precis köpt ett nytt hus där säljaren är en privatperson (med ett mindre företag inom annan bransch) som köpt och styckat en tomt där han sedan beställt två nya hus
varav det ena vi köpt.

Vi köpte huset via mäklare när det ännu inte var helt färdigt men har fått vara med i hela processen och även vid slutbesiktning.

När det nu är mindre än 5 dagar kvar till tillträde så visar det sig att avloppet inte fungerar då man saknar diverse saker. Samt att några övriga punkter som visade sig vid slutbesiktning inte heller åtgärdats.

Säljaren har varit öppen och ärlig och bra hela vägen men det ändrar inte faktumet att vi på kontrakterad tillträdesdag faktiskt inte kan bo i huset.

Märkligt i mitt tycke är också att då slutbesiktning skett så har husleverantören två månader på sig att ordna med felen, men vårt inflyttningsdatum ligger en hel månad innan det datumet? Har inte mäklaren en roll i detta eller är det säljarens ansvar att veta det? Vi skulle ju helt enkelt inte fått ett tillträde som var innan slutdatum för åtgärd av besiktningspunkter?

Jag undrar nu, vad gör jag i denna situation. Mäklaren föreslår att vi skjuter på tillträde men då vi sålt våran lägenhet behöver denna städas och göras klar.

Vad har man för laglig rätt i detta läge? Kan jag begära ersättning mot säljaren då huset faktiskt inte är beboeligt utan ett fungerande avlopp.

/Thomas
 
Vad står i ditt kontrakt?

Om inget vite finns för försenat tillträde kan du sannolikt endast åberopa faktiska kostnader du har för att ej kunna flytta in men att faktiskt påvisa sådana och processa för att få betalt för dem kan nog kosta mer än det smakar...
 
Har ni fått slutbevis från kommunen?
Lägg gärna ut de punkter som inte åtgärdats och protokollet.
Ni bör kunna komma överens om att säljaren ersätter er för ett tillfälligt boende tills det är beboligt med godkänt slutbevis.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Nej slutbevis är inte klart då man fortfarande saknar en för mig okänd del till avloppet. Sedan skall vad jag förstår kommunen också komma ut och godkänna och koppla på någon mätare?

Vi behöver lämna vår lägenhet den 1:a juni så tillfälligt boende behövs inte så länge det inte blir försenat längre än så.

Det är dock så att vi planerat att flytta över saker redan från tillträdesdagen samt att vi bokat en tid med en målare som första dagen kommer att jobba i huset. Man får säga åt honom att toaletten då inte går att använda.

I kontraktet står inget om viten då jag köper av en privatperson och inte från leverantören direkt.

Så säljaren har alltså ingen skyldighet på något sätt att leverera ett beboeligt hus på tillträdesdagen?
 
Nej viten har inget med den här situationen att göra. Du köper ett färdigt hus, inte ett bygge.

Du har rätt till skadestånd om säljaren inte kan levererar huset enl. köpeavtalet på tillträdesdagen. Skadeståndet skall hålla dig skadeslös, dvs. du kan få ersättning för tillfälligt boende (ev. hotell), extra flyttkostnader, magasinering osv.

MEN det är lite vanskligt att köpa hus på det här sättet. Normalt när man köper ett hus, så köper man huset i det skick huset hapå kontraktsdagen, då var det här huset inte färdigt. I ditt fall verkar det som ni då har kontraktsklausuler om hur huset skall vara på¨tillträdesdagen. Och då är frågan om det saknade avloppet kan täckas in av de klausulerna, är det ens säkert att huset skall vara beboeligt på tillträdesdagen?

Det vanliga sättet att köpa hus är ju att man löper ett färdigt hus, som är färdigt när man tittar på det. Då gäller lagreglerna i Jordabalken. Eller så köper man ett nybygge, dvs. man köper en tomt enl. jordabalken och anlitar någon att bygga ett hus enl. lämplig entreprenadlagstiftning. Men ni har köpt ett icke färdigt hus, som säljaren skall bygga färdigt innan tillträde. Det är en 3e metod, som inte riktigt passar in i lagverket.
 
  • Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
Vad är det om man köper ett hus inkl tomt av Myresjö och alla andra husleverantörer, då köper man väl icke färdigt hus, med en tillträdelsedag. Att det råkar vara en privatperson som bygger är väl ingen större skillnad.

Protte
 
Jag har inte än aning om vad som gäller men är felet på avloppet av sådan karaktär att huset blir obeboeligt?
Ni kanske kan få dit en mindre hygienbod tills felet är åtgärdat där ni kan duscha och gå på toaletten.
Eller måste golven i hela huset rivas upp?
 
prototypen skrev:
Vad är det om man köper ett hus inkl tomt av Myresjö och alla andra husleverantörer, då köper man väl icke färdigt hus, med en tillträdelsedag. Att det råkar vara en privatperson som bygger är väl ingen större skillnad.

Protte
Jo det är en enorm skillnad. Köper du en tomt och låter bygga ett hus på den så är du byggherre. Du är ansvarig för hur bygget går. Sedan lägger du i någon mening över det ansvaret på en byggfirma.

Köper du ett hus som någon annan låter bygga, där du tillträder det färdiga huset, då är det i princip samma sak som att köpa ett hus som redan stått där i hundra år.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen skrev:
Vad är det om man köper ett hus inkl tomt av Myresjö och alla andra husleverantörer, då köper man väl icke färdigt hus, med en tillträdelsedag. Att det råkar vara en privatperson som bygger är väl ingen större skillnad.

Protte
Avtalsmässigt är det förmodligen en stor skillnad om det är ett företag man köper uppförandet av ett hus av eller om man som privatperson köper ett hus av en annan privatperson.
 
@hemapularen Har mäklaren gjort fel här då som lagt ut ett hus till salu som ännu inte är färdigt att tillträda?

@123abc Ja alltså avloppet är inte inkopplat dvs det rinner ut i backen, så ja det är inte beboeligt.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Jo det är en enorm skillnad. Köper du en tomt och låter bygga ett hus på den så är du byggherre. Du är ansvarig för hur bygget går. Sedan lägger du i någon mening över det ansvaret på en byggfirma.
Precis så.
Och troligen (förhoppningsvis) med ett entreprenadkontrakt som reglerar avtalet om själva bygget.

Men att bli byggherre och anlita Myresjöhus för att bygga huset är i princip ingen skillnad mot att låta Händige Harrys Bygg KB bygga ett altanräcke åt en. Ja förutom storleken på entreprenaden då.
 
Mikael_L
mr_bygg skrev:
Avtalsmässigt är det förmodligen en stor skillnad om det är ett företag man köper uppförandet av ett hus av eller om man som privatperson köper ett hus av en annan privatperson.
Ja precis.
Det ena är ett affärsmässigt avtal om en entreprenad. En tjänst man köper.

Det andra är ett köpeavtal om köp av fast egendom.

Det är inte bara stor skillnad, det är inte alls samma sak.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas Wallström skrev:
@hemapularen Har mäklaren gjort fel här då som lagt ut ett hus till salu som ännu inte är färdigt att tillträda?
Det tror jag inte.
Däremot kan kanske mäklaren klandras för att inte insett det brydsamma i situationen och sett till att kontrakt skrivits för att hantera möjliga situationer som denna.

För det är nog precis som hempularen skriver lite vagt vad man egentligen köpt, sett ur jordabalkens perspektiv.
Det hade kanske varit bättre att dela upp köpet i två delar.
1. Köp av fast egendom i det skick den är i på kontraktsdagen.
2. Köp av tjänsten att få huset färdigbyggt ifrån det skick som huset är i i punkt 1.

Ja jag vet inte. Jag kan bara inse att detta är knepigt.
 
  • Gilla
parapont
  • Laddar…
Vi träffar nu på måndag mäklare och säljaren (byggherren) för att lufta och reda ut hur vi går vidare.

Jag går dit med lite mer kött på benen ! Tack för alla bra svar!
 
Thomas Wallström skrev:
@hemapularen Har mäklaren gjort fel här då som lagt ut ett hus till salu som ännu inte är färdigt att tillträda?
Nej att mäklaren säljer hus som byggs på spekulation så här är inget unikt, men det ställer rätt stora krav på avtalstexten om det skall ske på ett acceptabelt sätt för köparen.

Jag vet inte hur man gör en sådan affär på ett säkert sätt. I det här fallet låter det ju som bygget ändå går rätt bra, visserligen en försening, men ändå inga jättekatastrofer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.