Hej!
Jag antar att detta egentligen hör hemma på Måla och Tapetsera avdelningen men jag tror att det är fler här som haft samma funderingar.

Jag ska byta mina el-radiatorer mot vattenradiatorer inom kort, men jag funderar på hur jag ska göra bakom elementen på väggen?
När jag tapetserat eller målat så har det ju varit rätt så enkelt att ta ner radiatorerna och sätta upp dem igen, men nu så blir det ju annat med rördragning osv.
Vad är enklast/bäst för att få det snyggt?
Ska man ta ner tapeten bakom elementen och sätta nån väv som man målar vit?
Typ jämns med fönsterfodren och rakt ner?
Eller ska man helt sonika maskera och måla tapeten vit?

/Jari
 
Beror väl på vilken typ av radiatorerer du valt. Är det stängda utan grnomsyn hade jag valt att bara måla vitt bakom. Är det "gamla radiatorer" med grnomsyn hade jag kanske valt att tapetsera bakom, beror helt på. Det går att tapetsera bakom med lite pill och en smal roller på arm.
 
Svar Ja ;)
Du kan göra på det sätt du tycker är snyggast, nästa gång du gör om kan du släppa in tapeten bakom elementet eller så kan man behålla området runt element målade, vitt eller anpassa färgen till huvudnyansen i tapeten.
Har gjort på båda sätten. Där emot skulle jag inte lista in sidorna, då får du en extra markering.
 
Min farsa har alltid tagit bort radiatorerna när han målat eller tapetserat. Oavsett om det varit elradiatorer eller vattenburna.
 
Nerre skrev:
Min farsa har alltid tagit bort radiatorerna när han målat eller tapetserat. Oavsett om det varit elradiatorer eller vattenburna.
Med moderna element som är "täta" så känns det som överarbetat, man får ju lätt in färg/tapet 10-20 cm bakom, även med konsol för fönsterhylla monterad.
Jag tolkar det som sådan då ts byter från el till vatten.
 
Det är möjligt att det är överarbetat, men farsan har alltid gjort det. Han gersågar också alla dörrfoder till innderdörrarna och lackar dem efter montering (inga synliga spikhål alltså).
 
Krilleman
Nerre skrev:
Det är möjligt att det är överarbetat, men farsan har alltid gjort det. Han gersågar också alla dörrfoder till innderdörrarna och lackar dem efter montering (inga synliga spikhål alltså).
Alla har inte möjligheten/orken med det. ;)

Men jag brukar alltid rekommendera att måla vitt bakom radiatorer och låta tapeten sluta jäms med fönstret. Ser inte alls "fel" ut och det underlättar enormt när damerna får för sig att det ska tapetseras om i köket för 511:e gången!

Likt denna bild saxad från ett fastighetsbolag i den "kungliga hufvudstaden" (varför tänker jag osökt på NileCity nu?) :p

123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Vid ca 2,30:


[video=youtube;2n628IXJVUM]https://www.youtube.com/watch?v=2n628IXJVUM[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Ja, jag har inte tänkt att lista in radiatorerna, och ja, jag byter från el till vattenburet.
Och Ja, dom är "stängda" så det blir ingen genomsyn i dem.
Då är ju frågan om man ska köra på med en väv eller bara helt sonika måla på tapeten.
 
Krilleman
Det beror ju på hur ditt befintliga underlag är. Är det ok så spackla och måla på!
 
Det är såndär mjuk fiberskiva, vad den nu heter igen... Jag gör nog så... Målar och låter det vara.. :) Det är inte så länge sen det blev spacklat och tapetserat bakom dem så det borde gå bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.