Några snabba korvar till lunch - gasolgrill (eller stekpanna, rätt liten skillnad)

Grilla till middag - kolgrill.

Jag grillar alltid indirekt på kolgrillen och har i stort sett alltid rökved med. Ibland körsbärsträ, ibland hickory osv. När man låter röken värma maten (det är det som är BBQ, för övrigt) så är det såklart så att det blir skillnad i smaken, speciellt när man långgrillar t.ex pulled pork osv.

Vi har ofta grillfester om somrarna och visst har vi vänner som menar att det inte är skillnad på kol och gasol. Det är samma människor som kommer med denniskorv och billigaste grillskivan på en knapp centimeter. Dvs den typen av mat man lika gärna kan köra i gasolgrillen (eller stekpannan ;) ) eftersom den inte är betjänt av kolgrillen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barbecue

"För att smaksätta det man tillagar kan man marinera, gnida in maten i en kryddblanding (rub), samt pensla maten under tillagningen med en penslingssås (Mop). Särpräglande är även att man använder olika slags träslag (till exempel hickory, al, äpple etc[1]) för att med hjälp av rök smaksätta det man tillagar."

Det fetade är det du missar om du kör gasol, och är du inte intresserad av det så får du förmodligen bättre resultat i en vanlig hushållsugn.

Edit: Jag har även en gasolgrill :)
 
Redigerat:
  • Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Det fetade är det du missar om du kör gasol, och är du inte intresserad av det så får du förmodligen bättre resultat i en vanlig hushållsugn.
Anledningen till att man grillar är nog för de flesta betydligt mer mångfacetterat än enbart smaken på köttbiten - för om det bara är det som står i fokus så får man förmodligen det allra bästa resultatet genom att äta på en välrenommerad restaurang. Då slipper man dessutom diska ;)
 
  • Gilla
tobbe_50 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Anledningen till att man grillar är nog för de flesta betydligt mer mångfacetterat än enbart smaken på köttbiten - för om det bara är det som står i fokus så får man förmodligen det allra bästa resultatet genom att äta på en välrenommerad restaurang. Då slipper man dessutom diska ;)
Med lite övning och rätt utrustning kommer man snabbt igång med riktig grillning. Det är såklart några fler moment än att trycka igång gasolgrillen, men det är mödan värt! :)
 
Med en bra kolgrill (typ http://butiken.essblads.se/sv/produ...smoke/grillnsmoke-smoking-classic-smoker.html) kan man grilla direkt, indirekt och BBQ beroende på vad man tillagar och vad man vill uppnå. Matlagning som inte behöver rökved görs med fördel på spis eller i ugn i köket. När jag vill stå ute och laga mat men inte behöver grillen (röken) har jag en induktionsplatta från Kjell & Co i uteköket. Och ja, tändrör is da shit! :)
 
Vår grillfrekvens sköt i höjden rejält sen vi skaffade gasol för nåt år sedan.
Kort uppstart-tid, lätt att grilla på lite korv eller hamburgare till barnen.

Har dock kvar klot-Webern, och har inga planer på att göra mig av med den. :)
 
Jag kör en Weber One Touch Premium 57 och en skorstenständare. Det är väl att betrakta som grillarnas motsvarighet till Volvo V70. Hållbar, stabil, levererar, inte en massa strul med askan. En bra grill för inte överdrivet mycket pengar per år, i och med att den troligen håller utan problem i 10 år. Lätt att använda också. När man grillat klart stänger man grillen. Kvarvarande kol kan sparas till nästa grillning.

Ska man ha kolgrill är skorstenständare jättebra, ingen kladd med äcklig tändvätska. Jag brukar tända den med några braständare.

Vill man senare utveckla sitt grillintresse så kan man göra det med "riktiga" BBQ-grejor, men då får man lägga på en nolla på priset.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Man kan använda rök även i en gasolgrill
 
C
Kan inte göra annat än att hålla med Cujo. Om man verkligen är ute efter den ultimata grillupplevelsen är det enligt min uppfattning inget som slår rökning/barbeque/BBQ, och då är det någon form av smoker man skall ha (+ gott om tid :)).

Nå, kanske inte det som TS är ute efter, men vill iallafall tipsa om klassikern FAQ of the Internet BBQ list.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Själv är jag skitnöjd med mitt kombinerade eldfat och grill. Man stoppar i ved och är man otålig så kör man Biltemas gasologräsbrännare i 15s. Efter 10-15 minuter har man perfekt glöd. Hög mysfaktor att kunna sitta och titta in i en eld men kanske inte så småbarnsvänligt även om få ungar saknar respekt för eld de ser (är något inbyggd i oss). Kanon med stor yta när man som jag mest grillar grönt. Rostfritt och aluminium lär hålla mitt liv ut. Nackdelen är att det inte finns någon lock.

http://www.dancook.dk/Default.aspx?ID=193
 
Turritops skrev:
Med en bra kolgrill (typ [länk]) kan man grilla direkt, indirekt och BBQ beroende på vad man tillagar och vad man vill uppnå.
Jag hoppas verkligen att du är nöjd med din smoker, men jag måste tyvärr starkt avråda alla andra ifrån att köpa en billig offset smoker, hädanefter kallad "cheap offset smoker" = COS (vedertagen benämnning som används på flera bbq-forum). Har en själv (Char-griller smokin' pro), så jag vet precis vad jag pratar om. Jag kan inte med gott samvete låta någon lägga sina pengar på en undermålig produkt.

Till att börja med så är material-tjockleken på ca 1,5mm alldeles för lite. En kvalitets-smoker har som regel 5-6mm godstjocklek. Detta innebär att det är betydligt svårare att hålla en jämn temp i en COS. Kvaliteten och passformen är ofta "amerikansk" i ordets sämsta bemärkelse! Inte sällan måste man hålla efter den noggrant och bättringsmåla och/eller olja in regelbundet så att dom inte rostar. Det du får är iofs en helt ok grilltunna, men en sådan kostar max 1500kr. En COS ligger i Sverige runt 4000kr. Det är den inte värd!!! Om man vill veta mer om varför man inte skall köpa en COS, se länk:
http://amazingribs.com/tips_and_technique/offset_smokers.html


För ca 4000 kr får du en Weber Smokey Mountain cooker (=WSM). Den kanske inte ser lika cool ut, men den är bra nog att regelbundet vinna bbq-tävlingar! Eftersom s k bullet smoker fungerar lite annorlunda, så har den klena godstjockleken ingen negativ inverkan på en WSM.

Om du verkligen vill ha en seriös offset smoker, så finns det bara en europeisk tillverkare som jag känner till. Länkar till en svensk åf. Sitt ned innan du tittar på priset. Scrolla ned till "rumo Joe's BBq smokers"
http://www.grillhouse.se/bbq-grills-smokers/

Länkar också till en amerikansk tillverkare med erkänt gott rykte. Jag har dock aldrig vågat ta reda vad frakten för en 150kg smoker skulle gå på... (Jag köpte en WSM istället.) En bra offset smoker bör ha en rök-kammare som är minst 36" lång, och helst s k "reverse flow" i tillägg, för få jämnast möjliga temp i rök-kammaren.
http://www.horizonbbqsmokers.com/backyard-smokers-1/
 
Jag älskar nördar!
Jag tror vi kan kora Cujo till BH:s grillnörd.:D
 
  • Gilla
Saltis och 2 till
  • Laddar…
Enligt undersökningar vad skillnaden är mellan gasol och kolgrill, varför du får enligt undersökningen en godare smak på köttet med kolgrill så är det att du kan inte få upp samma värme med gasolgrillen kontra kolgrillen
 
C
Ang. "grillsmak" och kol vs. gasol vs. stekpanna så är det för övrigt en vanlig missuppfattning att grillsmaken kommer från kolröken. Hemligheten är istället den höga temperaturen, där varken stekpannan eller gasolgrillen kan matcha kolgrillen - bortsett från dyrare gasolgrillar med keramisk brännare (eller sear burner som Cujo skriver).
 
Och som vanligt vill man gärna se länken som bekräftar påståendet :)
 
Jag äger ingen gasolgrill och kan inte uttala mig om vad som är bättre. Vill dock påpeka vikten av att pensla köttet ofta vid grillning, typ var 5:e minut. Köttet skall hållas fuktigt hela tiden T.ex fläskfile grillas snabbt runtom och sedan läggs den vid sedan om glöden, locket på och luftflödet stryps.

Använder alltid bricketter och ibland kan lite extra rök skapas med några färska äpplekvistar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.