Hej allihopa.

Jag har följ forumet under en längre tid men nu beslutat mig för att skapa en egen tråd!

Vi ska bygga ut vårt hus som är byggt av timmer sent 1800-tal. Tillbyggnaden blir ca: 15 kvm och ska bli matplats så det är inga konstigheter invändigt utan det är takkonstruktionen som klämmer lite.
Vi vill ha ryggåstak för att få så mycket volym i rummet som möjligt samt att själva platsen ligger väldigt bra till för att sådant rum.
Men tror ni att jag måste kontakta någon som gör en beräkning av infästningen av limträbalken i den befintliga husdelen?
Min tanke är att göra ett urtag i timmret ovan fönstret och ge den ett stöd ner i befintligt bjälklag bakom ytterväggen som ev. förstärks med en järnbalk eller limträ! Synpunkter?

Utbyggnaden är 2700 x 5500 mm

Utsticken ska illustrera timmerstockarna som åsarna vilar på i takkonstruktionen:)
 
  • limtra.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • limtra1.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • limtra3.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy_3D.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett urtag i timmret är tillräcklig upplag, ingen ytterligare förstärkning behövs om du inte kommer nära fönstret.
 
Jo det är nog sant. Det är inte mycket överlapp ovan fönstret med det går ju att bygga igen eftersom det inte ska vara kvar. Sedan så vet jag inte om det är nödvändigt med 400 masonitbalk som tak på den nya delen då övriga huset knappt är isolerat så då kan jag få limträbalken lite högre upp.
Finns det andra risker med att bygga ryggåstak mot befintlig kallvind? Isolera gavelväggen så vinden inte blir varmare hade jag tänkt men jag reducerar ju även draget på vinden lite. IMAG1034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.