Läst igenom många, många trådar och hittar väl inte riktigt svaret på min fråga.

Vi ska sätta liggande vitmålad panel som fondvägg i sovrummet och min fråga är helt enkelt om jag bör sätta reglar först eller om jag kan sätta plankorna direkt på väggen. Jag är helt grön car det gäller all form av snickeri och så även min sambo - så gärna pedagogiska enkla svar ;)

Väggen sitter i ett 70-tala mexitegelhus. Väggen i fråga är enligt ritningen lika tjock som ytterväggen men gränsar mot ett "relaxrum", material vet jag inte. Väggen är knappt 8m2.


TILLÄGG: kan jag använda det som kallas "ytterpanel"? Och finns det brädor som är upp mot 3,20cm eller är det skarva som gäller?
 
Redigerat:
Om du behöver regla först är helt beroende på hur befintliga väggen är uppbyggd. Mest troligt är att du inte behöver regla.

Ytterpanel går bra att använda men den är ganska "rough" så det är ju mest en smaksak. Ena sidan är hyvlad och andra sidan sågad. Den sågade sitter normalt vänd utåt (utomhus alltså). Den är stickig och skulle jag ha den inomhus skulle jag sandpappra ner det vassaste!

Finns normalt i längder upp till 5,4 meter.
 
Satte upp moelven rough trend i helgen . Jag satte upp osb innan , den panelen finns i 3,6 m längder på hornbach och 4,2 på k-rauta . Men hornbach är mycket billigare
 
Tack för svaren! Ska undersöka vad väggen är gjord av. Hade tänkt ta den hyvlade sidan utåt för att få en yta som ändå går att torka av...
 
Luscious,

Reglade du till slut?
Skruvade/spikade du reglarna/läktens i väggreglarna eller använde du mollypluggar?
Vilken tjocklek på reglarna?
Vilken storlek på panelen?
Hyvlade ytan utåt?
Vilket avstånd satte du mellan panelerna?
Något foto att dela med dig av?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.