Hej alla,

Vill först om främst be om ursäkt, då denna fråga inte rör småhus, utan en lägenhet. Dock verkar medlemmarna här vara väldigt kunniga, så jag chansar på att jag får några bra råd iallafall  ::)

Mitt problem är följande:

Jag bor i en hyreslägenhet, troligtvis byggd runt 60-talet. Dessa lägenheter är inte ett dugg ljudisolerade, utan endast en betongvägg på ca 2.5*3.5 meter skiljer mitt sovrum från grannens vardagsrum (antar jag att det är iallafall  ::))

Dessvärre är denna granne väldigt förtjust i att klampa omkring och prata högt eller ha på stereon/TV'n på relativt hög volym >:(. Eftersom mitt sovrum, som sagt, ligger vägg-i-vägg med detta oljudet, vill jag gärna ljudisolera på något lämpligt sätt.

Då jag bor i en hyreslägenhet, kan man inte göra alltför stor åverkan (d.v.s. inte dra upp en extravägg eller liknande (Ja, jag har sökt efter svar i forumet innan jag skrev detta  ;))). Dessutom vore det en fördel om man lätt kunde plocka med sig isoleringen på något enkelt sätt, så det inte är bortslösade pengar den dagen man flyttar.

För att göra det lite enklare har jag monterat upp bokhyllor framför väggen, vilket möjligör att man enkelt kan stoppa in någon form av isolering bakom (Det "fattas" en liten remsa på ca 50 cm från bokhyllans topp till taket). Vidare är jag inte så känslig för hur slutresultatet ser ut, utan det får gärna se ut hur som helst, bara isoleringen blir effektiv :)

Är det någon som har några bra tips på hur jag ska lösa detta?

MVH

/Hall
 
Det är inte lätt.

I motsats till den populära uppfattningen att betong- och stenhus skulle vara okonventionellt tysta och icke lyhörda, så är jag efter att ha bott i flerbostads-stenhus i många år med glädje sätta en kula i den teorin. Speciellt de bärande, superhårda väggarna är riktiga klangbafflar.

En variant kan väl vara att regla upp cc60 på väggen ifråga, isolera med ull eller ihopskrynklat tidningspappper och skruva dit två lager skiva. Förslagsvis 11mm OSB + 13mm gips om du vill kunna skruva eller spika fritt i väggen.
Ingen portabel lösning direkt...
Dessvärre inga garantier att det funkar heller. Ljudvibrationerna kan säkert ta sig runt via taket, golvet och de övriga väggarna som gränsar mot din isolerade vägg...
 
Tackar för svaret!

Dessvärre var detta med att regla upp saker något jag gärna ville undvika, utan det jag istället var ute efter var om jag kunde utnyttja min bokhylla i detta "bygget" istället för att ge mig på väggen.

::) Antagligen är jag helt ute och seglar nu, så ni får ursäkta min okunnighet i ämnet, men...

Skulle det vara lika effektivt att istället sätta fast gipsskivorna på baksidan av bokhyllan och därefter fylla utrymmet mellan bokhyllan och väggen med ljudisolering? Detta skulle ju lösa problemet, då jag får min "portabla ljudisolering" i form av bokhyllan och slipper skruva i väggarna.

Då bokhyllan, som sagt, täcker större delen av väggen, behöver jag inte kunna "skruva eller spika fritt i väggen". Vill dessutom återigen poängtera att hur slutresultatet ser ut är mindre viktigt.

Som det är nu hörs det klart och tydligt att oljudet kommer från just den väggen, är det så att ljudet istället kommer att ta sig runt till taket m.m. om man ljudisolerar väggen? (de övriga väggarna är inte av betong, utan istället något träslag)

Hmm...tidningspapper? Det skulle vara trevligt om man fick någon nytta av all reklam som dimper ner i brevlådan :)

MVH

/Hall
 
Hm borde det inte kunna funka att limma baksidan av bokhyllan med ljudisoleringsmattor man använder i bilstereoinstallationer ?

 
Innan jag köpte hus bodde ja i en hsb förening med radon problem, därav hade föreningen installerat en helt sanslös ventialtionsanläggning. Gick knappt att öppna dörren sånt undertryck var det. Dock hade dom inte tänkt på att det låter en hel del för dom stackare som bor under maskinparken på taket. Jag försökte i flera månaders tid få nån bovärd att fixa nån form utav resonansupptagare på plåthuvarna till fläktarna. Efter att ha tröttnat på övertalningsattacken så fixade jag en stor bultsax o klippte upp låset med upp till taket, åkte till mekonomen o köpte upp mig på ett parti ljudisoleringsmattor. Sen gick ja upp på taket en mörk natt o limmade dit mattorna på plåthuven som vibrerade som värsta planslipen, när dom tunga mattorna väl satt där blev den stilla och det blev tyst i lägenheten.!

Slutsats: Själv är bäste dräng ;)
 
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Det finns lite olika sorters buller, och dessa kommer man åt på lite olika sätt.

Dels har man buller som kommer från en källa i rummet. Det kan man få bort med tunga tyger eller ljudisoleringsmattor fastsatta på "hårda" ytor i rummet.
Detta verkar inte riktigt vara ditt problem.

Sedan har man ljud som kommer från ovanförliggande rum, kallas stegljud. Dessa tar man bort genom isolering i taket, gärna upphängd med en upphängningsanordning som dämpar vibrationerna i konstruktionen. (Ljud är ju som bekant vibrationer).

Vi har också ljud som fortplantar sig genom stommen, gärna i hus med tung stomme (som KXII varit inne på). Svåråtgärdat, och framförallt vanskligt, eftersom det är svårt att räkna på vad åtgärderna får för resultat.
Detta ljud är lågfrekvent, eftersom de högre frekvenserna inte "orkar fram".

Till slut har vi ljud som går "rakt igenom" en vägg. Detta löser man enklast med att öka isolering/antalet gipsskivor och genom att täta genomföringar som ventkanaler, dörrar, elementskarvar etc. (Element i detta fall betongelement som man bygger huset av, inte det som heter radiatorer ;))

Om vi antar att ditt problem är det sistnämda, i alla fall till största delen, så är KXII:s lösning utmärkt.
Men om nu det inte funkar, vilket jag kan förstå så kan detta kanske lösa problemet:

Sätt en skiva (ev två) mot bakstycket av bokyllan.
Plyfa/gips eller gips/gips.
Limma fast isolering, gärna mineralull. Vet inte om cellpast är så lyckat i detta fallet.
Det behövs också någon regel eller två, i vilken ytterliggare en eller två skivor skruvas/limmas.

Det skulle också kunna gå att sätta två reglar vertikalt i ytterkant mellan skivorna och fylla med papper.

Skjut hela konstruktionen mot väggen, men lämna en lite luftspalt mellan. Annars finns risken att hela "bokhyllekonstruktionen" börjar svänga med betongväggen och fortplanta ljudet.
Med en luftspalt kommer de inte att svänga tillsammans.

Detta bör ta bort direktljudet hyggligt. Om det är stomljud har jag egentligen bara tre råd:

1. Tysta grannen (för gott eller inte är ditt val, men jag förespråkar ickevåldsprincipen)
2. Kontra med ÄNNU mer ljud. Köp en betongblandare och en siren. Dock svårt att sova själv bredvid.
3. Flytta

Lycka till!
Om du provar åtgärden, återkom gärna om det funkar...
 
Jag skall nog prova KXII:s förslag. Är det ull som är det bästa att lägga mellan eller finns det andra alternativ?

Sen så undrar jag lite varför många säger att man skall ha gipsskivor, är det bara för brandskydd eller går det lika bra med dubbla OSB eller spånskivor?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar

Anders
 
Jag röstar för Erik_Ds lösning; de ljuddämparmattor man har i bil och båt. Den dyra vägen är att importera Dynamat ;-), den enkla vägen är att gå till Mekonomen etc. De är tunna, kanske 4-6 mm, men väldans effektiva. Har lite dålig koll på kvm-priset och därmed kostnaden att täcka en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.