Hej!
Ngn som kan rekomendera ngt bra att slipa källartrappa med..(trä)
Hade tänkt mig en slipmus, men BD musen kändes lite smäckig....tips tack..
 
Gå till närmaste färghandel och hyr en Festool Rotex 125 och eventuellt en deltaslip så blir det mumma skall du se.

Släpp tanken om musen ( ;)), du lär få amputera armen efter du är klar. Den lär aldrig sluta skaka.

Lycka till :D
 
När jag slipade ren trappen så använde jag i tur och ordning:
Skrapa; för att ta bort fernissan som annars sätter igen slippappren på nolltid.
Bandslipmaskin; för att slipa ner till (någorlunda) oskadat virke.
Ocillerande planslip; för att få en bra yta.
Ocillerande hörnslip; för att komma in i hörnen,
Mera skrapa och kniv; där inte ens hörnslipen kom in.

Jag började slipa med papper 40 sedan 80 och till sist 120. Mellan lackskikten slipade jag med 240. Fem lager polyuretanlack och trappan är förmodligen finare än ny. Cirka 40 timmars effektivt arbete... (15 plansteg, 16 sättsteg och vangstycken.)
 
Ok, tack för svaren...köpte en mus ...men mycket riktigt så skakade jag hela kvällen(naiv tanke)...Nu ska jag se om det finns ngn stålborst mojäng att sätta på vinkelslipen, för att borsta så trät kommer fram...sedan blir det nog att gå till väga som Eld skrev.......

Ps: varför klädde de dårarna in trappan i plastgolv..?????
 
ktm525 skrev:
Ok, tack för svaren...köpte en mus ...men mycket riktigt så skakade jag hela kvällen(naiv tanke)...Nu ska jag se om det finns ngn stålborst mojäng att sätta på vinkelslipen, för att borsta så trät kommer fram...sedan blir det nog att gå till väga som Eld skrev.......

Ps: varför klädde de dårarna in trappan i plastgolv..?????
Som sagt been there done that...........satans slipmus.
Som sagt Festo Rotex 125:a är prima för dig att använda. Lyssna på mig ;)
 
ktm525 skrev:
Ok, tack för svaren...köpte en mus ...men mycket riktigt så skakade jag hela kvällen(naiv tanke)...Nu ska jag se om det finns ngn stålborst mojäng att sätta på vinkelslipen, för att borsta så trät kommer fram...sedan blir det nog att gå till väga som Eld skrev.......

Ps: varför klädde de dårarna in trappan i plastgolv..?????
varning... hela din bostad kommer att bli föremål för dammtork/dammsugning sen.. Det river rejält med en stålborste på vinkelslipen.. och tack vare att den ligger över 10k rpm så rör den ju runt allt.. ::)
 
Hej ktm 525

Först skriver Du att det handlar om en källartrappa (trä), och senare att trappan är belagd med plastgolv. Får man tolka det som att det ligger en plastmatta på de gamla trästegen?

Då är mitt råd: försök dra bort plasten, använd ett par plattänger så Du får tag. Om den proceduren lyckas skulle jag fortsätta med skrapa, en stor kraftig som slipas ofta.
Kanske något lösningsmedel som mjukgör "klistret". Slipning skulle jag sedan ge mig på först efter att trät är skapligt rent, och då med en bandslip i kombination med "alla andra slipar som står till förfogande". Dock, i första hand bandslipen med dammuppsamling.

En tanke slutligen kan vara att klä de från plastmattan befriade stegen med ett nytt lämpligt skikt, om Du är noggrann kan det lyckas.

per
 
Jag har precis avslutat mitt trappprojekt och än en gång upptäckt att slipmusen är ett överskattat verktyg som inte kan användas till något.

I slutändan slutatde mitt projekt med, att efter att heltäckningsmattan slitits bort och resterna tagits bort med spackelspade, handslipning med korn 40 gick absolut bäst.
När det värsta var borta gick jag på med excenterslipen med korn 40 (igen) och skrapade och hanslipade kanterna (igen) sen körde jag med korn 60 på excentern.
Sist innan betsning körde jag en omgång med korn 80 på excentern och en lätt polering för hand med korn 120.

Nu ska trppan lackas och ska då tas ned för hand med korn 240 mellan lacklagren.

Så mitt tips, strunta i slipmusen, skaffa en bra excenter eftersom med en excenterslip och ett packe papper kan man ta världen med häpnad! :cool:
 
G
Musen är bra om man använder den som den är tänkt att användas till.Och inte är det att slippa trappor med.
Helt riktigt som du säger så är en slipmaskin modell kraftig det bästa redskapet,naturligtvis kopplad till en damsugare.
Men så är det med dom flesta redskapen.
Dom är framtagna att användas i ett syfte,eller två. [smiley=tekst-toppie.gif]
 
meskola skrev:
Jag har precis avslutat mitt trappprojekt och än en gång upptäckt att slipmusen är ett överskattat verktyg som inte kan användas till något.

I slutändan slutatde mitt projekt med, att efter att heltäckningsmattan slitits bort och resterna tagits bort med spackelspade, handslipning med korn 40 gick absolut bäst.
När det värsta var borta gick jag på med excenterslipen med korn 40 (igen) och skrapade och hanslipade kanterna (igen) sen körde jag med korn 60 på excentern.
Sist innan betsning körde jag en omgång med korn 80 på excentern och en lätt polering för hand med korn 120.

Nu ska trppan lackas och ska då tas ned för hand med korn 240 mellan lacklagren.

Så mitt tips, strunta i slipmusen, skaffa en bra excenter eftersom med en excenterslip och ett packe papper kan man ta världen med häpnad!  :cool:
Som sagt igen Festo Rotex 125 ;) :D ;D :)
 
Jag skrapade hela vår trappa tillsammans med varmluft. Det blev bra men tog ca två veckor. Dock hade vi ingen lack utan tre lager färg istället. Och nu har vi den helt obehandlad vilket är snyggast om man har en gammal fin trätrappa med förslitningar i stegen..... tycker vi iaf.

Bild på trappan (lite mörk...) http://www.vitahuset.net/images/trappaklar.JPG
 
drx skrev:
Som sagt igen Festo Rotex 125 ;) :D ;D :)
Eller en Alpha Tools inhandlad på ÖB och "karborreplattan" omlimmad med Casco Liquisole... ;D

Klart en Festo Rotex skulle väl inte varit så tokig men man tager vad man haver... Alphan har använts till trallen på altanen, plastbåten (skulle plastas om) och nu trappan så har Alphan betalat sig själv flera ggr om... :D

/markus

 
turbomicra skrev:
ja du glade som inte vet...
din alpha är en sån maskin som man vibrerar sönder fingrarna på det är hur mkt vär som hellst att få behålla hällsan vist din skitmaskin slipar men utöver det så vibrerar den sönder dina fingrar så att du blir förstörd för livet har du hört talas om vita fingrar jag sitter här å har kört billigt skit å har problem därefter jaf skulle gladligen betala 100000 för att få mina fingrar att vara som dom en gång va dvs att blodcirkulationen fungerar felfritt så man inte fryser om fingrarna vid en 10+ fatta att dina inlägg om maskiner inte är bra dessa maskiner borde ärligt talat inte få säljas...

så när någon som åvan rekomenderar en bra maskin så såga inte rotex 125 från festool är avibrerad och snäll mot händerna att köra dessutom så är det så att den fungerar bättre axeptera en sån sak bara sen att den kostar 3000 är bara att axeptera jag lovar på heder & samvete den är värd dom kronorna upp det är inget att diskutera....
Det må absolut vara fallet att Feston är en bättre maskin, jag köpte Alphan för de småjobb jag behöver en excenter till. Det är absolut inte min mening att trampa någon på tårna och på intet sätt tanke att såga Feston genom att tycka i detta fall att mitt val av maskin fungerade för mig.

Jag tycker att man ska välja don efter person. Jag använder mina maskiner (de jag nu har) såpass lite så jag skulle aldrig kunna motivera Festo, DeWalt mfl (speciellt inte för regering och riksdag här hemma, men det är en annan sak ;) ).

 
Hej igen, har inte varit inne på ett tag,(eftersom jag slipat trappan:))
Jag tog naturligtvis bort plastmattan först, för att sedan använda vinkelslipen, med lamellsandpapper modell grovt, sedan tog jag stämjärn i skrymslena, för att avsluta med musen....visst blev det dammigt..
Tack för tipsen...
 
turbomicra skrev:
jag skulle aldrig kunna motivera Festo, DeWalt mfl (speciellt inte för regering och riksdag här hemma, men det är en annan sak ;D ;D ;D


enligt mig så kann dom slipa med tidningspapper för hand ;) ;) ;)

Faktum är att det mesta jobbet när jag slipade trappen här hemma gjordes för hand för att få bort alla gamla limrester. Gick fortast så...

Sen utfördes "finslipningen" med excentern (kopplad till vår gamla dammsugare som nu ska få gå i pension på ÅVCn)...

/markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.