Hej!
Jag ska smäcka upp en skorsten på utsidan av mitt hus där det även ska ske en genomföring av rökrör genom sockeln/källarväggen. Skorstenen ska då även ha en konsoll på utsidan som håller upp den. Så frågan är nu hur jag bäst fäster denna konsoll i väggen som består av betonghålsten.
Nån form av expander? Skruv och plugg? Källarväggen här består av 1 "lager" hålsten då den är beklädd med osb och gipsskiva på insidan. Ska man kanske satsa på att gå igenom hela väggen och köra med typ bult och mutter och stor bricka på insidan?
På bilden så är det tänkt att skorstenen ska komma ut mellan fönstret närmast kameran i källaren och hörnet.

Tips och råd mottages tacksamt!
Jari

20150207_162956_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade nog grävt ur och gjutit en grundplatta som bär upp skorstenen,
i stället för att försöka hänga den på källarmuren.

Källarmuren är ju troligen inte dimensionerad för att bära upp en tung skorsten, förutom husets tyngd.

PS
Källaren är inget vidare värmeisolerad va?
Barmark närmast huset runt om :p
 
M
Betonghålsten kan vara svårt att garantera bra infästning i, den består ju till stor del av håligheter. Jag håller med föregående talare, men kanske räcker det med ett par korrekt anlaggda plintar med grova järn som håller upp röret...
 
Grundplatta blir lite svårt då skorstenen är konstruerad för att fästas i en konsoll. Det är en NVI2000 stålskorsten.
Nej, källaren är inget vidare värmeisolerad, nej, det kommer när det blir dags att dränera om.
 
M
M
jivanoff skrev:
Den jag ska ha är konstruerad för dragning på utsidan: Se bilder här [länk]
Intressant. Sånndär infästning har jag inte sett förr. Du tänker gå genom takfoten?

Kanske borra, mosa in ankarmassa och skjuta in en bit gängstång och fästa med. 6 st sådana med stora brickor?
 
Jepp, den ska gå igenom takfoten. Ja, det får nog bli nåt sånt, alt. borra igenom hela väggen och så stora brickor på bägge sidor. Jag har ett mellanrum och sen kommer innerväggen på insidan.
 
Om du använder ankarmassa i betonghålsten så ska du sätta i en fördelningshylsa (det är vad Hilti kallar det) först. Det är som ett rör eller plugg av plastnät som man sedan fyller med ankarmassa innan man stoppar i gängstålet eller vad man nu ska fästa. Om du inte har det så kan du få pumpa in massor av dyr ankarmassa som försvinner i hålrummen i stenen och som inte gör någon nytta alls.

Jag har dock oftast även lyckats bra med att fästa med stora fasadplugg i betonghålsten.
 
Jepp, bygghandlarens rekommendation med nån form av expanderskruv sket sig kapitalt. Det lossnade så det stod härliga till. Ankarmassa, med perfo-hylsor och gängstång gjorde susen! Sitter som berget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.