Tusen tack för klargörandet! Det får nog bli en baljlösning eller liknande.
 
Först, ursäkta att jag kapar och bumpar en gammal tråd.
De finns massor med trådar med samma fråga så jag tänkte att jag använder en gammal.
Jag vill fixa till lite i mitt pannrum.
Inte kalla de en "riktig" renovering men just nu är golvet orange och väggarna gröna. Jag ska mest måla om och kanske klinker på golvet. Jag fick en anmärkning att brunnen inte hade någon klämring när huset besiktigades. Denna brunnen är ju bara till för säkerhetsventilen på pannan. Behöver jag sätta ett nytt tätskikt på golvet eller kan jag bara måla/klinka på de gamla? Det är på betongplatta i sutteränghus från 1980. Eftersom det är en så liten kostnad att göra iordning rummet så spelar de ingen roll om försäkringsbolaget anser att rummet fortfarande är från 80. Jag vill mest skydda mig mot att de skulle säga att pga min golvläggning så har jag tex förstört något eller att de då blir mitt ansvar. Någon som kan hjälpa till?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Förstår inte vad en klämring skulle göra för nytta i din brunn.
Vem var det som gjorde anmärkning på det ?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Besiktningsmannen från Enspecta.
Jag kan inget om VVS så jag bara nickade och såg glad ut. Kan jag lägga klinker på golvet utan problem? Som du ser är där spindelnät i brunnen då den aldrig används. Pannan har aldrig behövt sin ventil. Men de kanske räknas som ett våtrum eftersom det kan rinna vatten på golvet vid ev. fel på pannan?
 
Klämring till vad? Vad ska den klämma fast?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Jag kan citera mitt inlägg ovan. Jag vet inte. Jag kan inte något om VVS och tätskikt. Det är de enda som lejs bort i mitt hus. Min fråga var mer om jag kan kakla på golvet utan att byta brunnen.

Men som jag tolkar er är brunnen gammal som gatan och har alltså ingen klämring (förvillad av besiktningsmannen). Då kan jag bara köra på eftersom renoveringen inte ska utgöra någon mer funktion än estetisk. Som sagt så rinner där aldrig vatten.
 
ska man hårddra det så ska det vara vattentät golvbeläggning i teknikrum och liknande utrymmen.

Men du har förmodligen ett oisolerat golv? brunnen används väldigt sällan osv..

jag skulle lägga klinker utan tätskikt, möjligen om du har innerväggar som inte är murade (reglade, skivor) så skulle man kanske göra ett uppvik på de väggarna, för att förhindra att dom suger vatten OM det skulle bli översvämning.

Det kan ju även vara så att det kan trycka upp vatten bakvägen tex vid kraftiga regn, översvämning eller stopp i avloppet, då kan det ju vara skönt att inte behöva riva innerväggar
 
Eftersom jag inte har planerat att göra en stor renovering av de så borde det helt enkelt gå att bara lägga klinker på golvet och måla om. Det har funkat i 35 år hittills utan (vad man kan se) att det hänt något. Det är nog en oisolerad platta, får kolla igenom byggdokumenten. Skulle de vara en fördel om man kör med ett flytande tätskikt och kladdar på det på golvet och kanske 10cm upp på väggen? Översvämning sker nog bara om det blir stopp i avloppet då jag bor högst i hela Oskarström. Grannens hus och trädgård är nästan 2 m under mitt. Jag har 2 av 4 väggar som är spån/gips
 
kulle
Rengör golvet från lös färg och klinker direkt på det, en rostfri klinkerram till brunnen så blir det bra.
Välj inte för stora klinkerplattor då blir det svårt med fallet,Se till att bygga upp med fix under klinkerramen.
 
Tack för svaret :)
 
Ramnemark skrev:
Skulle de vara en fördel om man kör med ett flytande tätskikt och kladdar på det på golvet och kanske 10cm upp på väggen? Översvämning sker nog bara om det blir stopp i avloppet då jag bor högst i hela Oskarström. Grannens hus och trädgård är nästan 2 m under mitt. Jag har 2 av 4 väggar som är spån/gips
Troligen skulle det vara direkt skadligt.

Om man har ex. ett källargolv där man kan anta att det finns en fuktvandring utifrån genom golvet. Då skall man inte ha tätskikt.

Anmärkningen om klämring från din bes. man är nästan skrattretande.

Bara en liten förklaring. Normalt i ett våtrum, där man INTE har fukt utifrån. Är att man har ett täskikt, numera oftast foliebaserat (s.k rollat tätskikt får användas i vissa fall). Men oavsett vilken typ av tätskikt man har så skall det vara en brunnsmanschett, en gummiduk som fäster på golvet och dras ned i brunnen där den trycks ut mot sidan i brunnen av klämringen. Just klämringen och dess förmåga att trycka duken mot sidorna är superkritiskt för funktionen av tätskiktet. och det finns nogrannt specificerat från tillverkare av brunn och tätskikt hur detta skall utföras (som ändå väldigt ofta fuskas/slarvas med).

Men har man ingen manschett så finns det heller inget att trycka fast med ringen.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Tack för förklaringen. När de blir dags för badrummet så kommer plattsättning och VVS lejas ut eftersom jag inte kan något om det. Just pannrummet ville jag bara få lite trevligare färger i. Han anmärkte det på alla brunnar men jag tror alla brunnarna är ifrån 1980 när de byggdes så frågan är om någon brunn faktiskt saknar klämring. Tack för svaren, då vet jag hur jag kan gå vidare :)
 
Kan tillägga att om d har ex. en dusch i källaren (med fukt utifrån), då brukar man sätta tätskikt lokalt runt brunnen. Just där du duschar så har du ju netto mer vatten innifrån än utifrån. Och den fukt som stängs in under just den kvardratmetern kommer att tränga fram vid sidan istället. Men skulle du fuktspärra ex. 10 kvm så får du en helt mättad "atmosfär" under tätskiktet. Och vid minsta temperatursäkning kommer det att fällas ut som kondens, som då på lite sikt skadar golvet så att tätskikt och plattor lossnar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för infon. Badrummet i källaren är förhoppningsvis 10 år fram i tiden men det är bra att veta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.