En stor skillnad är att vi äger vårt nät. Skulle vi gått för Svensk Infra, Telia eller andra så vill dom ha fiberhyra som då bakas in i priserna från tjänsteleverantörerna. Eget nät, betala bara för tjänsten. I vår kostnad ingår dessutom alla hårdvara som switchar i vår centrala nod, ägs, supporteras och övervakas av Ownit.

Vi la dessutom på kabel-tv över fiber så att ingen behövde byta ut sina gamla tv-apparater. 99:- i månaden för 17 analoga kanaler och 19 digitala med möjlighet att välja tillägg från Viasat, Canal Digital och C-More. IP-TV är möjligt om ngn skulle vilja ha det men det tillför egentligen inget utom en box till varje TV ... Ja och så telefoni förstås, inga fasta avgifter, bara samtalskostnad.

För mig så sjönk media kostnaderna med närmare 7000:- per år så pay-back tiden på installationen är rätt OK.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
TeroM: Hur många var/är ni i ert nät?
 
TeroM skrev:
En stor skillnad är att vi äger vårt nät. Skulle vi gått för Svensk Infra, Telia eller andra så vill dom ha fiberhyra som då bakas in i priserna från tjänsteleverantörerna. Eget nät, betala bara för tjänsten. I vår kostnad ingår dessutom alla hårdvara som switchar i vår centrala nod, ägs, supporteras och övervakas av Ownit.

Vi la dessutom på kabel-tv över fiber så att ingen behövde byta ut sina gamla tv-apparater. 99:- i månaden för 17 analoga kanaler och 19 digitala med möjlighet att välja tillägg från Viasat, Canal Digital och C-More. IP-TV är möjligt om ngn skulle vilja ha det men det tillför egentligen inget utom en box till varje TV ... Ja och så telefoni förstås, inga fasta avgifter, bara samtalskostnad.

För mig så sjönk media kostnaderna med närmare 7000:- per år så pay-back tiden på installationen är rätt OK.
Låter den som absolut bästa lösningen i alla avseenden! Drygt 4 år till break-even är klockrent.
Varför går inte alla fiberföreningar denna vägen istället då det ger så mycket lägre löpande kostnader per användare?
Enda nackdelen är väl att ni är låsta till Ownit?
 
70 fastigheter. 69 som kör internet i eget fibernät. Vad nummer 70 gör har jag ingen aning om.
 
Helioz skrev:
Låter den som absolut bästa lösningen i alla avseenden! Drygt 4 år till break-even är klockrent.
Varför går inte alla fiberföreningar denna vägen istället då det ger så mycket lägre löpande kostnader per användare?
Enda nackdelen är väl att ni är låsta till Ownit?
Ja, vi är låsta till Ownit med ett 5 års avtal. Sen kan vi välja en annan leverantör för tjänsterna om vi vill, fortfarande i eget nät. Men med den prisbilden så känns det inte så tungt med att sitta med ownit. Priset för internet accessen är låst i 5 år så skulle priserna börja sjunka radikalt kan vi förlora på det men, den dagen den sorgen.
 
TeroM skrev:
70 fastigheter. 69 som kör internet i eget fibernät. Vad nummer 70 gör har jag ingen aning om.
Ångrar sig bittert. :)
Om nu fiberinkoppling skulle ge ökat fastighetsvärde så kommer era fastigheter säkert öka mest med en så låg löpande kostnad. Jag hade själv varit villig att betala lite mer för ett hus med 1 Gbit/s för 129:- i månaden.
 
TeroM skrev:
Ja, vi är låsta till Ownit med ett 5 års avtal. Sen kan vi välja en annan leverantör för tjänsterna om vi vill, fortfarande i eget nät. Men med den prisbilden så känns det inte så tungt med att sitta med ownit. Priset för internet accessen är låst i 5 år så skulle priserna börja sjunka radikalt kan vi förlora på det men, den dagen den sorgen.
Känns inte som något bolag kommer sänka sina priser så radikalt från 1000 kr/mån (för dessutom endast 100mbit/s uppåt) på 5 år om man ser på historisk utveckling.

Vad skulle 100/10 ha kostat för er?
 
Helioz skrev:
Känns inte som något bolag kommer sänka sina priser så radikalt från 1000 kr/mån (för dessutom endast 100mbit/s uppåt) på 5 år om man ser på historisk utveckling.

Vad skulle 100/10 ha kostat för er?
Ownit kör bara synkront så 100/100 var alternativet - för 129:- ... Blev lite dealande så vi fick 1000 för 100 priset :)
1000 hos Ownit är specat 500-1000, jag låg på 970-980 i början men när resten har kört igång så ligger hastigheten som lägst kring 700 - 750 i både upp och ner.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Men, nu har vi kanske kapat TS tråd tillräckligt ...
 
Helioz skrev:
Om nu fiberinkoppling skulle ge ökat fastighetsvärde så kommer era fastigheter säkert öka mest med en så låg löpande kostnad. Jag hade själv varit villig att betala lite mer för ett hus med 1 Gbit/s för 129:- i månaden.
Med tanke på hur argumentation kring fiber vs. trådlöst, påverkan på husens värde etc. gick i går så dristar jag mig till att bara säga: :banghead:
 
mexitegel skrev:
Med tanke på hur argumentation kring fiber vs. trådlöst, påverkan på husens värde etc. gick i går så dristar jag mig till att bara säga: :banghead:
Haha det gäller inte när vi snackar 1 Gbit/s åt båda hållen för 129:- :D
 
Å, så du är helt enkelt bara en snål jävel?
Välkommen i klubben isåfall :D
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Jag reflekterade inte ens över ändringar i fastigheten värde. Jag ville ha ett snabbt och stabilt nät.

Lite renovering här och där gör nog dessvärre mer för värdet ...
 
Kollade upp våra priser på gigabit internet. Vi har relativt nyligen blivit anslutna till Härryda Stadsnät vilket är IP-Only som äger och driftar. Anslutningsavgiften var 10495 kr efter 3000kr i rotavdrag.

Universal Telecom, 1000/1000: 739 kr / mån
T3 1000/1000: 795 kr / mån (just nu halva priset i 6 mån).
NetAtOnce 1000/1000: 799 kr / mån
AllTele 1000/100: 625 kr / mån
Boxer 1000/1000: 709 kr / mån (gratis första 3 mån, bindningstid 12 mån efter det).
Tyfon 1000/1000: 778 kr / mån
Bahnhof 1000/1000: 794 kr / mån
Bredband2 1000/1000: 778 kr / mån

Övriga (ComHem, Tele2) erbjuder inte gigabithastighet.
 
Jag kan tillägga i debatten om nyttjande av bandbredd, att min ena son som spelar ganska tunga spel online med stort deltarantal, inte klarar sig med 20 Mb ned.

Vi kommer också ha öppen fiber installerad till sommaren, och den installationen kostade 19 000 SEK i ett speciellt erbjudande från TeliaSonera. Normalpris för den utan erbjudande, är 39 000 SEK.
Detta är då installation i ett stort villaområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.