Hej,
Vi är jättesugna på ett hus som är byggt -65. Det är relar på betongplatta och invändigt i huset är det nyrenoverat och i toppskick. Det är även elburen golvvärme i hallen vilket jag har förstått inte är det bästa med fukt under... Dock så står det i besiktningsprotokollet:

Vid kontroll av konstruktionen uppmättes
fuktvärden under kritisk fuktnivå för
mikrobiell tillväxt dock upplevdes mikrobiell
lukt i konstruktionen.
En fördjupad undersökning rekommenderas
för att konstatera orsak till och omfattning
av den mikrobiella lukt som upplevdes i
konstruktionen.
Relativ fuktighet uppmättes till 74,5 % och
Fuktkvoten15,1 %.


Mina frågor till er som kanske har lite erfarenhet är, OM det är så illa att man behöver åtgärda något, finns det någon fiffig lösning som gör att man inte behöver riva upp hela nedervåningen utan kanske "bara" de ytor som har trägolv så som vardagsrum mm?
Finns det någon typ av ventilation som går att installera och få det att inte bli värre?
Går det att spruta reglarna på samma sätt som man brukar göra på vinden när det är angripet?
Tack på förhand!
 
Hej
Visst det går att spruta boracol om det är mögelpåväxt, men mikrobiella lukten kommer ni ha kvar. Om det står mikrobiell lukt i konstruktionen, så kanske lukten är koncentrerad till bara golvet. Men jag skulle vara lite skeptiskt till om inte denna lukt även kan ha satt sig i huset och att det luktar om kläder och annat som varit ett längre tag i huset.
Risken är dessutom stor att porerna i underliggande betong också tagit upp lukten från den uppreglade golvkonstruktionen.
Svårt att göra något åt detta problem utan att riva ut det som luktar. Dock finns det flertalet golv-lösningar om fungerar för dessa typer av betongplattor med ovanliggande isolering.
Antingen nivellgolv, eller så lägger man platonmatta sen cellplast sen golvspånskiva och har ventilerade socklar.
 
Hej
Detta är ett välkänt konstruktionsproblem.
Att spruta boracol kommer inte att hjälpa.
Enda sättet att bli av med det och inte bli sjuk är att riva golvkonstruktionen och antingen ersätta med Nivell/Granab eller isolera och gjuta nytt.
/FÅ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.