Var har detta tagit vägen? Har några mer konkreta beslut tagits? Har man pratat tidsrymd?

Är i husbyggartankar och naturligtvis påverkar ett sådant här krav kalkylen mycket. (Oavsett vad ni lyckliga lånelösa tycker..)
 
R
LAnsgar skrev:
Var har detta tagit vägen? Har några mer konkreta beslut tagits? Har man pratat tidsrymd?

Är i husbyggartankar och naturligtvis påverkar ett sådant här krav kalkylen mycket. (Oavsett vad ni lyckliga lånelösa tycker..)
detta undrar jag med. Jag läste att det skulle börja gälla kvartal 1 i år men vad gäller nu?
 
Är det någon som har hört något för oss som kommer att bli påverkade av detta trots att vi började bygga innan något var beslutat? Får vi likväl kravet på oss?
 
R
Om du började bygga redan nu så har du väl redan fått lånet ?
 
Det är ingen som vet ännu. Det troligaste svaret är nog att de som har lån idag inte berörs förräns de vill lägga om lånen och låna mer för tex en renovering.
Hur det blir med de som har byggkreditiv är svårare att gissa för slutbelåning/värde/villkor sätts ju först när bygget är klart så då skulle det kunna vara så att man omfattas av nya regler om de trätt ikraft när kreditivet läggs om.
När bankerna själva ändrade från 75% till 70% amortering så avgjordes det från fall till fall.
Mer besked skulle komma i februari så förhoppningsvis kommer det snart
 
Roland112 skrev:
Om du började bygga redan nu så har du väl redan fått lånet ?
Som den ovan skrev så har jag byggkreditiv nu. Hypotekslånet får vi först när huset är färdigt och värderat. För oss skulle det i så fall bli 3000:- extra i amortering varje månad. Jag tycker det är bra att man försöker få ner belöningen, men för vår del har vi ju inte räknat med detta. Det blir mycket pengar som ska ut varje månad. Det är bara att hoppas att räntan kommer vara fortsatt låg.
 
Våra senaste 2 banker har redan haft amorteringskrav liknande det som presenterats. De har sagt att det gäller alla nya kunder. SEB, redan för 1 år sedan.
 
SEB har krav på 50 år men kalkylerna hos de andra bankerna tyder vad jag kan se på en längre amorteringstid?

/Krille
 
R
Noseone skrev:
Våra senaste 2 banker har redan haft amorteringskrav liknande det som presenterats. De har sagt att det gäller alla nya kunder. SEB, redan för 1 år sedan.
Jag tror det där beror på fall till fall. VId mina köp har jag haft en hel del pengar redan och de har aldrig frågat ens om jag vill amortera. SÅ jag tror de beror på din totalkalkyl med era inkomster, övriga tillgångar osv.
 
Såklart men vi har inga extraordinära lån och är väl att betrakta som höginkomsttagare.
 
Vi är i startgroparna på att börja bygga. Vi trodde inte vi skulle bli drabbade av dessa nya krav och det menar även vår hustillverkare att vi inte kommer att bli eftersom lagändringen inte har gått igenom när vi tar vår byggnadskreditiv.

Men nu när jag börjar granska det hela så blir jag tveksam. Våran amortering skulle landa på ca 5000 i månaden med dom nya kraven. Visst vi har råd med dagens räntor men vad händer när/om dom ökar. Vi vill ju gärna ha pengar över till annat förutom boende

Med dom nya kraven så skulle jag inte vilja ta ett lån men nu har vi kommit så pass långt att vi betalat handpenning på tomten

Kan man teckna ett avtal med banken som man gör med hustillverkarna?
Ex dessa priser gäller 1 år framåt. Önskvärt vore om man kunde skriva något liknande med banken.
Ex lånet tas med dagens krav gällande amortering

Som det känns idag så är det en chansning att bygga hus. Tycker redan det är tufft som "ung" att hosta upp 15% som handpenning. Har inte många kronor kvar efter att den är lagd. Personligen skulle jag hellre vilja bygga upp vår egna privata buffert innan jag låser pengarna i huset

Jag tycker man ska amortera men det ska vara under rätt förutsättningar. I dagsläget så har man egentligen inte en aning om vad månadskostnaden kommer att bli pga att lagändringen hänger i luften
 
Både SEB och SHB tillämpar i princip redan amorteringskravet så det är enkelt att räkna ut vilket du ju redan gjort. Har du råd att bygga då?

Amortera 5000kr/månad är väl typ lån på 3Mkr, det låter som om ni kan bygga ett enklare hus då? Är det nettoamorteringen?

Tomten måste ni ju redan kunna belåna? Och då till dagens amorteringskrav.
 
R
Bigkingxxl167 skrev:
Vi är i startgroparna på att börja bygga. Vi trodde inte vi skulle bli drabbade av dessa nya krav och det menar även vår hustillverkare att vi inte kommer att bli eftersom lagändringen inte har gått igenom när vi tar vår byggnadskreditiv.

Men nu när jag börjar granska det hela så blir jag tveksam. Våran amortering skulle landa på ca 5000 i månaden med dom nya kraven. Visst vi har råd med dagens räntor men vad händer när/om dom ökar. Vi vill ju gärna ha pengar över till annat förutom boende

Med dom nya kraven så skulle jag inte vilja ta ett lån men nu har vi kommit så pass långt att vi betalat handpenning på tomten

Kan man teckna ett avtal med banken som man gör med hustillverkarna?
Ex dessa priser gäller 1 år framåt. Önskvärt vore om man kunde skriva något liknande med banken.
Ex lånet tas med dagens krav gällande amortering

Som det känns idag så är det en chansning att bygga hus. Tycker redan det är tufft som "ung" att hosta upp 15% som handpenning. Har inte många kronor kvar efter att den är lagd. Personligen skulle jag hellre vilja bygga upp vår egna privata buffert innan jag låser pengarna i huset

Jag tycker man ska amortera men det ska vara under rätt förutsättningar. I dagsläget så har man egentligen inte en aning om vad månadskostnaden kommer att bli pga att lagändringen hänger i luften
Tanken med reglerna är ju helt enkelt att få bort den typen av köpare som du faktiskt är om man man ska formulera sig krasst. Dvs låna upp så mycket som möjligt för att bygga ett nytt dyrt hus till minimal ränta utan amorteringskrav. Det är ju detta som byggt upp den fastighetsmarknad vi har idag och som man vill bort ifrån. Dvs en marknad där alla inte ska ha råd att köpa ett sprillans nytt hus som många faktiskt kan idag.
En enkel jämförelse skulle isåfall vara hur pass mycket din lön har växt de sista åren och ställa det i relation till hur lång tid det skulle ta att betala tillbaka säg 3 miljoner kronor. Att låna 3 miljoner är lätt men kanske omöjligt att betala tillbaka ens på en livstid?
 
Råd att bygga har vi. Med dagens amorterings så skulle vi land på likvärdig månadskostnad som vi har i dagsläget. Och vi skulle ha råd med dom nya kraven. Men jag föredra dagens förutsättningar. Det kommer vara en del extra utgifter i början så vill hellre lägga pengarna på dom samt att bygga upp våran privata buffert istället för att "låsa" pengarna i huset

Lånet på huset kommer hamna på ca 3 miljoner. Bygga billigare är inte så lätt. Ett bygge med ex smv skulle vi spara ca 200-300 mot vårt hus som vi planerar idag. Det är tomten som springer iväg. Ca 1 miljon landar den på inklusive alla avgifter. Det är dessutom ett helt ok pris för en tomt i vår region. Köpa begagnat hus med lättare renoveringsbehov kostar ca 2.5 miljoner och då är det med helt andra uppvärmningskostnader mot ett nybyggt så skulle ändå bli likvärdigt månadskostnad som att bygga ett nytt

Ang belåna tomten har jag inte ens tänkt på men det har du faktiskt rätt i :)
 
Roland112 skrev:
Tanken med reglerna är ju helt enkelt att få bort den typen av köpare som du faktiskt är om man man ska formulera sig krasst. Dvs låna upp så mycket som möjligt för att bygga ett nytt dyrt hus till minimal ränta utan amorteringskrav. Det är ju detta som byggt upp den fastighetsmarknad vi har idag och som man vill bort ifrån. Dvs en marknad där alla inte ska ha råd att köpa ett sprillans nytt hus som många faktiskt kan idag.
En enkel jämförelse skulle isåfall vara hur pass mycket din lön har växt de sista åren och ställa det i relation till hur lång tid det skulle ta att betala tillbaka säg 3 miljoner kronor. Att låna 3 miljoner är lätt men kanske omöjligt att betala tillbaka ens på en livstid?
Men att amortera har jag inget emot men att amortera ca 5000 i månaden jämfört med 2800 tycker jag är ganska stor skillnad. Det kanske kommer tuffare tider med högre räntor och då kan det vara skönt att ha dagens amortering

Dagens amortering vi har fått innebär att vi ska amortera ner till 70% på 10 år och det är även förhandlingsbart. Alltså att vi skulle kunna skjuta på det med något extra år. Det tycker jag känns tryggt ifall något oförberett skulle hända. Det är inte lika mycket krav som det nya handlar om

Men tycker du det vore bättre om vi köpte en kåk från 70 talet med renoveringar hängandes i luften samt en annan driftkostnad så att i slutänden skulle det förmodligen bli dyrare än att bygga ett nytt? Ca 2.5 går ett sånt hus på och vårt planerade landar på ca 3.5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.