Ja, som rubriken lyder. Hur skulle ni göra? Vi vill köpa en tomt som ligger i ett framtida bostadsområde(byggstart 2017-18). Tomten vi vill ha ägs idag av en privatperson som redan har sin egen bostad i samma område. Vi vet inte om han vill sälja, kanske är 50-50. Hur skulle ni kontakta honom?
 
Jag skulle knacka på dörren en lördag eller söndag och säga att jag just varit ute och tittat på tomten och eftersom ägaren bodde i närheten så passade det ju bra att komma förbi och fråga ifall den möjligtvis var till salu.
 
Mitt tips är att ta en personlig kontakt antingen öga mot öga eller via telefon men inte vara alltför påträngande. Vi fick köpa en bostadsrätt utan budgivning trots flera intresserade enbart tack vare att vi tog en personlig kontakt.
 
Jag skulle försöka lägga till personen på Facebook, Instagram, twitter och LinkedIn och sedan skicka massa konstiga frågor om fastighetens skick. Utan att först presentera mig. ;)
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Tack, det låter bra... Hur skulle det mottas om man tog kontakt via mäklare tror ni? Jag vill inte sabba allt genom att bara ringa på dörren mitt middagen. Vi svenska gillar tyvärr inte alltid oväntat besök, till trots för Gevalia reklamen. Facebook funkar dåligt, de har ingen...
 
Redigerat:
Jag kan ju bara tala för mig själv och jag skulle tycka att det var konstigt ifall du inte vågade kontakta mig direkt utan bad en mäklare fråga mig. Varför blanda in en mäklare alls, det försvinner ju bara en massa pengar till en relativt onödig mellanhand.

Är man orolig att komma och störa kan man ju alltid ringa.

Sen låter du lite fördomsfull mot svenskar. Jag är svensk och jag har inget emot att någon som har ett vettigt ärende knackar på och frågar om det.
 
Redigerat:
Ok, tack! Är själv svensk så talade mer efter hur jag själv känner. Men jag antar att om de vill sälja blir de väl glada för att få besök... Om inte så spelar det ju ingen roll vad de tycker. Tack för svar iallafall!
 
Vi köpte vårt hus på detta sätt. Knackade på och berättade vem vi var och att vi var intresserade av att köpa huset om/när det skulle säljas. Det tog ett bra tag, men en dag ringde det och då var huset till salu. Vi köpte utan mäklare och budgivning, tack och lov.
 
Jag hade lagt en vänligt formulerad lapp i brevlådan en fredag, där jag förklarar att jag gillar området, funderar på att flytta dit, undrar under vilka villkor mark eventuellt kan vara till salu och skulle vilja ses och diskutera det någon eftermiddag/kväll.

Det kan tänkas att personen blir överraskad och instinktivt avfärdar iden, men om personen får ett brev så tar det lite längre tid att svara än vid ett direkt besök så kanske denne hinner smälta iden några dagar. Det kan öka chansen till en affär.
 
  • Gilla
Abc Defg
  • Laddar…
Någon som har tips när man råkat på en som har en tomt med inte vill sälja pga känslomässiga skäl?
 
Ett vänligt brev framför dörren fungerade för oss i alla fall, eller rättare sagt för de som ville köpa vårt hus. Vi hade inte tänkt sälja innan detta men det fick oss att börja tänka på det.
 
Robert-san01 skrev:
Någon som har tips när man råkat på en som har en tomt med inte vill sälja pga känslomässiga skäl?
Men vill man inte sälja så vill man väl inte. Man kan ju inte tvinga nån.
 
Random, jag skojade givetvis. För mig personligen är det uteslutet att göra något annat än att ringa på eller eventuellt ringa. Lappar, sms och mail skulle jag själv tyckta var skumt, men det funkar säkert om säljaren är åttiotalist eller senare. Att gå via mäklare är kanske ett alternativ om objektet är en byggnad på Strandvägen alternativt en ö i skärgården .. Annars känns det lite väl formellt. :)
 
Kirre2 skrev:
Men vill man inte sälja så vill man väl inte. Man kan ju inte tvinga nån.
Helt riktig! Tänkte att någon hade ett bra argument att lägga fram som skulle kunna få ägaren att överväga en försäljning. Mycket pengar är det jag försöker med nu.
 
Robert-san01 skrev:
Någon som har tips när man råkat på en som har en tomt med inte vill sälja pga känslomässiga skäl?
När det gäller mark så är det väldigt ofta känslomässiga skäl som styr. Prata med ägaren och berätta vad du är beredd att ge för marken. Sen kan du nog bara hoppas att ägaren av någon anledning ändrar sig. Att hålla på att tjata tycker jag är helt fel och ifall jag ägt marken och någon inte riktigt accepterar mitt nej hade den personen nog hamnat i samma fack som telefonförsäljarna. I sådana här fall är det nog effektivast att leta efter en annan tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.