Tycker det saknas en allmän tråd där man kan posta vad man har gjort, typ har du organiserat om verkstaden eller byggt nån grej eller liknande. Så kan du lägga det här. T.ex. idag har jag arbetat på en skruvtvinga till min arbetsbänk:

16450878892_4f1e802e7a_b.jpg

Jag lade liknande bilder tidigare i tråden om att visa ens snickarbo men det kändes inte som allt jag ville posta skulle passa i den tråden. Även byrålådorna är på gång, jag är inte riktigt nöjd med en av dom, blev sned... Kanske jag gör om den.

Kan ju visa en sak till jag nyligen gjorde till sågen, ett "zero clearance insert", var ganska svårt att få till då det finns så lite rum till höger om klingan, mitt första försök gick åt helvete, denna är ganska tjock under dock så den verkar hålla:
16235266227_f39e28e3fa_b.jpg
 
  • Gilla
Hanna Hermanson och 14 till
  • Laddar…
M
Jag har kört ut massaved med fyrhjulingen och griplastarkärran, och svetsat på förstärkningar på det hemmabyggda snöbladet. Fin dag! Inga bilder tagna dock...
 
  • Gilla
Bygg hagberg och 2 till
  • Laddar…
Varit och köpt ytterligare en ljusgrå låda med illgrönt beslag innehållande ett styck ETS 150/3. 😄
 
  • Gilla
Hanna Hermanson och 4 till
  • Laddar…
Trevligt initiativ Dennis, ibland har man gjort nåt som man tycker är värt att visa men för "litet" för att förtjäna en egen tråd.

Jag har installerat digital höjdmätare på min hyvel. Från aliexpress, tror den kostade 25$ inkl frakt när de hade rea runt jul. Väldigt skönt att slippa stå dubbelbockad eller krypa på alla 4 som jag var tvungen att göra för att läsa av gamla tjockleksskalan. Sen är det ju alltid trevligt med lite extra noggrannhet i snickeriet.

Aningen "okonventionell installation" men det blev bra så här.

DSC_1381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4092 och 12 till
  • Laddar…
Snyggt Ola, bjuder du på en länk? Hade varit riktigt trevligt med något dylikt på min hyvel med svårlästa skalor
 
  • Gilla
Hanna Hermanson och 1 till
  • Laddar…
Kom hem från Kanarieöarna igår till en krånglande pelletsbrännare, så idag har det blivit rengöring deluxe på 1st brännare. plus ett par maskiner "semestertvätt".
 
  • Gilla
Hanna Hermanson
  • Laddar…
  • Gilla
Hanna Hermanson
  • Laddar…
Funderat och funderat och, funderat igen, på hur jag ska konstruera bänken jag ska ställa i hallen uppe i stugan.
 
  • Gilla
Hanna Hermanson
  • Laddar…
Håller på och gör ett par tunna (8-9mm) och breda (180mm) trösklar åt en kollega som har svårt att hitta något passande och idag var ett av de kritiska momenten - att dela på min ihoplimmade macka av plywood, tre ekbitar , ytterligare en plywood och några tunna eklister i bandsågen.

ThinDoorstep.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några vändor i hyveln var tjockleken nere på 9,5mm och det får räcka så, kanske ingen perfekt bookmatch men eftersom det är första försöket är jag nöjd med att det inte blev några glipor i alla fall.

Återstår att se om kollegan blir nöjd...
 
  • Gilla
Hanna Hermanson och 3 till
  • Laddar…
Lekt vvs'are och kopplat färdigt min kulvert med tillhörande värmeväxlare och konvektor så nu får man billig värme i garaget!

Motionerade även min jfb med hjälp av skruvmejsel,skruv och en fasledare
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
Jag har kört min älskade festool sänksåg (ja, jag har också gått ner mig i träsket sedan ett tag. Fr o m nu blir det nog väsentligt dyrare att utrusta verkstaden, man är redan bortskämd...) i parketten i vardagsrummet.
Det var kul och blev rakt och snyggt!

//Ronnie
 
  • Gilla
Träsmak och 1 till
  • Laddar…
Jag fick monterat ihop min Svetskärra igår efter att ha lackat den.
Funderade en tid på hur man lättast kunde förflytta svetsen mellan garaget och källaren och snubblade över en säckkärra som skulle slängas som blev en perfekt grund.

Tyvärr har jag ingen bild på den lackad så ni får nöja er med dessa:

CIMG9054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CIMG9053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreddeLind och 8 till
  • Laddar…
I söndags gjorde jag mera hyllor, nu har jag så allt virke är upp från golvet

16297171308_4e8447b390_b.jpg

16297169058_ff3a0373e6_b.jpg

Typ 2/3 av utrymmet vid taket är nu virkeshyllor. Resten måste jag spara för där ska spånsugsrör gå sen.

Min fräslyft är funktionell också, själva bordet ska få lådor och sånt för diverse förvaring, och en bättre on-off knapp, som jag kopplat bort från fräsen, fick t.om dra om var elsladden kom ur för att det inte skulle bli för trångt.

16483915122_89df32bd19_b.jpg

16484885215_627199f7dd_b.jpg
 
  • Gilla
Hep och 10 till
  • Laddar…
Byggt en sågbänk :)
Sågbänken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tekladennyfikne och 19 till
  • Laddar…
Gäller att hålla fingrarna i styr när man kapar med den postern framför sig ;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
  • Haha
Jesper Ronn och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.