Bowman
Värme har i alla fall tagit bort fukten och torkat upp helt på min vind, har inte speciellt mycket kräm på elementet heller.
Men det tar ju bara bort symptomen, och inte problemet. Så jag är inte färdig.
 
Tack för svaret!
Ingen målning alltså men luftavfuktaren får stå kvar !
 
Bowman
Någon som vet vart man hittar den starka typen av klor så man kan sanera bort möglet sen? Fick en så korkad offert av ett företag för att dom skulle spraya klor på min lilla del på vinden att jag blev förnärmad nästan :)
Måste väl finnas att köpa så man kan göra det själv?
 
Finns nått som heter mögel fri
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowman
Mattias_Jo1 skrev:
Finns nått som heter mögel fri
[bild]
Ja dessa har jag sett, funderar bara på om det är samma skit i flaskan som man kan köpa själv utan fancy namn på. Och då slippa ett sjukligt överpris. Typ.
Sen att ett företag "varnar" lekmän och ber en att anlita dom istället, gör mig bara mer säker på att det går att lösa billigt själv.
 
Redigerat:
Bowman
Elkludde skrev:
[länk]

Sen att ett företag "varnar" lekmän och ber en att anlita dom istället, gör mig bara mer säker på att det går att lösa billigt själv. :)
 
Bowman
Är det inte så att klorin bryts ner tämligen omgående till salt vatten och syre typ förresten?
 
klorin, den man köper i butiken är mest vatten, detta gör att du bara fixar ytan och så tränger vattnet ner i virket och "göder" det ännu mer.
Själv använde jag t-röd på en fläck. Tänkte att dom få dropparna knappast gör någon skillnad om kåken som är gjord av trä skulle brinna ner. Då ytan sedan fick gippsskiva ovanpå vet jag inte hur det lilla svartmöglet mår idag. Borta var det då gippset lades på.

Men ang. utspätt klorin fick jag reda på detta av en säljare som stod och viftade med en flaska "antimögel", så frågan är hur trovärdig den infon är. ("antimöglet" funkade fint :) )
 
Redigerat:
Bowman
Torgny Jonsson skrev:
klorin, den man köper i butiken är mest vatten, detta gör att du bara fixar ytan och så tränger vattnet ner i virket och "göder" det ännu mer.
Själv använde jag t-röd på en fläck. Tänkte att dom få dropparna knappast gör någon skillnad om kåken som är gjord av trä skulle brinna ner. Då ytan sedan fick gippsskiva ovanpå vet jag inte hur det lilla svartmöglet mår idag. Borta var det då gippset lades på.

Men ang. utspätt klorin fick jag reda på detta av en säljare som stod och viftade med en flaska "antimögel", så frågan är hur trovärdig den infon är. ("antimöglet" funkade fint :) )
Japp det är därför jag ställer frågan. Snubben från "firman" sa att vanligt klorin var noll komma nåt procent, och dom använde var typ 12% om jag inte minns fel, kanske 22%
 
Hej! Felet är att isoleringen är lagt ända emot takfoten. Ser inte på bilderna om du har gavel ventiler. Den varma luft som kommer upp från huset stannar kvar på din vind. Det gör att det blir som en fuktig bastu där luften står stilla. Ta bort isoleringen och om du har spån låt bara det vara kvar. Behandla med boracol och ditt problem är borta. Vi har ett hus från 1915 som tilläggsisolerades 1989. Gavel ventilerna sattes över och 30 cm mineral ull lades ut på kallvinden ända ner mot takfoten. När vi köpte huset så var det kolsvart på vinden. Det var bara att byta hela taket. Vi behandlade med boracol och nu är problemet borta. Gör om, gör rätt.
 
Bowman
JA79 skrev:
Hej! Felet är att isoleringen är lagt ända emot takfoten. Ser inte på bilderna om du har gavel ventiler. Den varma luft som kommer upp från huset stannar kvar på din vind. Det gör att det blir som en fuktig bastu där luften står stilla. Ta bort isoleringen och om du har spån låt bara det vara kvar. Behandla med boracol och ditt problem är borta. Vi har ett hus från 1915 som tilläggsisolerades 1989. Gavel ventilerna sattes över och 30 cm mineral ull lades ut på kallvinden ända ner mot takfoten. När vi köpte huset så var det kolsvart på vinden. Det var bara att byta hela taket. Vi behandlade med boracol och nu är problemet borta. Gör om, gör rätt.
Räcker det att flytta bort isolering mellan väggslutet och taket då menar du?
Och sätta igen ventiler i gavlarna?

Detta för att få luften att flytta sig lite annorlunda?
 
Bowman skrev:
Räcker det att flytta bort isolering mellan väggslutet och taket då menar du?
Och sätta igen ventiler i gavlarna?

Detta för att få luften att flytta sig lite annorlunda?
Har du varit uppe och tittat på vinden när det ösregnat så vi kan utesluta det?
 
Bowman
Ja vi kan utesluta det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.