Hej!

Jag är helt ny här på forumet och har under senaste dagarna läst mycket bra tips från kunniga användare. Jag hoppas ni ska kunna ge mig råd i mina frågor.

Det är så att vi köpte ett hus från 1920-talet i våras som vi anlitade en större byggfirma för att byta taket på nu i höst. Under renoveringen kom en stormig natt då delar av presenningen på taket blåste av och huset stod då helt oskyddat från de 30 mm regn som kom under natten. Företaget har tagit sitt ansvar och har låtit avfukta stora delar av huset samt ska byta ut de delar som blivit förstörda. Efter 3 månaders avfuktning är de nu igång med att återställa huset.

Då presenningen delvis vek sig och bildade en ränndal för regnvattnet rakt ner i en av de timmrade ytterväggarna rev man loss både invändigt ytskikt (tretex samt ca 4 lager spikad tapet) och fasad samt utvändig tilläggsisolering (mineralull).

Vid rivningen upptäckte man att det inte fanns någon luftspalt i ytterväggen. För att åtgärda detta i ombyggnaden har man halverat tilläggsisoleringen och på så sätt skapat en luftspalt mot panelen. De sa dock att man inte kan sätta gips eller tretex på timmerväggen invändigt då det skulle bildas sprickor i ytskiktet (antar att de menar att timmerväggen rör sig). Därför sa de att det bästa var om de reglade upp med 2' x2' och då tilläggisolerade väggen ytterligare på insidan med 4,5 cm mineralullsisolering. Deras chef sa sedan till dem att de absolut inte får sätta nån plast invändigt....

Ovetandes och dum som man är förstod jag inte först att detta kan innebära några problem. Har läst en del om tilläggsisolering av timmerväggar nu och många varnar för att tilläggsisolera invändigt utan ångspärr (som inte funkar så bra i otäta gamla hus) då fukten slår ut på insidan av timmret.

Nu står väggen där ingipsad så hur bör jag gå till väga? Kan linisolering minska risken för att fukten slår ut mot timmret?

Skulle gärna ha något tips från nån som vet för företaget verkar inte göra det.....
 
Ingen lätt fråga, generellt känns det som snickare är ganska dåliga på detta. De vet metoden med mineralull som byggbranchen vill att man ska använda men kan egentligen inte principerna bakom. Nu generaliserar utifrån mina erfarenheter med de hantverkare jag anlitat.

Det kan mycket väl vara så att fukten kommer att fällas ut vid timret i ditt fall om du använder mineralull utan ångspärr. Men det låter också som att du redan har en mineralull i den yttre tillägsisoleringen? Då är väl risken att man flyttar problemet dit istället om man använder lin eller cellulosa.

Jag har själv renoverat ett 1800-tals hus och kört med feelingwood träullsskivor. Innifrån och ut är det hos mig gips, osb, 45 mm träull, timmer, gammal brädfoder, 45 mm träull, vindduk, luftspalt och panel.
Dvs ingen ånspärr. Använder man OSB + gips bildar det tillräcklig ångbroms för cellulosaisoleringen. Vill du inte ha OSB finns en särskild ångbroms att köpa.

Men frågan är om detta blir rätt hos dig, kanske om du redan har mineralull i yttre tilläggsisoleringen att man skall satsa på ångspärr i alla fall...
Har du inte det tycker jag absolut du ska använda gips,osb och träull (eller lin).
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har, 145mm timmer, vindpapp, 45+45 mineralullsisolering, OSB, gips, målad tapet.
Eldar i braskamin och har ett väldigt torrt hus på vintern så jag slipper utsugsfläkt i duschen och avfuktare i tvättstugan.

Har kapat i mitt hus och byggt till och ser inga fuktproblem någonstans.
OSB fungerar som ångspärr tydligen.
Plast i yttertaken.

Nu kanske inte detta hjälper dig.........

Vad har du för uppvärmning och ventilation?
 
Tack för svaren! Förnärvarande har vi bara 5 kaminer i huset som uppvärmning men vi avser att sätta in vedeldad panna i framtiden. Ventilationen är så kallat "självdrag"....På det hela väldigt spartanskt....

Tyvärr är ju huvudelen av problemet att det sitter 45 mineralull även på utsidan (tilläggsisolerades på 70-talet). Jag förstår inte riktigt i hur linisolering skulle flytta problemet till utsidan eftersom att fukten rimligtvis redan fälls ut i den yttre isoleringen sedan tidigare. Fukt kan i alla fall nu ventilerats ut genom den nya luftspalten.

Att lämna utrymmet mellan gipsskivorna och timmerväggen tomt lär ju även det skapa ett paradis för möss och råttor så det är väll inte heller något alternativ antar jag...

Kanske ska testa att sätta osb och sen be till högre makter....jag får i alla fall lättare att skruva upp saker på väggen =D
 
Redigerat:
  • Gilla
Bosch
  • Laddar…
Jag tycker att du ska byta den inre mineralullsisoleringen mot cellulosa precis som Beetleboy skrev. Jämfört med mineralullen så bromsar den luftrörelser så att mindre inneluft rör sig utåt. Det i kombination med OSB + gips som ytskikt bromsar luftrörelserna och den lilla fukt som kanske ändå faller ut i väggen fördelas även i cellulosaisoleringen eftersom den har fuktbuffrande egenskaper. Om fukt tar sig hela vägen till mineralullen i utsidan av väggen så finns ju luftspalt där så det borde ju torka ut rätt fint ändå.

Jag har isolerat mina timmerväggar med feeling wood och sedan OSB och gips och det har blivit en väldigt bra inomhuslimat. Jag hade inga problem med fuktiga väggar innan men jag känner mig säker på att det var rätt beslut.
 
Tack för svaren! Har nu beställt några paket feelingwood! Om isoleringen känns bra byter jag ut mineralullen i de andra väggarna till sommaren!
 
Företaget jag beställde av skickade en faktura förra veckan men meddelade inte förrän igår att deras leverantör hade slutat med feelingwood. Kan inte få tag på materialet utan dyr frakt från Norrland.

Finns det något alternativ som har liknande egenskaper? Butiken nämner Hunton Flex men skivorna verka se helt annorlunda ut...Kanske bara oblekta eller?
 
Det funkar nog precis lika bra. ICell tydligen börjat göra skivor också. De är gjorda av återvunnet tidningspapper men de ska också ha samma egenskaper.
 
Ja jag kör på Hunton flex, verkar ha samma egenskaper med en hög densitet och värmelagrande förmåga. Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.