Min fru och jag har nyligen köpt hus och kollar på hur vi kan öka boendeytan. Takpannorna i dagsläget är i dåligt skick och kommer bytas det första vi gör. Min fråga är om man kan ändra takstolar i efterhand för skapa mer yta utan att behöva riva nylagt tag. Taket på bilden är inte våran men ser ungeför likadant ut.
IMG_3034.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ändra takstolarna men det blir nog väldigt dyrt. Bäst är nog ett ryggåstak. Du bör också kolla detaljplanen om du får inreda vinden.
 
Ska du inreda övervåningen så byt takstolar -innan- du byter papp o takpannor.
Då kan du samtidigt ändra höjd eller taklutning om det behövs.
Först av allt, kolla med byggnadsnämnden i din kommun.

//AA
 
Villa vista skrev:
Bäst är nog ett ryggåstak.
Fast det ökar väl ändå inte boytan :x bara mycket jobb för lite nytta.
 
Vi kommer nog få hoppa de då. De finns inte riktigt ekonomi för de men tak omläggningen är akut. Hade någon förhoppning att man kunde stödja upp med nya takstolar från insidan och sedan ta bort de gamla.
 
ge inte upp tanken på att inreda vinden! gjorde det för ca 8 år sedan i vårt förra hus. det blev det bästa utrymmet i hela huset! höjd nog värdet med 5-600 tkr. Du kommer behöva bära av med ett par feta I- balkar. Din bild visar exakt samma konstruktion som vårat hus. Misstänker att du inte har några bärande väggar i våningen under? Om du inte får bygga boyta, kan du göra "varmisolerat förråd" på vinden, med takfönster. För oss innebar det stjärnhimmel rakt ovanför sängen. Riktigt najs :rolleyes:
 
Men Priffe du gjorde detta ihop med takbyte eller? Vi har inga bärande balkar under. Hur vet man om man får bygga på övervåningen?
 
Hej.
Nej inte i samband med takbyte!
Att du inte har bärande balkar under förstår jag. Frågan är om det finns bärande väggar i våningen under vinden, vilket jag inte tror att ni har. Misstänker att golvet på vinden "hänger" i denna takstolskonstruktion. Ni måste kolla med kommunen vad som gäller i erat område. Kan var så att detaljplanen inte tillåter ökad boyta för ert hus. Då får söka bygglov för att göra ett "varmisolerat förråd" på vinden. Glöm då inte att även ta med ev takfönster (kan krävas grannegodkännande).
//P
 
  • Gilla
soderberg85
  • Laddar…
Menade såklart vägar och inte balkar :D. Kan de inte bli problem med varmisolerad förråd inrett som rum? Fick du förstärka upp när ni byggde med hjälp av I balkar? Har du kanske nån bild på ert "förråd" ? Som jag kan visa en eventuell snickare vid offert förfråga. Mins du vad du betalade för loftet?

//Adam
 
Tänkte nästa det (y) Vadå problem? Finns det begränsningar på vad man får förvara i sitt förråd? :cool: Förstärka? Ja, man bär av med I-balk från gavel till gavel. Alltså två st i-balkar. Våra balkar var 7.60 långa (två skarvar). I dessa balkar hänger man sen mellanbjälklaget. Påsalning av befintliga takstolar, sen montering av "nya" stöttor till takstolarna innan man kapar bort det som är i vägen. Jag har inte några priser på offert vad gäller jobbet, gjorde det själv under uppsikt av en kontrollansvarig (vilket kommunen förmodligen kommer kräva) Jag beräknade matrialkostnaden till ca 200.000 inkl allt.
Balkar, 35´ Trappa, 40´ inkl mont. 2 stora takfönster, 25´ ....osv. Grannen byggde 12 år innan vi, fick betala ca 500.000 inkl alla fel å brister :x
 
Ska kolla om jag har lite mer info.... (under helgen) ;)
 
  • Gilla
bergsby
  • Laddar…
Jag har inte de kunskaperna så kommer nog behöva anlita en snickare. Men de känns gött veta att man iaf kan bygga om där uppe utan att behöva riva taket igen. Tack för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.