Hej forumet

Jag vill fråga er vad ni har för erfarenheter och kanske lite kommentarer.

Jag har i dagsläget ett hus från 1968 som har direkt verkande el på alla 3 plan. (källare, bottenvåning och övervåning) tot 165kvm á 55Kvm/plan
Idag är elen billig men det kan ju ändra sig och många av elradiatorerna är mer museum objekt. enda planet där det är nya radiatorer är på bottenvåningen

Vi har tittat på lite olika värme alternativ och min sambo vill ha vattenburet så det är det vi fokuserat på.

Eftersom hela huset är ett renoveringsobjekt så har vi nu bara det rena betong golvet (hela huset är sten) på övervåningen fick vi idag förslag på att golv värme på över och bottenplan och radiatorer på källarplan.
Dessa skulle läggas ut med ett lager av 18mm EPS, alu profil m.m.. På detta kommer 14mm parkett golv ligga.
Dom gav det förslaget då det skulle bli krångligt och svårt med all rördragning för om man skulle ha separata radiatorer.
Värmekällan skulle isf vara luft-vatten alt bergvärme.
Fönstren är inte original men fortfarande bara två glas men även vid avstängd radiator känns väldigt lite kallras vid -5°C ute.
Jag bor i Stockholms området

Har jag missat något får ni gärna fråga så kompletterar jag med mer info

tack på förhand
 
En sak som jag kom och tänka på som efter en hel del läsande på webben är att alla väggar är isolerade bara rena betongblock. är att då väggarna är isolerade och att då värmen från tex radiatorer inte blir lika effektiva då värme smiter ut genom vägg ist för att reflekteras in i rummet.

ventilationen i huset är inget vidare men har en hel del frånluft kanaler. så tanken är att lägga till en fläckt som hjälper till att dra ut luft för att få tillräcklig luft omsättning. detta också pga vi har en viss mängd radon i huset. (genomsnitt 180 becquerel. Så tilluft kanaler i sovrum måste monteras

Är det någon som har erfarenheter om detta?
 
Vi har genomgått samma operation i vår villa från -77 som vi köpte... Vi har två plan och när vi köpte huset var det direktverkande el.
Vi bestämde oss snabbt för bergvärme, främst då vi har stor gård så borrande är inget problem och så läste jag om en massa problem med luft/vatten och firman vi rådfrågade sa att de slutat med luft/vatten p.g.a. alla problem...

Vi har platta på mark med en del fukt så vi lade in Nivellgolv på nedre våningen. Nivell erbjuder spårade spånskivor för vattenburen golvvärme men p.g.a. lång leveranstid och att vi ville ha klinker så valde vi LK Spårskiva EPS 16 som vi limmade mot spånet.
Övrevåningen var isolerat betongbjälklag så där rev vi ut allt gammalt golv och isolering (och fick ca. 10 cm högre takhöjd) och lade även där EPS16. Dock var övrevåningen så knölig betong och dessutom 5 cm skillnad i höjd mellan gavlarna så vi flytspacklade då hela våningen för att få det plant och passade även på att dra om en massa tveksam el...

Planen ni har fungerar också bra!
En stor orsak till att vi valde EPS16 är att det är så enkelt och vi ville göra så mycket som möjligt själva och det är sen bara att dra ut parketten direkt på skivorna.

Rördragning till element är ju knepigare då man inte får in det i golvet (utan att riva). Golvvärme ger ju en bättre värme också... :)
 
Nivellgolvet var intressant löser ju många av de problemen för en dålig grund dock har vi så låg takhöjd att man isf skulle ha huvudet i taket. Men intressant ivf.

Ja att man kan göra så mycket själv är också en orsak vi tycker det är intressant och då det är solida betong golv så försöka få in rören där är ju svårt vilket gjort oss mer tveksamma till radiatorer.

Hur har det varit för dig med kallras från fönster? har ni bytt ut fönstren till nya eller har ni två glas? Har ni någon form av ventilation? är det mekanisk från luft eller har ni så lyxigt med FTX?
 
Vi har "bara" mekanisk frånluft. Från början var det bara tilluft i bakrummen (pannrum och tvättstuga) som ligger under mark (suterräng) som också orsakade hög radonhalt (680 bq). Jag har lagt till tilluft i alla rum samt ett per 25 kvm i rum som är större än det, utom badrum och kök. Det drog ner raonhalten rejält bara det och i kombination med Nivellgolvet kom vi ner till 120 bq.

Våra fönster var så dåliga så det var is på fönsterbrädorna inomhus så vi fick byta rätt omgående till nya 3-glas. Det är klart att man känner att det är kallare vid, eller just under, ett fönster men inte så att vi upplever det som kallras eller "obehagligt".
 
Quantumlight skrev:
Nivellgolvet var intressant löser ju många av de problemen för en dålig grund dock har vi så låg takhöjd att man isf skulle ha huvudet i taket. Men intressant ivf.
Nivell finns ju i en låg-byggande variant också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.