Det sägs alltid att brandlarm måste monteras i taket men i ett par rum i vårt hus (inklusive två sovrum) har vi fina vävspända tak som jag ogärna vill byta ut - men att sätta upp brandvarnare på ett sådant tak går ju inte?!

Hur har andra löst detta? Finns det brandvarnare som möjligen kan fungera nästan lika bra om man sätter dem uppe vid taket men på väggen eller vad göra?
 
Finns brandvarnare som man fäster på sladden till taklampan.

Heter Snapalarm och mer hittar du här http://snapalarm.se/

Snapalam3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Har du inget över spänntaket som du kan skruva brandvarnaren i?

Skaffa två små rör, ca 2-3 cm långa (lika långa som taket är nedspännt),
Använd tillräckligt långa skruv, trä skruven genom brandvarnarens fästen, genom röret, genom spänntaket.
Rören gör så att brandvarnarens fäste hamnar dikt spänntaket utan att trycka upp spänntaket.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Har du inget över spänntaket som du kan skruva brandvarnaren i?

Skaffa två små rör, ca 2-3 cm långa (lika långa som taket är nedspännt),
Använd tillräckligt långa skruv, trä skruven genom brandvarnarens fästen, genom röret, genom spänntaket.
Rören gör så att brandvarnarens fäste hamnar dikt spänntaket utan att trycka upp spänntaket.
Jag får erkänna att jag är sådan novis på byggnation att jag inte har en aning om vad som sitter ovanför spänntaket (trycker man på det verkar det fjädra så långt jag vågat prova). På vinden ovanför finns det ett bärande brädlager (tål att krypa på i vart fall) med isoleringsmattor ovanpå men det ligger nog minst 10 cm eller mer över spänntakets nivå skulle jag bedömma så om det bara är luft däremellan eller något mer har jag ingen aning om (vet inte hur är ett spänntak är konstruerat). Huset har jag inte varit inblandad i att bygga så jag har inga ledtrådar från detta heller...

Är det inte för långt avstånd låter ditt förslag väldigt bra...
 
thomas33 skrev:
Finns brandvarnare som man fäster på sladden till taklampan.

Heter Snapalarm och mer hittar du här [länk]

[bild]
Har plafond i dessa rum (sovrum) men annars ett bra alternativ!
 
Har du något lamputtag eller liknande i taket?
Ta och titta där du kommer åt.
 
Det brukar stå i bruxen att det är OK att montera brandvarnaren högt på väggen också,
max 20 cm ner från taket.
Om det inte går att montera i tak, kan brandvarnare monteras på vägg, cirka 15 cm från taket. Väggmontage kan fördröja tiden för aktivering
.
Från
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/brandvarnare

OBS den skall inte monteras högst upp, eller närmast väggen vid takmontage.
Rökgaserna "rundar" takvinkeln och går alltså inte ända in i takvinkeln.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Har du något lamputtag eller liknande i taket?
Ta och titta där du kommer åt.
Det finns ett lock med krok och urtag i varje rum. Jag får lossa och kika lite efter helgerna.
 
Jag har sett att brandlarm monterats ovanpå dörröppning, borde vara bästa stället om det inte går i taket.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tune skrev:
Jag har sett att brandlarm monterats ovanpå dörröppning, borde vara bästa stället om det inte går i taket.
Eller det sämsta beroende på hur brandgaserna och inkommande friskluft behagar strömma. Det blir ett väldigt drag inne när det brinner och det är inte helt enkelt att förutsäga hur luftströmmarna kommer att gå. Det blir alltid övertyck i ett brandrum, men någonstans måste det in luft också. Har du otur så kommer den genom dörren där brandvarnaren sitter.
Mitt i taket är helt enkelt den mest sannolika platsen att det blir tillräckligt med rök för tidig upptäckt.

Attberopå brand och vävspända tak så är det en väldigt dålig kombination. Det är skitläskigt när man får ett brinnande vävtak över sig. Jag har provat... Sedan är det fritt fram för branden att sprida sig uppåt och man har en totalskada redan efter några minuters brand.

Jag rekommenderar starkt gips i taken om man vill ha ett hus som det finns en chans att släcka en brand i. Och då kan du sätta brandvarnaren på bästa platsen också...
 
  • Gilla
SLilja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.