Funderar på att sätta upp en ljusslinga på balkongen som många har. Men fattar inte hur de får ut elen, Måste man låta installera ett utomhus elurtag för att kunna ha ljusslinga, eller hur gör folk?
 
De flesta klämmer nog bara sladden i dörren eller fönstret. En del elare får säkert rysningar av sådan behandlig av en sladd men jag ursäktar mig med att det ändå bara är 12V så då kan de ju inte vara farligt...:)
 
Sommartorparn skrev:
Måste man låta installera ett utomhus elurtag för att kunna ha ljusslinga, eller hur gör folk?
Säkert rätt olika men vi har ett uttag på balkongen. Väldigt praktiskt och används exempelvis till adventsstjärna, värmefläkt, elgrill och dammsugare. Ja inte samtidigt direkt...
 
Sommartorparn skrev:
Måste man låta installera ett utomhus elurtag för att kunna ha ljusslinga,
Ja.
 
  • Gilla
Erick och 1 till
  • Laddar…
Hmmm....Ser mig omkring och har svårt att tro att alla dessa människor har skaffat elurtag på sina balkonger. Får man göra det utan att fråga hyresvärden (åverkan på fasaden)?

Eller finns det batteridrivna slingor för utomhusbruk?
 
C
Sommartorparn skrev:
Eller finns det batteridrivna slingor för utomhusbruk?
Visst gör det det. Köpte en uppsättning på Ö&B i år, ett trevligt modulärt system där man kan välja mellan olika slingor, förgreningar, förlängningar och batteribox eller nätadapter. Får se om de håller måttet. De som inköptes på Clas Ohlson förra året gjorde det inte - den ena började sända någon skum psykadelisk morsekod efter första dygnet i år.
 
Nu är det inte att rekommendra egentligen, men jag hade klämt sladden på av 12/24V-slinga i fönster. Inte dörr om man öppnar och stänger den då och då, för det brukar leda till glapp. Så har jag gjort förr och det har fungerat bra. Man kan märka ut klämstället så att man vet var man ska laga om det blir glapp, men det har inte hänt mig på de 8-10 år jag använde denna lösning. Man får vara medveten om att det kan bli glapp och avgöra om det är värt risken.

Bäst är så klart ett uttag utomhus, och är det 230V i kabeln så är det enda lösningen.
 
Sommartorparn skrev:
Hmmm....Ser mig omkring och har svårt att tro att alla dessa människor har skaffat elurtag på sina balkonger. Får man göra det utan att fråga hyresvärden (åverkan på fasaden)?

Eller finns det batteridrivna slingor för utomhusbruk?
Du kommer aldrig få oss att säga att det är okej att klämma sladden i balkongdörren, utan det enda rätta är att låta en elektriker montera ett uttag utomhus. ;)
Är det hyresrätt eller bostadsrätt?

//Patrik
 
Varför finns det inte liknande platt kabel som det finns antennsladd för att klämmas i fönster? Nu menar jag givetvis inte en för 240 V, utan enbart 12 - 24.
 
De flesta belysningar av lågvoltstyp brukar ju ha antingen två tvingade trådar, eller en kabel som liknar gammal vit tvåtrådig telekabel. Borde inte vara några problem att låta dessa gå genom ett fönster. Tätningslisten är ju mjuk och det är ju bara där som kabeln kan klämmas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.