När jag började bygga för några år sedan var visionen att slippa nycklar till ytterdörren, och sätta ett kodlås utanför dörren som styrde allt. Både dörren, larmet, ringklockan och elsystemet.

Nu står jag där och ska flytta in och måste välja nåt lämpligt. Yale Doorman är ett alternativ men då blir vad jag förstår dörrlåset en sak, och så får jag ha separat larmdosa innanför dörren.

Larm: Siemens SPC
El: ELko Living System,
Ringklocka: Trådbunden standardmodell.
Dessa tre system styr man med liknande signaler t.ex. 24V. Borde gå bra att länka ihop. Problemet är att välja ett prisvärt system förr dörrarna. Vad finns det att välja på?

Tillbaka till visionen... Kommer hem, slår in koden eller håller upp en kodbricka, dörrarna öppnas, larmet går av, välkomnande belysning tänds. När jag ska åka iväg skulle det (om man vågar) räcka med en fjädrande strömbrytare inomhus som släcker allt i huset samt larmar och låser efter 60 s.
Går såklart att göra mycket mer, t.ex. att ringklockan triggar elsystemet så att belysning tänds när en besökare kommer.

Så om jag slutar drömma och blir praktisk igen: Vad har jag för alternativ ? Jag vill nog inte lägga mycket mer pengar än vad ett Yale-system skulle kosta.

doorman.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett alternativ?
 
Bumpar min egen tråd även om det är lite inkorrekt... :(

Har du någon input på ovanstående frågeställning vore jag tacksam för en kommentar. Altså om det finns några vettiga alternativ för en privatperson till Yale Doorman?
 
A
Jag kan inte riktigt tolka om prylarna du nämner (el/dörrklocka/larm) är något du redan har eller om du funderar på att skaffa?

Valet av lösning beror lite på vilken flexibilitet du vill ha när det gäller automationsfinesser.
Åtminstone en av de större larmfirmorna använder Yale Doorman, man pluggar in deras fjärrstyrningsmodul och så kan man larma av/på via låset med bricka, kod och mobilen. Man har fortfarande en larmdosa inne men den behöver man i princip aldrig använda.

Väldigt enkelt men nackdelen är att man blir begränsad/inlåst till larmfirmans system och är beroende av deras automationsfunktioner, vilket jämfört med ett eget system är ganska torftigt, typ slå av/på eluttag men inte så mycket mer. Yale Doorman med egen zwave-kontroller (eller annan motsvarande lösning) ger o andra sidan tillgång till helt andra möjligheter för automation men då blir det svårare att integrera med larmet. Larmfirmorna är i regel inte så sugna på att låta hemmapillare koppla in sina leksaker i deras larmsystem.
 
Tack för input. Elsystemet är redan igång men larmet tänker jag sätta in senare. Dock är all tråd redan draget för detta ändamål. Det är heller inte aktuellt med något larmbolag utan jag tänker sätta in ett bra trådbundet larm med uppringning till egen mobil m.m. (t.ex. Siemens SPC).

Jag är inte ute efter ett lagom flexibelt system. Jag vill som sagt inte vara låst till ett larmbolag, men ej heller sitta med system där jag måste programmera allt själv. Det senare innebär dels för mycket jobb, dels är strulfaktorn och användarvänligheten för dålig mot t.ex. resten av familjen. Poängen är att det skall underlätta livet, inte ta en massa tid när det väl är igång.

Helst skulle jag bara vilja kunna få en utgång i Yale doorman som jag kan styra elsystemet/larmet med, men det tror jag inte att den produkten har. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Det här har jag undrat ett tag och inte hittat en lösning på. En så enkel sak som att få en slutning från Yalet när man låser skulle råda bot på problemet med koppling till larmet.
Z-wave module till doorman finns inte idag i sverige vad jag kunnat läsa mig till tyvärr. Är så fallet eller har någon nån lösning?
 
Följer då jag också är intresserad av en sådan lösning.
 
Följer också då jag söker samma.

Läste någonstans att idlock.no skall gå att modda så man får slutande kontakt. När jag läste manualen verkade det dock inte vara något bra "bortaläge" utan krångligt att aktivera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.