R
Hur är det bortåt Sjövägen och Mopedverkstaden i Huddinge, har dom dragit dit och vad kostar det nu?
 
Hej, måste bara fråga vad ni tycker om stockholm fiber?
Jag tog de istället för Telia pga priset och enligt dom lättare/billigare internet leverentörer.
Hörde inget men fick en förfrågan om jag ville ha finansiering på bredbandet och utgick från att ngt var på gång. Nu har de börjat gräva i området så jag ringde Stockholm Fiber och då säger de att vi var för få som anmält oss? Och vi inte ska få ngt via Stockholm Fiber! Ringer Telia som oxå var ute med offert samtidigt och då säger de att det kostar 35 000, dvs vii har missat chansen att få Telia pga Stockholm Fiber. Ok, det var dumt att lyssna på dom och inte välja Telia men jag måste säga att det inte var lätt att veta. Så jag rekomenderar ingen att ta Stockholm Fiber! Ngn annan åsikt?
 
Pratade ni inte ihop er innan?
 
Jo, jag trodde det. Fick ett mail att de återkommer när de skulle sätta igång.
 
Jag tror Andy78 menar på gatan/kvarteret/området!
 
I vårt fall (Svensk Infrastruktur) så var de väldigt tydliga med att det första man fyllde i var en intresse-anmälan, sen om intresset blev tillräckligt stort skulle de återkomma om en formell beställning. Detta eftersom man i intresseanmälan kunde fylla i både om man ville ha "gruppanslutning" och "enskild anslutning" (det senare var såklart dyrare). Det fanns nåt tredje alternativ också men minns inte vad det var.

Sen beroende på hur många som anmält intresse så återkom de med en formell offert/beställning utifrån de alternativ man sagt att man var intresserad av.
 
Har äntligen fått erbjudande om fiber via Telias öppna nät och väntar på ip-onlys erbjudande i lilla Vingåker :)

Ni som fått fiber via ip-only, funkar det bra?

Har i dagarna fått erbjudande om fiber via Telias öppen fiber som kostar 19900kr att installera o så som jag fattar det så kommer dom använda befintliga telefonledningsrör om det går o dra fibern i som jag ser som positivt.
medans jag väntar på prisuppgift från ip-only men där verkar det som att dom ska gräva sig in o borra hål i huset som jag inte gillar då dom kommer förstöra min asfaltsuppfart.

Det som jag ser som fördel med ip-only är leverantörs priserna (om dom stämmer).
Billigaste 100/10 på ip-only är 215kr/månad medans på Telias öppna är 274kr/månad.
 
Här på Gotland använder IP-Only en teknik som kallas Micro Trenching vilket innebär att man skär ett endast 28 mm brett spår i asfalten.

Kolla om dom kan erbjuda detta.

Screen Shot 2014-12-12 at 13.49.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom jag startade tråden tänkte jag berätta hur det gick för oss. Vi har sedan några månader fått Telias öppen Fiber indraget och ovanpå det valde jag Bahnhof som IP leverantör. Vi var inte intresserade av TV utan ville ha en så seriös ren IP leverantör som möjligt och då jag hört mycket gott om dem från kollegor på jobbet etc föll valet på dem och då deras 100/10 tjänst..

För att kunna koppla bort den fasta telefonin valde vi att också ta IP telefoni från dem.

Så här långt har Internet fungerat klockrent med minst den kapacitet som jag köper. IP telefonin har faktiskt av och till varit lite skakig (under perioder är det som om SIP boxen fått en dålig anslutning och man får ekon och massor av brus som håller i sig tills man bootar om boxen då allt blir bra igen. Bahnhof har arbetat med mig att felsöka utan att hitta någon riktig orsak (vi har mätt ping tider över längre tid etc etc). Nu har problemet ta i trä inte dykt upp på ett par veckor så vi börjar nästan hoppas det är borta...

Följer man deras anvisningar (några sekvenser av portar som skall sändas vidare till SIP boxen) går det bra att flytta in SIP boxen bakom routern (konstigt nog var det efter att jag fixat det som det tidigare problemet med brus etc försvann - borde ju logiskt sett inte ha någon betydelse eller snarare ge mer stabil telefoni om SIP boxen satt först men så var det i alla fall för mig - säkert en tillfällighet).

De övriga "gratistjänsterna" man får med Bahnhof (en hemsida, några epost addresser etc) har jag bara lekt med (tekniknörd som jag är) men vill egentligen inte använda dem då man binder sig mot en operatör mer än jag önskar i så fall...

De tar verkligen personlig integritet seriöst och har till och med inkluderat en gratistjänst (dock bara för en dator) som gör att man kan surfa bakom en variabel och anonym IP. Inte direkt något jag behöver (delar själv inte torrents eller läcker tips om brottslig avlysning från myndigheter etc) men jag gillar deras inställning om att ta integritet seriöst!

Jag har valt en typ något år gammal Asus router (som man kunde köpa för 995:- på cybermåndagen) vilken också är suverän. Har inte behövt starta om den en enda gång så här långt, är snabb både trådat och trådlöst samt har massor av finesser och en bra admin konsol.

För att sammanfatta är jag precis så nöjde med fiber som jag trodde jag skulle vara - skillnaden för mig mot ADSL är nästan 10x både upp och ner vilket är som natt och dag och bortsett från IP Telefoni som inte funkat klockrent (men nu kanske löst sig) har jag bara bra saker att säga om Bahnhof och hela tjänsten. Så värt pengarna både för installation och per månad...
 
Amatörsnickaren skrev:
För att kunna koppla bort den fasta telefonin valde vi att också ta IP telefoni från dem.
Det är oftast mycket bättre att skaffa IP-telefoni från nån av de mer öppna operatörerna (typ Cellip, Voicetech och liknande) som tillåter att man kör egen utrustning. Mindre inlåsning och bättre valmöjligheter till utrustning,

Man kan t.ex. skaffa sig en Siemens DECT basstation som har nätverksuttag, med en sån får man digitalt hela vägen till luren.

Skaffar man IP-telefoni från nån av internetleverantörerna så är det nästan uteslutande att man får en "box" med en utgång för analog linje, har man sen vanliga gamla trådlösa telefoner så blir det en omvandling från analogt till digitalt på väg till luren. Väljer man lösningen med en DECT-bas med SIP-stöd så kan man oftast para ihop sina gamla lurar med den nya basstationen.

Till Vår Siemens S-675IP har vi förutom original-luren två stycken gamla Lumatron-lurar (köpta på Coop) och två stycken Panasonic (köpta på rea på Megastore). Lumatron-lurarna har en fristående laddare och en laddare som även är basstation, men den har vi alltså aldrig använt som basstation eftersom den bara har stöd för analog telelinje.


Och självklart är det inget problem att flytta med telefonnummret bara för man väljer en sån lösning, i Sverige idag har vi nummerportabilitet, du kan ALLTID flytta med ditt nummer till en ny operatör. Gäller både mobil-nummer och fasta nummer. Det enda som krävs är att du har registrerat dig som innehavare av numret hos din gamla operatör innan du ber din nya operatör att begära över numret.
 
Redigerat:
I vårt fall hade vi investerat rätt tungt i fina DECT telefoner med en massa finesser som vi vill behålla några år till (och då är box med omvandling bra) och med Bahnhof betalar man ingen fast avgift för telefonin så fungerar det bara 95% stabilt duger det till det är dax för nya lurar och då tål det du föreslår att tänkas på!

När telefonen inte lider av det nämnda felet (som kräver reset) är ljudet subjektivt bättre än vår tidigare vanliga telefon.
 
Recensionerna verkar friskt blanda åsikter om basstationen (S675IP) och handenheten (som jag inte minns beteckningen på). Det går att köra andra handenheter, S675IP är också en modell som väl har 2-3 år på nacken så det finns nog nyare, jag har för mig att A580IP ansågs vara prisvärd för nåt år sen.
 
Amatörsnickaren skrev:
I vårt fall hade vi investerat rätt tungt i fina DECT telefoner med en massa finesser som vi vill behålla några år till (och då är box med omvandling bra)
Det var precis därför vi skaffade en basstation som klarar SIP, bara att para om handenheterna med den nya basstationen. Är lurarna GAP-kompatibla (och det är i stort sett alla modeller idag) är det inga problem.
 
Nerre skrev:
Det är oftast mycket bättre att skaffa IP-telefoni från nån av de mer öppna operatörerna (typ Cellip, Voicetech och liknande) som tillåter att man kör egen utrustning. Mindre inlåsning och bättre valmöjligheter till utrustning,
Bahnhof har en väldigt tillmötesgående support.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.