Söker efter personer som har nyligen byggt med eksjö hus från 2013 och fram, vad har ni för erfarenhet av byggfirman och stämde priserna som de satte. Hur är standarden? vilket hus byggde ni?
 
Bygger ett eksjöhus just nu... färdigt i slutet av januari. Bygger lyckan vinkel med sadeltak i Lindome området. i stort är vi väldigt nöjda, snickarna som är där är helt grymma, inga problem med dem alls ännu.
Priserna stämmer bra hitintills, grunden blev dyrare en vad vi trodde... men det är ju väldigt vanligt att det blir så. Det som inte har stämt med förväntningarna är elen. Blev dyrare en vad säljaren trodde att vi skulle nöja oss med och de hade redan ett bra "grund el" inkluderat i priset enligt säljaren... tycker absolut inte att vi har tagit i på något sätt några spottar i kök och badrum, datauttag och tv uttag i rummen osv.
Du får gärna pm mig om frågor. mvh
 
  • Gilla
colombo
  • Laddar…
Har precis flyttat in i vårt prio2. Prisbilden ändrades inte mycket från kalkylen, trots att vi missbedömde vad elen skulle gå på. Vi gjorde en del själva och sparade på så sätt in en del pengar, vilket gjorde att totalpriset blev lägre än kalkylen.
Hantverkarna är vi nöjda med över det stora hela, även om jag som kontrollfreak haft lite tankar kring några detaljer.
Vi upplever standarden som hög. Vi valde till miele vitvaror, kamin och lite extra el utöver standard.
 
  • Gilla
tittibitti och 1 till
  • Laddar…
Vi är mitt uppe i vårt bygge av ett Eksjöhus prio 2 och allt flyter än så länge på enligt plan och budget. Alla kalkyler har stämt till punkt och pricka så här långt. Vi hade, på säljarens inrådan, gjort en geoteknisk undersökning så vi visste att vi behövde påla. Men det misstänkte vi redan när vi var och tittade på tomtens läge. Offerten vi fick på pålning låg lite ÖVER vad det faktiskt gick på i slutändan. Det gav oss utrymme till lite extra utfyllnad runt huset.

De extra kostnaderna utanför kalkylen som dykt upp är mycket sådant som vi själva medvetet valt till (lite OSB-skivor, lite extra eldragningar mm), men den extra vägavgiften på 10 tkr, var en överraskning som berodde på att mäklaren till tomten inte gjort sitt arbete på riktigt rätt sätt. Där finns mycket övrigt att önska...

Sen är det en hel del kringgrejor som strulat, men det har ingenting alls att göra med Eksjöhus! Viktigt att poängtera!!! Där har vi bara gott att säga och säljaren vi har kontakt med är helt fantastisk! Han har varit och är ett stort stöd och har varit till stor hjälp med allt pappersarbete och allt strul som varit.

"Som alla andra" har vi börjat blogga om husbygget och handen på hjärtat....det har varit lite dåligt med uppdateringar efter att innerväggarna kommit upp. Men livet som heltidsarbetande småbarnsförälder kräver lite annat fokus ibland än blogguppdateringar. ;-) För den som är nyfiken http://vartpriotva.blogspot.com
 
Vi håller på att bygga Skanör från Eksjöhus. Inte börjat med grunden ens ännu men bygglov och sånt är färdigt. Huset levereras v.13 2015.
 
Hej, jag har byggt lösvirkeshus 230 kvm plus garage 70 kvm. Skulle vara intressant höra vilka summor ni lagt ut för era hus.

Jag själv:
Tomt 330'
vatten o avlopp 170'
garage ca 150' (varmisolerat o gipsat inv) 5 m automatport mm

Totalsumma tomt hus garage 3 milj men har gjort allt jobb själv. Värderat till 5,5 milj för ett år sedan. Idag ca 6 mil efter höjda priser med 9% detta år i området. Mycket påkostat i materialväg bla aluzink bandtäkt tak mm

MVH
 
Jonas Modig skrev:
Vi håller på att bygga Skanör från Eksjöhus. Inte börjat med grunden ens ännu men bygglov och sånt är färdigt. Huset levereras v.13 2015.
Hur går det Jonas? Vi är intresserade att bygga ett liknade. Gjorde ni några större ändringar? Ngr bilder? Var bygger ni? Prisbild?

Tacksam för info.

Mvh Kristian
 
Hej Kristian! Än så länge finns det bara bilder på en grund. Huset levereras nu på torsdag. Vi gjorde inga ändringar förutom tillval och sånt då. Tyckte ritningarna såg bra ut. Vi letade efter ett hus som var stötte än 150kvm, tre rejäla sovrum på övervåningen samt ett allrum på övervåningen. Tyckte Skanör passade in bra där. Vi bygger i Växjö.
 
Jag bygger Trend från Eksjöhus, funkat ganska bra än så länge men bygget har inte riktigt börjat än.

Ibland känns det dock som envägskommunikation när man skickar ett mail och inte får svar tillbaka. Det räcker med "Ok, jag kollar detta" eller något annat kort svar..
 
Roev08 skrev:
Jag bygger Trend från Eksjöhus, funkat ganska bra än så länge men bygget har inte riktigt börjat än.

Ibland känns det dock som envägskommunikation när man skickar ett mail och inte får svar tillbaka. Det räcker med "Ok, jag kollar detta" eller något annat kort svar..
Det där är nog mer beroende på säljaren som person än Eksjöhus. Vi får alltid tillbaka ett "Ok, jag kollar upp" eller vad det nu är från "vår" säljare på Eksjöhus. Svaret kanske inte kommer samma dag vi mejlat, men inom acceptabel tidsram, 1-3 arb dagar. Säljaren har ju fler kunder än vi tänker jag... ;-)
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
Samma för oss. Brukar också alltid få ett ok tillbaka.
 
Vi har inte haft några problem hittills med varken säljare eller snickare och kalkylen har stämt mycket bra hittills, förutom de val vi har gjort extra på elen, men det visste vi om, samt att vi har valt dyrare kakel och klinkers. Vi bygger ett prioett som är klart i början på maj. Hantverkarna känns mycket bra och jag har stort förtroende för dem. Skulle varmt rekommendera de som bygger vårt hus. Standarden känns väldigt bra, Eksjöhus har mycket hög standard från början.
 
Jonas Modig skrev:
Hej Kristian! Än så länge finns det bara bilder på en grund. Huset levereras nu på torsdag. Vi gjorde inga ändringar förutom tillval och sånt då. Tyckte ritningarna såg bra ut. Vi letade efter ett hus som var stötte än 150kvm, tre rejäla sovrum på övervåningen samt ett allrum på övervåningen. Tyckte Skanör passade in bra där. Vi bygger i Växjö.
Bra val. Jättefint hus.Vi har valt ett liknade hus från A hus. Förlängt Villa Kivik. Får jag fråga, valde ni putts? Hört att det är dyrt? Hur högt är vägglivet dvs när börjar snedtaket invändigt på vån 2, 112 cm? Vad kostade huset?

Skulle vara spännande att få se några bilder när huset är på plats.

Hälsning Kristian
 
Ja vi är riktigt nöjda med huset hittills. Mer och mer nu när man ser att det börjar växa fram. Jag har för mig att vägglivet bara är 100cm. Som du ser på bilderna nedan så tog vi med träpanel.

Här kommer lite bilder med.
IMG_3634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Jonas Modig skrev:
Vi håller på att bygga Skanör från Eksjöhus. Inte börjat med grunden ens ännu men bygglov och sånt är färdigt. Huset levereras v.13 2015.
Hej, vi har precis börjat titta på hus och Skanör är ju väldigt stilig. Väldigt tidigt läge så vi har inte börjat träffa några hustillverkare än, tänkte först scanna av vad man ungefär kommer att få ge för ett. Vad blev prislappen för ert fina Skanör hus exkl tomt? Tack på förhand/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.