Verkar hanteras lite olika i olika telefoner? Har märkt att med min nya telefon får jag ingen datatrafik om jag försöker starta nåt surf medan jag pratar i telefon. Men är en app redan igång fortsätter den att fungera om jag inleder ett samtal.
 
Thomas59
mycke_nu skrev:
Ja, det är ingen dum idé.

Jag planerar att sätta en snart överbliven 4G router i bilen för att ha WiFi till dator etc utan att behöva använda mobilen som hotspot.
4G-router i bilen är perfekt. Har en Huawei portabel 4G-router i bilen som strömförsörjs via USB uttag i mittarmstödet. Mobiler och surfplattor kopplar upp automatiskt på WiFi och hastigheten är bra mycket bättre än den man får med mobilen som hotspot. Den modell jag har klarar 10 klienter så det räcker fint.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
En självklar följdfråga till detta.
Hur ser det ut hos våra olika operatörer?
 
Det ser likadant ut hos alla operatörer. Ingen på nordiska marknaden har lanserat VoLTE, Voice over LTE. Tittar jag i kristallkulan så ser det ut som att någon lanserar under nästa år, antagligen senare hälften, med lite småskaliga tester före det. När proppen går ur kommer nog övriga följa med rätt snabbt, dom som kan iaf...

Om det är bra eller dåligt kan man ju tycka vad man vill om, jag har sett till att ha ett 4g-modem inbyggt i datorn så att ev möten utanför kontoret kan hanteras med bra fart på uppkopplingen även när jag pratar. Speciellt viktigt är ju detta för oss med Telia-abb eftersom 3g nätet där inte är så roligt....
 
Thomas59 skrev:
4G-router i bilen är perfekt. Har en Huawei portabel 4G-router i bilen som strömförsörjs via USB uttag i mittarmstödet. Mobiler och surfplattor kopplar upp automatiskt på WiFi och hastigheten är bra mycket bättre än den man får med mobilen som hotspot. Den modell jag har klarar 10 klienter så det räcker fint.
Istället för att ha en separat router/modem i bilen så använder jag bara telefonen eller surfplattan som wifihotspot. Enkelt, billigt (Finns redan) och man slipper ytterligare en grunka som alltid ligger i fel bil.
 
MathiasS skrev:
Istället för att ha en separat router/modem i bilen så använder jag bara telefonen eller surfplattan som wifihotspot. Enkelt, billigt (Finns redan) och man slipper ytterligare en grunka som alltid ligger i fel bil.
Mycke_nu använder telefonen idag men tappar internetanslutningen vid telefonsamtal, det vill han komma runt på något sätt, då är en extern 3G/4G-router att föredra. Ett extra simkort som använder telefonens internetpott kostar inte många kr/månad.
 
Demmpa skrev:
Mycke_nu använder telefonen idag men tappar internetanslutningen vid telefonsamtal, det vill han komma runt på något sätt, då är en extern 3G/4G-router att föredra. Ett extra simkort som använder telefonens internetpott kostar inte många kr/månad.
Du menar att han ska bära med sig en extern router, ett batteri till den och sedan wifi mellan telefonen och routern så att han kan surfa snabbt på luren medan han pratar? Bilen uppfattade jag som thomas use case.....
 
Thomas59
MathiasS skrev:
Istället för att ha en separat router/modem i bilen så använder jag bara telefonen eller surfplattan som wifihotspot. Enkelt, billigt (Finns redan) och man slipper ytterligare en grunka som alltid ligger i fel bil.
Visst kan man göra så. Tycker dock att hastigheten är dramatiskt mycket bättre med 4G Routern plus att jag kan ha upp till tio enheter uppkopplade. Har idag upp till tre paddor (en fram för passagerare) och två bak plus att de som åker ofta vill koppla upp mobilen också. Det blir iaf sju enheter uppkopplade och då funkar det dåligt med mobilen som hot-spot.

Har inte testat men internet kopplas väl också ner om det skulle ringa på den telefon som agerar hot-spot

Går jag ur bilen för att tanka och betala skulle det också bli ramaski från bilen då internet försvinner in på macken. Problemet med flera bilar löser man ju med flera 4G-routrar.
 
MathiasS skrev:
Du menar att han ska bära med sig en extern router, ett batteri till den och sedan wifi mellan telefonen och routern så att han kan surfa snabbt på luren medan han pratar? Bilen uppfattade jag som thomas use case.....
Så här skrev mycke_nu i inlägg 10:
mycke_nu skrev:
Ja, det är ingen dum idé.

Jag planerar att sätta en snart överbliven 4G router i bilen för att ha WiFi till dator etc utan att behöva använda mobilen som hotspot.
 
MathiasS skrev:
Du menar att han ska bära med sig en extern router, ett batteri till den och sedan wifi mellan telefonen och routern så att han kan surfa snabbt på luren medan han pratar? Bilen uppfattade jag som thomas use case.....
Man kan välja en enkel lite router stor som en snusdosa, inkl. batteri, då kan du ha den i fickan, väskan eller i bilen med 12 volt anslutet. Radiodelen i den jag har, Huawei, är bättre än i mobilen. Kan ansluta platta, dator, etc,
Körde först Hotspot i mobilen, men det käkade batteri om man glömde det på och gav sämre hastighet/täckning.
Surfar jag enbart i mobilen så kör jag den direkt via 4G-nätet, utom i fritidshuset där det blir Wifi mot 4G-routern som klarar den sämre täckningen bättre.
 
Finns även andra varianter med 4G också.
 
P
Många telefoner kan agera wifi routers.. varför köpa en pryl till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.