Gissar på att min fråga kommer va lättbesvarad.

Ska bygga nytt hus och funderar på att sätta min kompis på att göra markarbetet och grund upp till färdig platta.
Tycker ni man ska skriva ett kontrakt trots att jag litar på han till 100%.?
Det känns ju mest som att det kan vara bra att ha om nu något skulle gå fel?
Tips?
 
ztreet skrev:
Gissar på att min fråga kommer va lättbesvarad.

Ska bygga nytt hus och funderar på att sätta min kompis på att göra markarbetet och grund upp till färdig platta.
Tycker ni man ska skriva ett kontrakt trots att jag litar på han till 100%.?
Det känns ju mest som att det kan vara bra att ha om nu något skulle gå fel?
Tips?
Ska han göra det vitt så JA vid sidan om JA men kanske någon procent mindre. Eller nä ska man bygga hus är det så stort så fan det ska alltid skrivas kontrakt!!!!
 
Krilleman
Oavsett om du litar på honom eller inte. Skriv kontrakt!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ju mer du värderar att ha honom som kompis även efter arbetet, desto större skäl att ha ett skriftligt avtal.

Ett avtal skriver man inte för att man inte litar på varandra. Det främsta skälet är för att bekräfta att man har samma syn på hur arbetet ska bedrivas så att så få "småtvister" som möjligt dyker upp under resans gång.

1. Vad ska utföras (beskrivning av tjänsten)
2. Pris (fast pris, rörligt, målpris, takpris o.s.v.)
3. När ska det vara färdigt? Vad händer om det inte blir klart i tid?
4. Kan du som beställare påverka arbetet? Om ja, vad händer om du försenar/fördyrar arbetet
5. Vad händer om något blir fel. Vem ska ha försäkring (för vem är det billigast)?
6. Hur säkerställer ni att du fått vad du beställt (besiktning).
7. Hur ska eventuella tilläggsbeställningar gå till. Skriftligt förstås. Helst innan tilläggsarbetet påbörjas. Ge dom kompis en rätt/skyldighet att inte börja utföra tilläggsarbeten förrän pappersarbetet är på plats.
8. O.s.v.

Alla dessa saker är oerhört mycket lättare att komma överens om innan bygget startar än när du har ett skarpt läge.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tycker ni då att man ska försöka få med det igenom husleverantören så att färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring går in och gäller på detta?
Har läst att dom gör det om husleverantören godkäner entreprenören.
Eller kan man skriva ett eget kontrakt själva utan att husleverantören är med i bilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.