Finns det något el-bolag som erbjuder detta eller någon mojäng att köpa?

Gärna timvis/dygnsvis.
 
inte vad jag hört,men annars kan man lösa det själv med några enkla komponenter och en dator...
 
Vet ej vilket bolag du har men gå in på deras hemsida och titta, har du EON heter tjänsten energidialog.
 
jag är glad om jag slipper se elräkningen oftare än kvartalsvis....
 
De flesta elmätare har en lysdiod som blinkar ett visst antal ggr / kWh.

Så visst finns "mojänger" tex prylar där du sätter en liten sensor utanpå mätaren som känner av detta:

Ex:
http://www.sparel.se/ (Finns på Kjell & Co) men det finns andra som bygger på samma princip, med trådlös anslutning till en "inimhusdel" ...
 
Jag trodde alla elbolag hade timavläsning nuförtiden. Jag får mina siffror per timme inkl diverse diagram mm.
 
Nya mätare kanske kan läsa per timme, men de skall ju läsas av också.. Eller ha ett minne och inbyggd realtidsklocka klocka för att läsas av timvis, fast "efteråt i klump" s.a.s. Har för mig att timavläsning alltid finns på abonnemang över 63A, men att det endast är krav på månadsavläsning för lägre effekter..

Kanhända vissa nätbolag snålat in på de nya mätarna så att det endast är möjligt att fjärravläsa "nuvarande" mätarställning, och att det skulle bli för hög belastning på avläsningskommunikationen om man gjorde det varje timme ??? (Bara spekulationer från min sida iofs..)
 
Mätarna skickar info till elnätsbolaget varje timme eller dygn. Jag kan läsa av gårdagens elförbrukning timme för timme och även utetemperatur inkl olika diagram. Skånska energi har detta och tror även EOn har samma. Enkel teknik i dagens IT-samhälle och kónstigt att inte alla bolag har detta.
Jag har "bara" 20 A abonemang
 
Kjell&Co har en bra en. Annars är ju Eliq klart bäst i klassen! Något dyr tyvärr. Kolla in apparna för Android som finns, ifall du har en sån mobil. Finns ett par riktigt bra faktiskt....
 
C
Även Vattenfall presenterar mätvärden timme för timme på "min sida". Uppdateras en gång per dygn om jag minns rätt.
 
Ok. E-logger kanske är bäst. Men Eliq har ganska mycket *host* mer tilltalande webbsida + användarvänlighet. Eller hur ;) ;)

cpalm: På mitt elbolag kan jag tyvärr bara se månad för månad, så det är högaktuellt med mätning per minut. Den appen jag kör nu funkar görbra, helnöjd än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.