Johan_A_M
Ledsen för att detta är i fel forum, av någon anledning kommer jag inte in i Internet-subfuromet!
Tjejen råkade precis dammsuga sönder huvudjacket i huset och vips dog ju internet... Telia skickar tekniker om 5 dagar... Finns det något sätt att fixa det själv? Kan man köpa nytt jack och montera och tro att det ska fungera igen?Visa bilaga 128040Visa bilaga 128040
 
Vet inte varför det blivit dubbelt, men för säkerhets skull kommer mitt svar här också :
Bör gå bra. Uttag finns t.ex hos Clas O (29:). Tag inte bort delarna från kablarna nu, för det kan vara till hjälp när du sedan bestämmer vilken av kablarna som ska sitta nere respektive uppe. Den ena är IN och den andra är UT och det är viktigt för ADSL att de sitter rätt.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
javisst kan man göra det.

Tele är inte så svårt. Den ena kabeln ska kopplas in på de två nedre stiften i uttaget och den andra på de två övre.
Blir det fel i första försöket så är det bara att skifta. Var bara försiktig så att du inte råkar kortsluta något. Telenätet är skyddat mot det men risken är att systemet kopplar ifrån och tror att din linje är trasig.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Ja det är inga problem att göra det, och avbeställ Telia för det blir bara dyrt. Köp ett på Clas Ohlson, Jula eller var som helst kostat 30-50 kr och skruva dit det flytta en kabel åt gången så du ser var dom skall sitta. Det är jätte lätt.

Två före medans jag kollade och tänkte.............typiskt:rolleyes:
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Och för att göra allt ännu mer pedagogiskt så skickar vi med en bild på hur det skall vara kopplat.
telejack-illustration.gif
 
  • Gilla
Johan_A_M och 1 till
  • Laddar…
Om detta var det jacket som ditt ADSL bredband satt i så är det de RÖD markerade kablarna som ska va kopplade på undersidan av ditt nya jack. ("Från telestationen" står det som i #Donald-Ducks bild)
Och de GRÖNA går vidare till nåt annat jack i huset!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Det där fixar du själv. Det kluriga är att lista ut vilken tåt som satt var. Avbeställ teknikern.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M skrev:
Ledsen för att detta är i fel forum, av någon anledning kommer jag inte in i Internet-subfuromet!
Tjejen råkade precis dammsuga sönder huvudjacket i huset och vips dog ju internet... Telia skickar tekniker om 5 dagar... Finns det något sätt att fixa det själv? Kan man köpa nytt jack och montera och tro att det ska fungera igen?[bild][bild]
Åk och köp nytt uttag,eller tejpa med el tejp rätt på modem sladden kontakt din om du har panik.

Om du har vanlig telefon så är det bara att prova att lägga kablarna, på telefonsladden.
När du lyfter luren och hör en ton är det rätt kopplat på inkommande och då vet du att andra paret är till nästa jack.
Enklare att kolla, lyssna på ljudet än att få uppkoppling på modemet.
Om du har oturen att hålla i båda inkommande sladdar när det ringer jobbet det kännas lite grann.
Kollaa Wikipedia för strömstyrka om du är orolig.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Eftersom du har två kablar är det en som är inkommande och en som går vidare till nästa jack. Så här kopplar man ett telejack där slingan går vidare.


image.jpg

Börja med att koppla in en av kablarna på den nedre plinten. Funkar ADSL då är den kabeln rätt.

Jag är osäker på om det gör något om man kastar ledarna.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Ursäkta sent svar! Vill verkligen tacka er allihopa för fantastisk hjälp! Utrustad med era bilder, skruvmejsel och en god lika oteknisk vän fixade vi detta på fem minuter :) Tack för allt engagemang, det här är forum när de är som finast!

Edit: Kan någon moderator slå ihop de tre (!) identiska trådar jag lyckades skapa?
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
redan fixat ;)
/Mats
Moderator
 
Johan_A_M
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.